تسنیم نوشت: معاون سازمان شیلات ایران با بیان اینکه ۳۰۰ کارگر خارجی در کشتی‌های ایرانی مشغول به کار هستند، گفت: این افراد برای تعمیر و نگهداری سریع کشتی‌های خارجی در هنگام صید به کار گرفته می‌شوند که قرار است طی برنامه‌پنج ساله کارگران ایرانی جایگزین آنها شوند.

شاپور کاکولکی امروز در نشست خبری در سازمان شیلات ایرا ن درباره موضوع صیادی کشتی‌های چینی در آبهای ایران اظهار کرد: در سال 96، 325 هزار تن ماهیان سطح‌زی شامل تن ماهی و شبه‌تن ماهی صید شد که در مقایسه با 270 هزار تن سال 95 رشد مناسبی داشته است که بخش عمده این ماهی‌ها از اقیانوس هند صید می‌شوند.

حضور کشتی‌های ماهیگیری چینی‌ در سواحل جنوبی ایران

معاون سازمان شیلات ایران افزود: ایران از سال 80 عضو کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند شد که هدف آن توسعه و تحول کشورهای در حال توسعه ساحل‌نشین اقیانوس هند بود و اجازه صید به ایران در این منطقه داده شد.

کاکولکی افزود: ایران امروز بالغ بر 800 تا 1000 فروند شناور صیادی در این منطقه دارد و 23 درصد از ذخایر تن‌ماهیان اقیانوس هند را برداشت می‌کند که این امر باعث شده کشورمان بعد از اندونزی دومین برداشت کننده تن‌ماهیان از اقیانوس هند باشد.

معاون سازمان شیلات ایران اظهار کرد: در حدود یک هفته قبل هیئت دولت مصوب کرد که کشتی‌های صیدکننده تن ماهی نیز بتوانند سوخت یارانه‌ای دریافت کنند که این امر موجب حمایت از جامعه صیادی است.

کاکولکی گفت: 325 هزار تن تن‌ماهی در سال گذشته صید شد که این رقم در مقایسه با سال گذشته 5 درصد رشد داشته است در سال 96 همچنین 95 هزار تن ماهیان سطح‌زی برداشت شد و میزان صید فانوس‌ماهیان نیز 17 هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه مجموع صید کشتی‌های صیادی فانوس‌ماهی که به کشتی‌های چینی معروف شده‌اند 27 هزار تن است که از این رقم 17 هزار تن مربوط به فانوس‌ماهی‌ها و 8 هزار تن ماهیان یالسی حرام‌گوشت و 2 هزار تن سایر ماهیان تجاری است که در کنار صید اصلی یعنی فانوس‌ماهی برداشت می‌شود.

وی تاکید کرد: صید فانوس‌ماهیان در سال گذشته باعث شد که ما از واردات پودر ماهی بی‌نیاز باشیم و نیاز خود را از صید همین فانوس‌ماهی‌ها تامین کنیم.
معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران اظهار داشت:91 شناور (کشتی) صید فانوس‌ماهی در کشور با 2 هزار پرسنل حضور دارند که 300 نفر از پرسنل آنها خارجی هستند.

وی افزود: این شناورها یا از کشورهای دیگر خریداری شده‌اند و به صورت اجاره‌ای در اختیار ایران قرار گرفته شده است اما با توجه به تکنولوژی بالایی که دارند تعدادی از پرسنل کشورهای دیگر در این کشتی‌ها حضور می‌یابند تا عملیات صید دچار مشکل نشود.

کاکولکی افزود: در مواقعی این کشتی‌ها دچار نقص فنی می‌شوند یا برخی تجهیزات مانند تور نیاز به تعمیر فوری دارد که لازم است این افراد به سرعت برای تعمیرات آن اقدام کنند.


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =