ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای تاکید کرد، به اعتقاد او چین در بحث مداخله انتخاباتی بسیار خطرناک‌تر از روسیه است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا یکشنبه در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس در واکنش به این پرسش که آیا او معتقد به دخالت روسیه در کمپین انتخابات ۲۰۱۶ هست یا خیر گفت: معتقدم چین هم مداخله کرد. همچنین گمان می‌کنم، صادقانه بگویم که چین یک مشکل بسیار بزرگتر است.

ترامپ


ترامپ افزود: واقعا اینطور فکر می‌کنید که در زمان انتخابات از روسیه درخواست کمک کردم؟ خواهش می‌کنم! آنها اصلا نمی‌توانستند به من کمک کنند. به روسیه زنگ بزنم؟! واقعا مضحک است.

از سوی دیگر جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا هم جمعه در مصاحبه‌ای گفته بود اصلی‌ترین مساله قرن بیست و یکم برای ایالات متحده چین است چرا که این قابلیت را دارد که همزمان با نقض هنجارهای بین‌المللی به قدرتی اقتصادی و نظامی تبدیل شود.

کریستین نیلسن، وزیر امنیت داخلی آمریکا هم چهارشنبه گفته بود چین یک کمپین بی‌سابقه‌ برای نفوذ بر عقاید آمریکایی‌ها به راه انداخته است، با این حال پکن هنوز به سیستم‌های انتخاباتی آمریکا حمله نکرده است.

اتهام‌زنی ترامپ درباره مداخله در انتخابات در شرایطی مطرح می‌شود که ایالات متحده آمریکا و چین همچنان درگیر یک مناقشه تجاری هستند و طرفین تعرفه‌های جدیدی بر میلیاردها دلار از کالاها اعمال کرده‌اند. این جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده ماه ژوئن که دونالد ترامپ تعرفه ۲۵ درصدی بر ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی تحمیل کرد و واکنش پکن را در پی داشت، بالا گرفت.

تازه‌ترین دور از تعرفه‌های آمریکا از ماه سپتامبر اجرای شد و همین مناسبات میان این دو کشور را وخیم‌تر کرده است. ترامپ ماه گذشته در جلسه شورای امنیت ملی آمریکا تاکید کرد چین در حال مداخله در انتخابات ۲۰۱۸ کنگره است.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هم چهارم اکتبر مشابه اتهام‌زنی ترامپ را حین سخنرانی در موسسه هادسون در واشنگتن بیان کرد. او گفت: چین برای نفوذ بر عقاید آمریکایی‌ها در انتخابات ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ تلاش می‌کند زیرا رهبری ترامپ در حال جواب دادن است و چین خواستار حضور یک رئیس‌جمهوری متفاوت در آمریکاست.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =