این آنتی‌بیوتیک پلیمری، مقاوم‌ترین ابرباکتری‌ها را هم می‌کشد

پژوهشگران، پلیمر زیست‌تخریب‌پذیر و غیرسمی جدیدی به نام «پلی‌کربنات با گروه عملکردی گوآنیدینیوم» ساخته‌اند که مقاوم‌ترین باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌های موجود را با عملکردی منحصربه‌فرد، نابود می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، دانشمندان مؤسسه مهندسی زیست‌شناسی و فناوری نانو (IBN) به همراه دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی آی‌بی‌ام؛ مولکول مصنوعی جدیدی تولید کرده‌اند که می‌تواند پنج باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌های موجود را هدف قرار دهد و از بین ببرد.

این پلیمر مصنوعی که «پلی‌کربنات با گروه عملکردی گوآنیدینیوم» (guanidinium-functionalized polycarbonates) نامیده می‌شود، زیست‌تخریب‌پذیر و برای بدن انسان، غیرسمی است.

اساسا، پلیمر مصنوعی با بار مثبت به درون بدن موجود زنده وارد می‌شود و به‌طور خاص، به سلول‌های باکتری خاصی متصل می‌شود. هنگامی‌که این پلیمر به باکتری‌ها متصل شد، این پلیمر از غشاء سلولی می‌گذرد و با هدف قرار دادن استحکام پروتئین‌ها و دی‌ان‌ای سلول، باکتری را می‌کشد.

عملکرد پلی‌کربنات با گروه عملکردی گوآنیدینیوم در مبارزه علیه باکتری

پژوهشگران با آزمایش این ترکیب روی موش‌ها، عملکرد این درشت‌مولکول مصنوعی زیست‌تخریب‌پذیر را در نابودی گسترده باکتری‌ها به نمایش درآوردند. هنگامی‌که پلیمر کشتن باکتری را به پایان می‌رساند، به‌طور طبیعی پس از سه روز از بین می‌رود و اثری از آن در بدن باقی نمی‌ماند.

در این آزمایش‌ها، مولکول‌های پلیمری توانستند پنج ابرمیکروب خطرناک و مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌های موجود را که در بیمارستان‌های سراسر جهان رؤیت شده بودند، از بین ببرند.

پژوهشگران امیدوارند هرچه زودتر، آزمایش‌های بالینی را برای بهینه ساختن این ترکیب برای استفاده در بردن انسان آغاز کنند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =