رئیس جمهور ترکیه سخنرانی خود را با انتقاد از سازمان ملل و مساله قدس آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در هفتاد و سومین نشست مجمع‌عمومی سازمان‌ملل پس  از سخنرانی ترامپ گفت: سازمان ملل با ساختار کنونی‌اش به کمیته‌ای برای تحقق خواسته‌های پنج کشور عضور دائم (شورای امنیت) بدل شده است و به بحران‌های جهانی اهتمامی نمی‌ورزد. در گذشته شاهد بحران‌های زیادی در جهان بودیم. نسل کشی بوسنی، روآندا، بحران کنونی در میانمار و کشتار روهینجاها همه مسائلی هستند که سازمان ملل نتوانسته آنها را حل کند.

رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد: در بحث فلسطین سازمان ملل کار چندانی نکرد و مواضعش تنها باعث وقیح‌تر شدن ظالمان شد. ما از فلسطین و قدس به عنوان قبله اول‌مان دفاع می‌کنیم. ترکیه از رخوت کنونی جامعه جهانی در قبال فلسطین پیروی نمی‌کند و به قدس و فلسطین پشت نمی‌کند.

اردوغان

اردوغان در اشاره به قطع کمک‌های آمریکا به نهادهای امدادرسان فعال در فلسطین گفت: اکنون بخش آموزش، درمان و خدمات دهی به فلسطینیان چه در داخل فلسطین و چه در خارج آن بسیار ناگوار است. ما بر لزوم رفع این مشکلات تاکید داریم. وضعیت کنونی مشکلات جهان نشان می‌دهد که مدل کنونی جوابگو نیست و سازمان ملل باید ساختارش را تغییر دهد و عملکرد بهتری داشته باشد.

وی به آرمان‌های کشورش نیز اشاره کرد و گفت: ترکیه بر اجرای عدالت اصرار دارد و آرمان‌های ما بر این اساس چیده شده است. جامعه جهانی اکنون بیش از هر زمان دیگری به اجرای عدالت نیاز دارد. نابرابری‌ای که اکنون در سراسر جهان دیده می‌شود باید پایان یابد.

اردوغان با نام بردن از "مولانا" (جلال‌الدین بلخی) به عنوان "شاعری از ترکیه" گفت: ما صدها سال پیش در قونیه شاعر بزرگی چون مولانا داشته‌ایم که بر عدالت و لزوم برقراری آن تاکید می‌کند و مولانا می‌گوید هر چیزی که جای خود نباشد ناعدالتی است و ظالم کسی است که به وظایف خود عمل نمی‌کند. [عدل چه بود؟ وضع اندر موضعش/ظلم چه بود وضع در ناموضعش]

رئیس جمهوری ترکیه به بحث بحران در سوریه و مساله آوارگان نیز اشاره کرد و گفت: ما بیش از هر کشور دیگری به کمک مردم سوریه شتافته‌ایم. اکنون بیش از چهار میلیون سوری در ترکیه ساکن هستند و ما تا به این لحظه 32 میلیارد دلار برای بهبود شرایط آوارگان سوری هزینه کرده‌ایم. ما اقدامات دیگری در خاک سوریه نیز برای آوارگان سوری انجام داده‌ایم و برای سوری‌ها در شمال این کشور امکانات خدماتی، آموزشی و بهداشتی فراهم کرده‌ایم. در این راه ترکیه کمک‌های بسیار کمی دریافت کرده، جامعه جهانی تنها تقریبا 600 میلیون دلار برای آوارگان به ما داده و اتحادیه اروپا نیز بر اساس توافق مهاجرتی کمی بیش از یک میلیارد یورو از وعده‌هایش را عملی کرده که مستقیما برای آوارگان هزینه شد.

اردوغان افزود: ما موضع قاطعانه‌ای در قبال گروه‌های تروریستی در سوریه داریم. تلاش ما این است که سوریه کشوری امن باشد. ما جرابلس و الراعی را از داعش و عفرین را از کردها آزاد کردیم. ما یادداشت تفاهم سوچی را با روسیه درباره سوریه امضا کردیم و مانع از حمله خونین نظام سوریه به ادلب شدیم و ما با این اقدام مسیر را برای راه‌حل مساله سوریه باز گذاشتیم. ما هدفمان پاکسازی برخی مناطق در سوریه از منبج تا مرزها در عراق است. ما خواهان راه حل سیاسی عادلانه مداوم یا همیشگی در سوریه هستیم. برخی از کشورها با پول و سلاح از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و با پیامدهای این کار خود در آینده مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به فتح‌الله گولن و سازمانش که مسئول کودتای نافرجام سال 2016 در ترکیه معرفی شده‌اند، ادامه داد: تروریست‌ها همواره و فقط از سلاح استفاده نمی‌کنند، برخی از آنها از راه‌های آموزشی و تجاری فعالیت می‌کنند. این سازمان تروریستی و طرف‌های حامی آن تلاش کردند تا ترکیه را تحت فشار قرار دهند. ما با تلاش گسترده ملی طی پنج سال اخیر توانستیم با گروه تروریستی گولن مقابله کنیم. اما متاسفانه برخی از کشورها اصرار دارند که اعضای این گروه تروریستی را تحویل ندهند. نگاه کنید گروه تروریستی گولن در 27 ایالت آمریکا مدارسی دارد و در بودجه دولت آمریکا حمایت‌های مستقلی برای حمایت از این گروه اختصاص می‌یابد. این گروه از سوی جامعه مدنی و برخی کشورها حمایت‌هایی را دریافت می‌کند. من تمامی کشورها را برای تحرک علیه این گروه تروریستی فرا می‌خوانم.

رئیس جمهوری ترکیه هم‌چنین با اشاره به شرایط اقتصادی کشورش و بحران اخیر در آن گفت: باید با قدرت در مقابل لغو توافق‌های بین‌المللی از سوی یک طرف مقابله کنیم. برخی ایجاد آشوب را آسان می‌دانند. باید بدانیم خطر بزرگی در جهانی که امنیت و ثبات و رفاه در آن نباشد وجود دارد. باید آمد و شد انسان‌ها همچون تجارت آزاد باشد. ما باید مشکلاتمان را از طریق گفت‌وگو حل کنیم. ما توافق‌هایی با سازمان تجارت جهانی و گروه 20 و دیگر طرف‌ها داریم و این توافق‌ها را به صورت مثبت می‌توانیم تقویت کنیم. 

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    سلام،مولوی زاده بلخ یکی ازشهرهای ایران قبل ازجکومت سلسله ننگین وکثیف قاجار است که دو سوم سرزمینهای ایران را برباد دادند وایرانیان را تحت سلطه حاکمان سایر کشورها قراردادندازجمله کردهاکه اصالت صددرصد ایرانی دارندوخون ایرانی در رگهای آنها جاری است وزیر سلطه کشورهای ترکیه وعراق وسوریه قرارگرفته اند. بنده هرزمان به تاریخ چندهزارساله کشورمان نگاه میکنم ودوره هایی ازشکست وسلطه اقوام مهاجم را را می بینم احساس ناراحتی وحقارت می کنم وبغض گلویم را میفشاردهرچند که مقاومت ومبارزه دلیرمردانی همچون یعقوب لیث،بابک خرمدین،مازیار.حسن صباح و...که ازکشورمان دفاع کرده اندکمی روح مرا آرام میکند.بنده به همه سرداران شهید وزنده جنگ بعداز انقلاب افتخار میکنم که حتی یک سانتی متر ازخاک ایران رابه دشمن واگذار نکردند.
    • احسان A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
      3 4
      دوست عزیز شما اول یه نگاه به نقشه ایران در زمان زندیه بنداز بعد نظر بده
    • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
      4 1
      بی نام 00:09 فرهنگ مردم آفریقایی اون بخش هایی از آفریقا که در سال هایی مستعمره فرانسه بود با فرهنگ مردم در فرانسه بسیار شبیه به هم بود؟شباهت فرهنگی بین اکثر مردم ایران و افغانستان و دستاوردهای فرهنگی مشترکشون کمه؟شباهت های فرهنگی که بین اکثر مردم افغانستان و ایران کنونی وجود داره بیشتره یا شباهت های فرهنگی که بین اکثر مردم تونس و فرانسه در اون سال ها وجود داشت؟میدونی چندین قرن بسیاری از مردم دنیا کجای زمین راسرزمین پارس و یاپرشیا میدونستن؟و هر آفریقایی که فرانسوی صحبت کنه الزاما از نظر فرهنگی فرهنگ شبیه اکثر مردم فرانسست؟آیا هر یک از کسانی که به شاخه های مختلف زبان ترکی صحبت می کنند الزاما از نظر فرهنگی بسیار شبیه به هم هستند؟
    • عباس A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
      1 1
      جواب سخنان بی نام 9.25 را اشتباهی در قسمت کامنت رضا دادم.
  • ارشد EU ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    احتمالا مولانا هم مثل دریای خزر .........
    • بی نام RO ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      48 85
      مثل دریای خزر چی ؟ مملکت دچار بیسوادی مرگبار و واگیر دار شده.ایران بعد از دوران فتحعلی شاه هیچگاه تاکید میکنم هیچگاه سهم 50 درصدی نداشته.اگه سواد داری برو ی نقشه بخر ببین اگه 50 درصد برای ایران بوده باشه شوروی کاملا از حق خودش در بخش هایی که الان جز ترکمنستان و اذربایجان میشه دست شسته بوده و در احمقانه بودن این حرف کوچکترین شکی نیست. همین زمان پهلوی دوم کشتی های ایرانی که به استارای اذربایجان کنونی نزدیک میشدند بارها و بارها اخطار گرفته بودند ولی طبق نظر گهر بار شما باکو هم مال ما بوده قرار داد 1921 هم به ایران تنها اجازه کشتی رانی رو برگردونده و قبل از اون قرار داد و بعد از دوره فتحعلی شاه ایران حتی حق کشتی رانی هم نداشته.این حد از بیسوادی نوبره
    • بی نام RO ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
      9 7
      اره عزیز من فقط فرقش اینه که فرزند اول بیش از ۸۰ درصد سهم داشته فرزند دوم کمتر از ۲۰ درصد یعنی پدر جغرافیا تقریبا پنج دنگ به اولی داده ی دنگ به دومی الانم به بچه های فرزند اول همون سهم بیش از ۸۰ درصدی میرسه.هندی که ننوشتم زمان پهلوی دوم اجازه نزدیک شدن به استارای اذربایجان رو نمیدادند چه برسه به ۵۰ درصد کذایی
  • رضا A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    این حرف ها رو ۱۰ سال پیش محمود میزد ، رجب ۱۰ سال از محمود عقب تره
    • حسین DE ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
      4 4
      اقا عباس زیاد بخودت فشار نیار باشه تو راست میگی ..... اصلا کل خاورمیانه اریایی و پارس بودن .از فضل این پدران اریایی و پارسی با خون رنگین تر از بشریت .... تو و ما ایرانیان رو در حال حاضر چه حاصل...... همیشه یادمان باشه برای اثبات خودمان نیاز به تحقیر یا سانسور دیگران نیست که این خود نشان ضعف است.....
    • حسین A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
      1 3
      در پاسخ به بی نام 12:43 در باب جوابی که از من زیر نظر اقا رضا ثبت شده حق با شماست این اشتباه از طرف من در انتخاب گزبنه پاسخ به عباس چهار شنبه 4 مهر 9:14 بوده.....شما به بزرگواری خودتون ببخشید
  • بی نام A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    مولانا متعلق به بشریت است اما مثنوی و دیوان شمس را به فارسی سروده. حالا خیلی دوست دارید که مال شما باشه پس مال شما اما ما ایرانی ها بهتر می فهمیم که ایشان چه می گوید چون به زبان ما سخن گفته.
