تصاویری که از سفر «کیم جونگ اون» به چین منتشر شد

رهبر کره شمالی از روز یکشنبه تا روز چهارشنبه از چین دیدار و با «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی امروز چهارشنبه گزارش کرد 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی بر عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح اتمی و خلع سلاح هسته ای تاکید کرده اما آن را وابسته به اقدامات آمریکا و کره جنوبی دانسته است.

به گزارش ایرنا از یونهاپ، رهبر کره شمالی از روز یکشنبه تا روز چهارشنبه از چین دیدار و با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین گفت و گو کرده است.

این گزارش می افزاید رهبر کره شمالی در جریان ملاقات با رییس جمهور چین یک بار دیگر تایید کرده است که به دنبال خلع سلاح هسته‌ای است.

براین اساس رهبر کره شمالی را در جریان این سفر همسر وی و همچنین 'چو ریونگ هایه' مقام ارشد حزب حاکم و دولت این کشور همراهی می کرده اند.

یونهاپ از این سفر به عنوان یک دیدار غیر رسمی و غیر منتظره یاد کرده است که می توان آن را بنوعی اجلاس سران دانست.

این اولین سفر خارجی رهبر جوان کره شمالی است که از سال 2011 میلادی پس از فوت پدرش 'کیم جونگ ایل' قدرت را در اختیار داشته است.

یکی از علت های اصلی این سفر در پیش بودن برنامه دیدار رهبر کره شمالی با سران کشورهای کره جنوبی و آمریکا در دو ماه آینده است.

همزمان گزارش نشان می دهد کره شمالی نمی خواهد شاهد تزلزل در روابط با چین باشد و این سفر نشانه ای از تلاش وی برای تحکیم مناسبات است بخصوص در زمانی که پیونگ یانگ با تحریم های سنگینی روبروست و چین بزرگترین حامی اقتصادی اش محسوب می شود.

یونهاپ می نویسد رهبر کره شمالی با سفر به چین نشان داد می خواهد در مذاکرات با رهبران کره جنوبی و آمریکا دست بالا داشته باشد و از پشتیبانی پکن برخوردار گردد.

کره جنوبی تصریح کرده است برای موفقیت در مذاکرات آینده با کره شمالی باید تضمین های امنیتی قوی به این کشور داده شود.
خبرگزاری شینهوا گزارش کرده است 'کیم' به 'شی' گفته است با تدابیری که او اندیشیده اوضاع در شبه جزیره کره بهبود یافته و از تنش ها کاسته شده است.

او افزوده است اراده و خواست رهبران نسل های گذشته و حال در کره شمالی و موضع آنها همواره تعهد به خلع سلاح هسته ای بوده است و پیونگ یانگ خود را متعهد به آن می داند.

رهبر کره شمالی در چین اعلام کرد مایل به دیدار با سران کره جنوبی و آمریکاست اما تاکید کرد که خلع سلاح اتمی این کشور بستگی به آمریکا و کره جنوبی دارد.

شینهوا از قول کیم آورده است: اگر آمریکا و کره جنوبی اقداماتی مناسب برای ایجاد جو صلح ایجاد کرده و حسن نیت نشان دهند می توان هدف عاری سازی و غیراتمی کردن را تحقق بخشید.

آژانس جاسوسی کره جنوبی این هفته اعلام کرد برای راضی کردن کره شمالی به منظور خلع سلاح هسته ای به دنبال تامین یک تضمین امنیتی قوی است.

عکس‌ها از رویترز

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 765736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    0 1
    قابل توجه دلواپسان و روزنامه کیهان کیم گفته متعهد به نابودی سلاح های اتمی خود است . اقایان ار تیم مذاکره مذاکره کننده ایران حلالیت طلبی کنند که مدعی بودند ما باید الگوی خود را کره شمالی قرار دهیم و کره شمالی الان دارد خفت بار تن به مذاکرات خلع سلاح اتمی میدهد. رای هوشمندانه مردم در سال 92 بسیار قابل بررسی است که دولت تدبیر را با رویکردی جدید در مذاکرات اتمی سر کار اوردند.