سقوط در دل‌ دنا؛ همه‌ سرنشینان‌ پرواز تهران-یاسوج جان‌ باختند

امروز بیست و نهم بهمن 1396، یک حادثه هوایی دیگر به تاریخ پرسابقه مشکلات هواپیمایی کشورمان اعم از سقوط یا نقص فنی اضافه شد؛ هواپیمای مسافربری تهران یاسوج که ابتدا گفته ‌شد از رادار خارج و ناپدید شده، در سمیرم اصفهان سقوط کرد.

به گزارش خبرآنلاین، در ابتدا خبری از سقوط نبود. معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرواز تهران یاسوج ناپدید شده است.

سید محمد کاظم نظری افزود: پرواز هواپیمای ساعت ۵ صبح تهران به یاسوج شرکت هواپیمایی آسمان از رادار محو شده و تاکنون اطلاعات دقیقی از جزئیات حادثه در دسترس نیست. فرودگاه یاسوج در آماده‌باش کامل است. این هواپیما هر روزه یک پرواز از تهران به یاسوج و بالعکس دارد.

در ادامه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ایسنا گفت: بر اساس مشاهدات مردمی، هواپیمای یاسوج دچار سانحه هوایی شده است.

بعد از آن، علاءالدین بروجردی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه صبح امروز از رادار خارج شده و مشاهدات مردمی نشان دهنده وقوع سانحه هوایی است. خبرهایی مبنی بر سقوط این هواپیما دریافت کرده‌ایم و منتظر تایید آن از سوی مراجع رسمی هستیم.

از گمانه‌زنی تا تایید رسمی

بعد از گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت این هواپیمای مسافربری، سرانجام سقوط آن به تایید رسید.

یک مقام مسئول شرکت آسمان گفت: هواپیمای این شرکت به کوه دنا برخورد کرده و سقوط این هواپیما تایید می‌شود. طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: تیم‌های جست‌وجو به محل حادثه اعزام خواهند شد.

سخنگوی اورژانس کشور هم اعلام کرد: یک فروند هواپیمای مسافربری که از تهران به مقصد یاسوج در حال پرواز بود ۲۰ دقیقه پس از پرواز از رادار محو شده و در محدوده سمیرم اصفهان سقوط کرد.

مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد هم از تشکیل جلسه اضطراری مدیریت بحران در فرودگاه یاسوج خبر داد و گفت: هنوز خبر قطعی در مورد تعداد کشته شدگان این حادثه نداریم. اما چندین تیم امدادی زمینی و هوایی به محل اعزام شده و ما در فرودگاه یاسوج هم در حالت آماده باش هستیم.

در عین حال غفور راستین، رییس مرکز فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: در حال حاضر با بالگرد عازم منطقه هستیم و تمام اورژانس‌های منطقه را به حالت آماده باش در آوردیم. به دلیل این‌که هواپیما در کوه‌ها سقوط کرده است هنوز ابعاد حادثه مشخص نیست.

آسمان چرا سقوط كرد؟

اما چرا آسمان سقوط كرد؟ در اين مورد، مدیر روابط عمومی اداره‌کل فرودگاه‌های استان اصفهان گفت: هیچ اطلاعی از دلیل سقوط این هواپیما در دست نیست.

رضا معمار درمورد سقوط هواپیمای تهران - یاسوج گفت: هنوز هیچ اطلاعی از دلیل سقوط این هواپیما در دست نیست.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل فرودگاه‌های استان اصفهان با بیان اینکه همچنان آمار دقیقی از تعداد افرادی که در این هواپیما حضور داشتند نیز وجود ندارد، تصریح کرد: با استناد به اخبار خبرگزاری ها 60 نفر در این هواپیما بودند اما همچنان آمار دقیقی از این پرواز در دست نداریم.

اما در عين حال، خبرگزاری‌ها گزارش داد كه اطلاعات پروازی نشان می‌دهد این هواپیما پیشتر نیز در جهان سوانحی را تجربه کرده است.

 بررسی سوابق پروازی این هواپیما نشان می‌دهد که ای‌تی‌آر ۷۲ (به انگلیسی: ATR ۷۲) هواپیما دو موتوره توربوپراپ کوتاه برد منطقه‌ای است که توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی-ایتالیایی ای‌تی‌آر تولید می‌شود. ای‌تی‌آر ۷۲ نوع تکامل یافته‌ای‌تی‌آر ۴۲ است که از سال ۱۹۸۹ تولیدش آغاز شد. از این هواپیما معمولاً برای حمل و نقل منطقه‌ای توسط شرکت‌های مسافربری استفاده می‌شود، اما به عنوان هواپیمای اختصاصی (شرکتها یا موسسات)، باری و برای گشت دریایی هم استفاده شده است. مدل‌های مختلفی از این نوع هواپیما تاکنون طراحی شدند و تا ۷۸ نفر گنجایش دارند.

آخرین وضعیت امدادرسانی: هنوز چیزی دستگیرمان نشده!

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: شرایط برای جست و جو بسیار نامساعد است و در حال حاضر به صورت زمینی و نقطه ای در حال جست و جو و بررسی منطقه هستیم.
محسن مومنی  اظهار کرد: مه آلودگی و هوای ابری سمیرم پرواز بالگرد را مشکل کرده است به همین دلیل بالگردها نمی توانند به جست و جو بپردازند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان ادامه داد: تا این لحظه هنوز از جست و جو ها چیزی دستگیرمان نشده است.

همچنین،مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات گفت: ارتفاع منطقه سقوط هواپیما 3800 تا 4200 متر است و فقط تیم های امداد کوهستان امکان دسترسی به محل را دارند.
حسین درخشان، اظهار داشت: با توجه به اینکه محل احتمالی سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا بین 3800 تا 4200 متر ارتفاع دارد، تیم های امداد کوهستان هلال احمر اصفهان و چهارمحال به سمت محل حادثه اعزام شده اند.

وی ادامه داد: تیم های امداد کوهستان استان های فارس و لرستان هم به حالت آماده باش در امده تا به کمک بروند. محل سقوط به شدت صعب العبور است.

مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات تاکید کرد: هنوز هیچ یک از تیم های امدادی و مردم محلی نتوانسته اند محل سقوط را مشاهده کنند. نیروهایی امدادی در حالی برغم شرایط نامساعت جوی در تلاش برای رسیدن به محل حادثه هواپیمای یاسوج-تهران هستند که در حال حاضر براساس اعلام هواشناسی آسمان سمیرم بارانی و دمای هوا در این منطقه هفت درجه بالای صفر است و بارش برف در این منطقه کوهستانی نیز برای شب پیش‌بینی شده است.

اسامی ۵۴ مسافران پرواز تهران- یاسوج

۱- مژگان نظری ۲- جلال امیدی‌پور ۳- حسین رستمی ۴- مریم عابدی ۵- احمد انواری ۶- محمد برزگری  ۷- رویا داخته  ۸- مجید اسلامی  ۹- مهدی قرعلی  ۱۰- غلامعلی احمدی  ۱۱- میلاد علی‌پور ۱۲- افشین انصاری  ۱۳- سید ایلیا دانشی ۱۴- سیدطاها دانشی  ۱۵- محمد عیدی‌نیا  ۱۶- علی فرزانه  ۱۷- حمید هداوندخانی  ۱۸- عزت‌الله حق‌شناس  ۱۹- ابراهیم جعفریان سی‌سخت ۲۰- نرگس خوبانی  ۲۱- ژیلا قلی‌پور  ۲۲- ایمانی‌مهر  ۲۳- عبدالرضا کردی  ۲۴- محمد نجات  ۲۵- نشاطی‌فر  ۲۶- محمد نوری ۲۷- علی زارع  ۲۸- محسن تقی‌پور ۲۹- مصطفی رضایی  ۳۰- خلیل آهنگران  ۳۱- شاپور یاری‌پور  ۳۲- شهبد یاری‌پور  ۳۳- احمد چرمیان ۳۴- سیدرضا فاطمی‌طلب  ۳۵- پریسا سوهانی ۳۶- علیرضا جامعی ۳۷- سکینه کاظمی‌انوار  ۳۸- اردشیر راد  ۳۹- بهروز شریف کاظمی ۴۰- سید بهزاد سیادتی  ۴۱- حامد امیری  ۴۲- محمد فهیمی  ۴۳- رحمت صالحی‌پرور ۴۴- محمد فهیمی هنزایی ۴۵- ابوالقاسم فرهمندی ۴۶- مهدی جاوید‌پور ۴۷- عبدالاحد مرادی ۴۸- سلمان آذری ۴۹- امیر پورشاه‌آبادی ۵۰- فاطمه دالوند ۵۱- کوثر هردانی ۵۲- محمد کبیریان ۵۳- علیرضا کلهر ۵۴- حامد مهدوی

ورود دادستان یاسوج به حادثه سقوط هواپیما

دادستان عمومی و انقلاب یاسوج گفت:به عنوان مدعی العموم و در مقام پیگیری حقوق عامه ماجرای تلخ و تاسف بار سقوط هواپیما را پیگیری می کنیم.  مهرداد کرمی دادستان یاسوج با تسلیت به بازماندگان سانحه سقوط هواپیمای مسافربری از تشکیل شورای تامین استان کهکیلویه و بویر احمد خبر داد و گفت: هماهنگی های لازم جهت انجام اقدامات اولیه انجام و نیابت قضایی به مقامات قضایی شهرستان سمیرم داده شده است.

دادستان یاسوج تاکید کرد: قطعا در مقام مدعی‌العموم و پیگیر حقوق عامه موضوع دلایل سقوط این هواپیما و احتمال نقص فنی آن را از مراجع ذی ربط پیگیری خواهیم کرد.

این مقام قضایی با اعلام اینکه بیشتر مسافران این پرواز از اهالی یاسوج و شهرهای اطراف بوده‌اند تاکید کرد: تقاضای ما از مردم شریف استان و مردم کشور این است که خبرهای مربوطه را منابع رسمی دنبال کنند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 755871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    84 2
    همین هواپیما در پرواز پنج روز پیش یعنی سه شنبه 24/11 پس از برخاستن از فرودگاه یاسوج بمقصد تهران در نزدیکی کوه دنا دچارنقص فنی شد وخلبان با مهارت .ان را به فرودگاه یاسوج بازگرداند وبعداز تعمییر دوباره به پرواز افتاد.متاسفانه نقص فنی دراین هواپیما بکرات مشاهده شده واگر دراین نقص روز سه شنبه اگر از کوه دنا رد شده بود همین سرنوشت واتفاق امروز بوجود میامد
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    35 6
    خدا رحمتشان کند. البته باید علت دقیق آن مشخص شود که تکرار نشود.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    هواپیمای نو سقوط نمی کنه ؟ مرگه دیگه همه یه جور می‌میریم خدا صبربده ب خونواده هاشون
    • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      81 3
      با نوسازی هواپیماهها میشه ریسک حادثه را پایین آورد.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    65 2
    سال ساخت 1988 خودروهای آن سال هم الان جزو ماشینهای کلاسیک هستند و حال با چه جرئتی هواپیماهای آن سال هنوز در ناوگان هوایی هستند
  • مهدی ابن رسول A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    50 1
    با سلام باز هم ایران عزیزمان داغدار شد واقعا چه کسی باید پاسخگوی این فجایع باشد پیام تسلیت مسولین که حال آدم رو ...
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    51 3
    این هواپیما قادر به پرواز در ارتفاعات زیاد, نزدیک به کوههای بلند ایران مثل دماوند و دنا نیست. و اصلا نباید از این هواپیمای ملخی توربو پراپ بر فراز کوههای بلند ایران استفاده کرد, زیرا یخ زدگی عامل بسیار مهمی برای سقوط این هواپیماست. کاربرد این هواپیما برای دشت و جاهای هموار و کم ارتفاع است.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    45 5
    این هواپیما قادر به پرواز در ارتفاعات زیاد, نزدیک به کوههای بلند ایران مثل دماوند و دنا نیست. و اصلا نباید از این هواپیمای ملخی توربو پراپ بر فراز کوههای بلند ایران استفاده کرد, زیرا یخ زدگی عامل بسیار مهمی برای سقوط این هواپیماست. کاربرد این هواپیما برای دشت و جاهای هموار و کم ارتفاع است.
    • بی نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      30 0
      دقیقا ما با بکارگیری این هواپیما تو مناطق کوهستانی کلا فلسفه تولید این نوع هواپیما رو که جزو هواپیماهای تقریبا ایمن محسوب می شود زیر سوال بردیم و احتمالا این کار تنها از سازمان هواپیمایی ما بر میومد
  • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    18 0
    خدابه بازمانده هاشون صبرعنایت کنه
  • بی نام DE ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    12 0
    خدا به خانواده اون عزیزان صبر بده و تسلیت میگم ان شا الله دیگه شاهد هیچ غمی نباشند
  • بی نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    2 0
    ایا شهرستان مال خلیفه در استان لردگان در مسیر هواپیما بوده
  • بی نام DE ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    18 0
    خدارحمتشان کنه
  • بی نام A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    6 0
    خداوند رحمت کند عزیزان هموطن رو و انشااله به خانواده اون عزیزان صبر و اجر عنایت فرماید. همه داغداریم
  • بی نام DE ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    41 0
    بنظر متخصصین نه بنده ، توربین هواپیماهای قدیمی در سرما و انجماد ارتفاع بالا خیلی زود از کار می افتد بهمین جهت ، خلبانهای این هواپیماها مجبورند ارتفاع را کم کنند که نتیجه اش تا بحال سقوط چندین هواپیمای داخلی در برخورد با کوهها بوده . . از طرفی حتی فرودگاه بین المللی ما فاقد رادارهای مجهزیست که فرود هواپیما را در مه و هوای بد هدایت و کمک میکنند .بهمین دلیل بسیاری از هواپیماها ی ایران گرچه می نشینند اما از باند خارج میشوند . اینها همه نتیجه چنگ و دندان نشان دادن به دنیاست . البته دولت روحانی از آب گل آلود ماهی نگیرد .با برجام میلیاردها دلار بطرف ایران سرازیر شد اما دولت در خرید هواپیما وقت کشی کرد و بودجه واقعی اینکار معلوم نیست کجا رفت اخیرا هواپیمای دست دوم خریده اند از مجارستان
