۰ نفر
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۲
یک پیروزی بدون خونریزی

کیم توانست برخی امور را به نفع خود تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گئورگی تولورایا (Georgy Toloraya) استاد دانشگاه دولتی روابط بین‌المللی مسکو و مدیر عامل کمیته ملی مطالعه گروه بریکس، رئیس مرکز راهبرد روسیه در آسیا در تحلیلی در سایت باشگاه مباحثه والدای ابعاد ملاقات رهبران کره شمالی و آمریکا را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرآنلاین در این تحلیل آمده است: 

ملاقات "تاریخی" ترامپ و کیم سر آغاز دور جدید مذاکرات طرفین بود. اجلاس اخیر دو طرف و دو هدف داشت. طرف اول نمایشی بود و به نظر می‌رسد هر دو رهبر به بهترین شکل از عهده آن برآمدند. جهان صحنه‌های آشتی دشمنان دیرینه را تماشا کرد. ولی در عمل هیچ اتفاقی رخ نداد.

سند امضا شده در حد امکان ماهیت کلی دارد. در آن همه اموری که در بسیاری از دیگر اسناد دو طرف از سال 1994 به بعد مطرح بود تکرار مي‌شود. هرچند کیم توانست برخی امور را به نفع خود تغییر دهد. برای مثال در سند از "حرکت به سوی غیر هسته‌ای کردن کامل شبه جزیره کره" سخن رفته ولی خواسته‌های آمریکا در مورد "غیر قابل بازگشت بودن" و "قابل بازرسی بودن" این روند در آن مطرح نشده است. ثانیاً در آن ضمانت امنیتی برای کره شمالی مطرح شده که سابقاً در کار نبود.

ترامپ هم نقش خود را بازی کرد. او در گفتگو با کیم از حقوق بشر و ژاپنی‌های ربوده شده حرف زده و تأیید کرد طرفین به سوی برقراری رژیم صلح با شرکت کره جنوبی و چین حرکت می‌کنند. یعنی این کشورها هم راضی می‌شوند و برای بهم زدن نتایج اجلاس تلاش نخواهند کرد.

نتیجه مشخص و شماره یک اجلاس این بود که طرفین آغاز گفتگوی دیپلماتیک تمام عیار را اعلام کردند. ترامپ اعلام نمود وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور از همین هفته آینده با نمایندگان کره شمالی ملاقات می‌کنند و مي‌شود امیدوار بود آن وقت روند طراحی نقشه راه در مورد امتیازات و حرکت متقابل به پیشواز یکدیگر آغاز شود. این روند می‌تواند طولانی بوده و هر لحظه بهم خورد ولی این موردی است که حرکت در آن مهم‌تر از نتیجه است. تا وقتی دیپلمات‌ها مشغول صحبت باشند توپها سکوت می‌کنند. و این امر اصلی است که در حال حاضر باید به آن در شبه جزیره کره نایل شد.

کره شمالی به احتمال قوی از ادامه تقویت توان هسته‌ای و موشکی خود منصرف مي‌شود. حتی امکان دارد کره از تولید مهمات جدید و برخی انواع موشک‌های بالستیک منصرف شود. امر اصلی برای کره شمالی این است که تا وقتی این مذاکرات ادامه یابد کره شمالی بلاقید و شرط قدرت هسته‌ای تلقی مي‌شود. یعنی مي‌شود گفت داود بر جالوت پیروز شد. هرچند این پیروزی بدون خونریزی کسب شد.

امیدوارم ایالات متحده قانع شده باشد که له کردن کره شمالی میسر نشده است. اینک باید با آن همزیستی کرد. این امر به نفع روسيه هم می‌باشد زیرا می‌تواند درصورت همکاری دو کره به آنها بپیوندد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    4 0
    الان چه اتفاقی برای کره ی شمالی افتاده دقیقا؟ این لاطئلات و مهملات به درد نگارنده میخوره نه مخاطب
  • کوشا A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    1 0
    جالبه واقعاً کره شمالی سالها تحریم و عقب موندگی رو متحمل شد و آخرش سر تعظیم جلوی امریکا فرود اورد و گفت ما نه موشک میخوایم و نه سلاح هسته ای. فقط یه کمی نون به ما بدید که از گرسنگی نمیریم. اون وقت شما از پیروزی کره شمالی حرف میزنید. یاد اون بدبختی افتادم که زیر دست و پا داشت کتک میخورد آخرش که کتک خوردنش تموم شد از جاش بلند شد و گفت بار آخرتون باشه.