رهبرمعظم انقلاب به استفتائاتی درخصوص قبول مسئولیت بدون داشتن توان انجام آن و انجام وصیت برای اهدای جسد و همچنین کپی کتابهای دانشجویی و استفاده از آن پاسخ دادند.

به گزارش خبرآنلاین مجموع این استفتائات در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری منتشر شده است. پاسخ ایشان به سه پرسش را می خوانید:

قبول مسئولیت در حدّ توان
س: برای یک کار فرهنگی از سوی تشکّلی به من اعلام شده که حضورم لازم است، و شخص دیگری نیست. با توجّه به این که بنده علم به آن دارم که فرصت کافی ندارم، و از پس کار محوّل شده بر نمی‌آیم، وظیفه ی من چیست؟

ج: اگر توان انجام کار محوّله را ندارید، از پذیرش آن امتناع کنید. و اگر اجرت می‌گیرید، اجیر شدن در کاری که توان انجام آن را ندارید، مشروعیت ندارد.

وصیّت برای اهدای جسد، جهت تشریح
س: آیا با وجود امکان استفاده از جسد غیر مسلمان، جایز است برای تحقیقات و آموزش های علمی، جسد مسلمان را تشریح‌کنند؟
اگر مسلمانی وصیت کرده باشد که از جسد او برای تحقیقات و آموزش استفاده کنند، چه حکمی دارد؟

ج: جایز نیست؛ و وصیّت، مجوّز عمل غیر مشروع نمی شود.

کپی کتاب
س: دانشجو هستم، و طبق روال باید کتاب هایی برای دروس تهیه کنم .اگر به جای خرید کتاب از کتاب های دوستان کپی بگیرم(یعنی کپی از مطالب کتاب تهیه کنم برای امتحانات) و از روی این کپی درس بخوانم، آیا این کپی جایزاست؟

ج: به طور کلی از استفاده و خرید و فروش و کپی‌برداری، بنابر احتیاط خودداری کنید، مگر این که بدانید صاحبان آن، اجازه داده‌اند؛ و در صورت کپی‌برداری بدون اذن، بنابر احتیاط لازم است، رضایت آنان جلب شود.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788638

برچسب‌ها