    • عباس A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
      24 34
      دوست عزیزم آذری ها تیره ای صددرصد آریایی وایرانی هستند.خاندان صفوی که زبان ترکی آذری را گسترش دادند خود خانواده ای پارسی وایرانی بودندوجد آنها شیخ صفی الدین اردبیلی به پارسی آذری سخن می گفت وشعر می سرودکه اشعارش را بنده در اختیار دارم.زبان آذری لهجه ای از زبان پارسی همانند سایر لهجه های زبان پارسی مانند اصفهانی وشیرازی و...بوده که بنده اشعار بسیار زیادی از لهجه آذری را از شاعران ونویسندگان آذربایجانی در اختیار دارم که اگر لازم بود در اختیار شما قرار می دهم.سید احمد کسروی مورخ ونویسنده تاریخ مشروطیت ایران که خودآذری وتبریزی بودبا ادله قوی تاریخی آریایی وایرانی بودن مردم آذربایجان وپارسی بودن زبان مادری آذریها را اثبات کرده است.
    • طاها A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
      6 0
      همون بهتر مقبره مولانا اونجاست قدرش بیشتر میدونن. اگر ایجا بود الان مخروبه بود
    • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
      4 1
      بی نام 00:13 اکثر مردم آذربایجان به جز تشابهات زبانی،از نظر آداب و معاشرت و ساختار چهره و سنت های فرهنگی و اعیاد ملی و مناسبت های مذهبی و دستاوردهای تاریخی و فرهنگی به اکثر مردم ایران شبیه هستن یا به اکثر استانبول نشینان؟و آیا هر آذربایجانی الزاما مثل تو فکر میکنه؟آیا تو دقیقا میدونی از چه نژاد و یا نژادهایی هستی؟ هر کس هویت خودشو الزاما خودش تعیین میکنه؟هر کس بگه آریایی هست هم تو قبول می کنی؟ نکته بعد اینکه همه اقوام ایرانی در ایران، از یک ملت هستند و اون ملت هم ملت ایرانه.و خبر آنلاین لطفا این پاسخمو ،در این بخش منتشر کنید.
  • بدون نام ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    همه كه دارن ميبرن توام ببر
  • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    120 6
    ما که دور مقبره نیاکان و مفاخرمان را فنس کشیده ایم.حالا مولانا هم برا اردوغان
    • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
      20 0
      بخاطر اينه كه يه عده اي روي در و ديوار آثار تاريخي يادگاري نحسشونو مينويسن
  • فردوس توسی A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    اردوغان هم داره از اب گل الود ماهی میگره بابا مولانا ایرانیست چون شاگرد عطار بوده
  • بی نام RO ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    90 17
    جناب اردوغان صلح جهانی خوبه ولی در صورتی محقق میشه که دول مختلف به حقوق هم احترام بزارن ازجمله عدم مصادره چهره های شاخص هنری وتاریخی دیگر کشور ها حضرت مولانا چه جور ترکیه که اون مثنوی و معنوی چند صد صفحه ای رو همش به فارسی سروده ؟؟؟؟
  • محمدرضا A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    34 50
    مولانا مال تو ولی قول بده پشت نظام وایسی
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    89 23
    حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار بیت فارسی گفته در مقابل کمتر از ۵۰ بیت به زبان یونانی و ترکی... بعد شده شاعر ترکیه؟ بیتی هم که بهش اشاره کرده پارسیه : اردوغانم دیگه خودشو مسخره دنیا کرده. :/
    • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
      5 3
      محسن 14:49 اگر دلیل منطقی برای ترک زبان دونستن مولانا داری اون دلیلت چیه؟ابوعلی سینا هم آثاری به زبان فارسی هم داره.و علت اینکه اینطور در این قسمت واکنش نشون دادی چیه؟
  • بی نام RO ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    83 18
    ما لیاقت مولانا نداریم همون بهتره ترکیه از اون قدر دانی کنه
  • اکرم A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    47 19
    اردوغان خیلی از عدالت دم میزنه ؟مولانا ترک یا ایرانی؟ همه اشعارش فارسی یا ترکی سروده ؟ من جای روحانی باشم اول سخرانیم یک بیت از دیوان شمس راجع به عدالت میخونم تا بفهمه خودشه...
  • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    البته واسه ما فلسطین از مولانا مهم تره
    • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
      6 0
      مقایسه نمیخواد دیگه، نتایجش داره مشخص میشه.
  • بی نام A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    11 5
    مولانا نه ایرانی هست ونه ترکی اصالتاازبلخ افغانستان هست
  • بی نام A1 ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    1 4
    آه خداوندا
  • فرهاد A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    17 2
    نه از رومم، نه از شرقم همان بیرنگ بیرنگم
  • بی نام A1 ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    14 3
    نظراتو خوندم خیلی متاسف شدم، نویسنده گویا با این تیتر خواسته از آب گل آلود ماهی بگیره که موفق هم شده. آیا این گفته که صدها سال پیش شاعری مثل مولوی در ترکیه بوده اشتباهه و کجای این جمله به معنی تصاحب مولاناست. بنظرم به جای این بحث های بی هدف بهتره هر ایرانی و به ویژه مسئولین به وظایف خودشون عمل بکنند چون به گفته مولانا ظالم کسی است که به وظایف خود عمل نمی‌کند.
  • sayyedreza A1 ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    3 16
    باسلام مولانافیلسوفی حکیم شاعری عارف وزاهدی پاک دست ودلباخته فرهنگ پارسی بود وباجناب اردوگان یااروخان یا رجب طیب اردوغان ترک قرابتی نداشته جناب اردوغان لطفامصادره نفرمایند
  • شناس RU ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    12 4
    برای من مایه افتخار و مباهاته گه یک نفر در اون جایگاه مهم از مولانا حرف زده
  • خ RO ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    6 7
    اردوغان بر اساس دنیای سیاست مولانای ایرانی را به ترکیه برده مبارکتان باشد اما شما از دیوان شمس ومثنوی نمی توانی استفاده کنی جای امیدواری دارد که نام مولانا زنده شود انهم از سیاستمداری مثل اردوغان تا بماند کجایی بودنش
  • بی نام RO ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    8 0
    کاش مولانا درباره دلار هم شعری گفته بود
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    16 3
    البته که اردوغان در تصاحب لفظی مولانا اشتباه فاحشی کرده اما فکر کنیم اگر مزار مولانا اینجا بود و قرار بود هر سال رقص سماع برگزار بشه , متحجرین وطنی چه میکردند .
  • david A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    8 2
    ما همیشه به مرده و گذشته علاقه وافری داریم حالا این آقا یه چیزی گفته درست و اشتباهشو من کاری ندارم ولی چرا همش به مرده و قبر و گذشته فخر میکنیم که چی بشه واسمون نونه زندگی اقتصاد و هزار بدبختی دیگه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    6 14
    دنیا دارد به کجا میرود؟ اردوغان از عدالت حرف می زند یکی نیست به این پوپولیست بگوید : در کشوری که تنها در مدت دوسال بیش از صدهزار نفر به زندان افتاده اند ،بیش از دویست هزار نفر از کار بیکار شده اند ، صدها غیر نظامی در بمباران عفرین جانشان را از دست دادند، بیش از سیصدهزار نفر از مردمانی که تاریخ اقامتشان به قبل از میلاد مسیح برمیگردد در عفرین اواره شده و جایشان را تروریستهای چچنی و اویغوری گرفته اند ، تو دیگه خفه ، از عدالت حرف نزن
    • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
      6 2
      اردوغان در عفرین به حساب تررویستهای کرد رسید.اینقدر دروغ و چاخان مظلوم نمایی که کردی مشخصه جز تروریستهای تجزیه طلب کرد هستی..
  • بی نام A1 ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    2 1
    چه لزومی داره که گاهی نظراتی که در اون یک عده سعی می کنند دو قطبی به نام فارس و ترک را معرفی کنند و اونو به صورت یک تعارض نشون بدن و با سوء استفاده از واژه ترک یک نوع هویت سازی کاذب در راستای منافع ترکیه و ضد منافع ایران را ترویج بدن ،در این سایت نمایش داده میشه؟چرا وقتی گاهی که حرف از ترکیه میشه گاهی نظرات افرادی که با سوء استفاده از واژه ترک سعی می کنند از ترکیه حمایت کنند و بر ضد منافع ایران عمل کنند در این سایت نمایش داده میشه؟چرا در این موارد گاهی نظر افرادی که تشابهات بسیار در فرهنگ بسیاری از مردم در ایران رو در نظراتشون نشون نمیدن و سعی می کنند بر طبل تفرقه حتی گاهی با بازی با کلمات بکوبند نمایش داده میشه؟چه لزومی داره؟ اون نظرات در راستای منافع کدوم کشوره؟
    • بی نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
      1 1
      دقیقا چه لزومی داره به خاطر یک بحث بی مورد و مشخص که کل دنیا میدونن مولانا ترک هست از واژه پارسی برای هویت سازی کاذب در راستای منافع نژادپرستان پارس گرا و عاریا پرست ایجاد میکنید .
    • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      1 1
      و بی نام 23:33:18 که اونطور در این قسمت نوشتی نژاد پرستان پارس گرا بهتره در این قسمت اشاره کنم که متاسفانه عده ای از افرادی با تفکرات پانترکیسمی به شدت سعی می کنند مستقیما در راستای منافع کشور ترکیه گام بردارند و حتی منافع ترکیه برای عده ای ازون افراد بسیار مهم تر از منافع ایرانه و حمایتشون از ترکیه هم فقط به این مورد ختم نمیشه .و البته عده ای ازون افراد برای اون حمایت هم به شدت سعی می کنند از واژه ترک سوء استفاده کنند.و عده ای ازون افراد هم به شدت تفکرات نژاد پرستانه ای دارند و سعی می کنند که یک هویت کاذب و دروغین را برای معرفی همه ترک زبانان در ایران نشان بدهند وبه شدت هم سعی می کنند با بازی با کلمات و سوء استفاده از واژه فارس به زبان پارسی که یکی از ارکان وحدت ملی در ایران هست هم بتازند.