  • shahram A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    15 0
    با این همه تکنولوژی به روز که میتوانند تا یک هفته بعد را از شرایط آب و هوایی بد مطلع سازد چه جوریه که هواپیمایی آسمان با کاپیتان معروف و عاملش یک ساعت بعد در ارتفاعات دنا را پیش بینی نکردند که هواپیما در آنجا دچار باد شدید و برف و بوران میشود و جان 66 مسافر و خدمه به خطر می افتد؟ برادر خود من برای مشهد، هواپیمایی معراج رفته بود بلیط بگیره که گفته بودند فعلا بخاطر شرایط جوی هوا امکان پرواز نیست. به هر حال با اینکه مشخصه که اگر حتی مسافرین زنده بودند در این هوای سرد قطعا دوام نمیاورند ولی بازم امیدوارم زنده باشند و نجات پیدا کنند.
  • دنا IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    0 1
    آقا من خواهش می کنم از مسئولین محترم کشور به فکر منافع ملی کشور باشند باور کنید کمک به سوریه و عراق فلسطین و یمن و سومالی و..........را کنار بگذارند کشور ما کشور ثروتمندی است نباید اینطوری جان این مردم به خاطر سیاست بازی ها از بین برود یه کمی از کشور های عربی امارات و عربستان یا دبگیرند که چطور به فکر رفاه مردمان خود هستند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تسلیت به همه دنا نشینان و مردم ایران
  • کی هان IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    1 0
    اونهایی که نمیگزارن هواپیمای نو بیاد توی کشور یه عده ای هستن که دارن از این همه هواپیمای کهنه به اندازه هواپیمای نو پول درمیارن. خوب برای چی این کار رو بکنن؟ یه بار یادم هست یه مرغداری برای خودش مرغ جدا پرورش میداد میگفت به مردم از اینها میدم خودم هم از اینها که سالم هستن استفاده میکنم؟؟؟؟ اینها این جور آدمهایی هستن
  • امین AE ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    0 0
    اینا که میگن هیچی از لاشه یا هواپیما نه پیدا کردن و نه دیدن..پس از کجا از همون اول گفتن برخورد کرده به کوه؟هیچکس چیزی ندیده..هیچ لاشه ای پیدا نشده..هیچ اثری نیست فعلا ولی هی میگن برخورد کرده به کوه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    0 1
    عدم پیش بینی صحیح آب و هوایی و نداشتن دید کافی و برخورد با کوه یا نقص فنی بهر حال به خانواده شان تسلیت میگویم
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    1 0
    وقتی سانچی از خاطره دولت و مردم فراموش و محو می شود، این هم...
  • امین AE ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    0 0
    اینا که میگن هیچی از لاشه یا هواپیما نه پیدا کردن و نه دیدن..پس از کجا از همون اول گفتن برخورد کرده به کوه؟هیچکس چیزی ندیده..هیچ لاشه ای پیدا نشده..هیچ اثری نیست فعلا ولی هی میگن برخورد کرده به کوه
  • جواد A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    0 0
    از خداوند بزرگ طلب صبر برای خانواده های داغ دیده منمایم و اینکه باید وزیر راه و رییس شرکت اسمان رو هر روز سوار همچین هواپیماهایی کرد ایا خودشان سوار میشوند
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    0 0
    البته به نظر من آقایونی که میگن وزیر راه باید استعفا دهد .حرف درستی نیست.مگه آقای وزیر خلبان هواپیما بوده و یا مگه ایشون باعث سقوط هواپیما شده.در همه جای دنیا این اتفاقات می افتد. چند روز قبل در روسیه هواپیما سقوط کرد.وزارتخانه ای با این عظمت و بخش های گوناگون مدیر ی مثل آقای آخوندی میخواهد .بله اگر بررسی شود و بخش حمل و نقل وزارتخانه کوتاهی داشته در حوادث اینچنینی اون موقع تقصیر گردن وزیر است. در غیر اینصورت مقصر وزیر و وزارتخانه نیست.
  • رامین AE ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    2 0
    خدا بیامرزه...کاش زود این سال پر از درد تموم بشه..خدا کمکوم کن..
  • بی نام A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    1 0
    الهی بمیرم براشون هنوز که هیچ خبری نیست چرا همه میگن که مردن شاید یه درصد فقط یه درصد یکیشون زنده باشه فقط دعا کنید خدا بهشون رحم کنه و زنده باشن جای اینکه دنبال مقصر باشیم فعلا فقط همگی از خدا بخوایم زنده باشن بخصوص ایلیا کوچولو