تحلیلگران معتقدند «با وام دادن نمی توان شغل ایجاد کرد؛ همان طور که در زمان احمدی نژاد به بیکارهای خانه‌نشین وام‌هایی به اندازه ۵ میلیون، ۱۰ میلیون و ۱۵ میلیون تومان داده شد و آنها با این پول‌ها نمی‌توانستند شغلی راه بیاندازند.»

متین‌دخت والی‌نژاد، مریم فکری: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی موانع زیادی برای حرکت و توسعه پیش پای خود می‌بینند؛ از قاچاق کالا تا سنگ‌اندازی‌های برخی کشورها جلو پای تجار که این امر، موجب کند شدن و غیرقابل رقابتی شدن محصولات داخلی در کشور شده است. با توجه به چنین، در حال حاضر سوالی که وجود دارد، این است که بهترین راه برای حمایت از تولید چه می‌تواند باشد؟ در این رابطه، میزگردی در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین با حضور محمد اسدیان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه و محمد اسماعیلی، کارشناس اقتصادی برگزار شد.

بازاریابی با دولت باشد
محمد اسماعیلی در این خصوص گفت: «تولیدکننده زمانی که یک برنامه تجاری دارد و گروهی از افراد را جمع می‌کند تا تولید را آغاز کند، تا حدودی فکر و ذهنش درگیر بازاریابی می‌شود. اگر دولت بخش بازاریابی و فروش را بگیرد که دغدغه تولیدکننده است، تولید بهتر می‌تواند به کار خود ادامه دهد.»

وی تاکید کرد: «دولت باید زمینه را فراهم کند که تولیدکننده تحت معیارهای مناسب و با کیفیت‌های درست تولید کند و بازاریابی از دولت باشد.»

چینی‌ها چه کردند که ما نکردیم
اسدیان نیز عنوان کرد: «دولت چین بعد از قحطی‌ای که در کشورش ایجاد شد، سیاست‌های اقتصادی خود را تغییر داد. آنها بررسی کردند که ببینند قدرت اصلی کشورشان در چیست. چین نیروی کار جوان دارد و برنامه‌ای در راستای ایجاد کار ارزان‌قیمت ایجاد کردند.»

وی متذکر شد: «چینی‌ها بررسی کردند که برای تولید یک خودکار چه هزینه‌هایی وجود دارد. اولین هزینه، نیروی انسانی و مواداولیه است که اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. اما هزینه در بخش‌های دیگر، هزینه‌های سرباری است که می‌توان آنها را حذف کرد، مانند هزینه انرژی، تولید، آب، برق و گاز.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «مشکل عمده بعد از تولید است که چگونه بتوان کالا را در بازار فروخت. این به هزینه‌های برندینگ و بازاریابی برمی‌گردد. باید بازاریابی در کشور فعال شود.»

اسدیان تصریح کرد: «دولت چین به مردم اعلام کرد تا زمانی که تولیدکننده باشید و اشتغال در کشور ایجاد کنید، از معافیت‌های مالیاتی و حامل‌های انرژی می‌توانید استفاده کنید. در واقع دولت چشم‌های خود را بست و به جای این‌که پول نقدی مانند یارانه به مردم بدهد، پول را به کسی داد که بتواند شغل ایجاد کنند.»

وی عنوان کرد: «از طرفی، استاندارد مشخص کرد. تا تولیدکننده به آن استاندارد برسد، خرید تضمین شده ایجاد می‌کند. زمانی که دولت قول خرید تضمینی می‌دهد، تولیدکننده‌ای که کالای با کیفیت و استاندارد ارائه می‌دهد، دیگر نگران فروش نخواهد بود.»

اسدیان تاکید کرد: «وظیفه دولت و وزارت امور خارجه است که بخش بازاریابی را فعال کنند. حتی اگر کشور را بخواهیم به دنیا بشناسانیم، باید با اسم محصول بشناسانیم.»

وی ادامه داد: «هجوم اروپایی‌ها و آمریکا به صورتی است که همه آن‌ها بازار ایران را یک بازار بکر می‌دانند، چون سال‌ها در تحریم بوده است، ولی فقط می‌خواهند به ما محصول بفروشند. هیچ تکنولوژی‌ای به ما نمی‌دهند.» این کارشناس اقتصادی یادآور شد: «در حال حاضر دلارهای نفتی خارج می‌شود و به جای آن، محصول وارد کشور می‌شود. دولت می‌تواند محصول با کیفیت را در جهان با قیمت پایین‌تر و قابل رقابت بفروشد.»

برندسازی ضعیف است
اسماعیلی در ادامه گفت: «شرکتی که به عنوان یک شرکت تولیدی در هر زمینه‌ای شروع به کار می‌کند، اگر بتواند محصولات خود را به یک سطحی از کیفیت برساند و بداند که برای محصول خود بازار فراهم است، بخش زیادی از تلاش و مشغولیت ذهنی‌اش که درگیر بازاریابی است، از بین می‌رود. با بازاریابی از سوی دولت، فکر تولیدکننده آزاد می‌شود.»

وی افزود: «در حال حاضر برندسازی در کشور ضعیف است. جهان به جز فرش و پسته ایران، کالای دیگری را نمی‌شناسند، بنابراین اگر دولت در این بخش تلاش کند، ظرفیت فکری و انرژی آزاد شده تولیدکننده صرف بالا بردن کیفیت می‌شود و قیمت تمام شده را کاهش می‌دهد.»

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: «دولت باید تضمین فروش درصدی از کالاها را در کشورهای دیگر بدهد و به نظر می‌رسد یکی از راه‌های درست این باشد.»

اسماعیلی عنوان کرد: «دولت باید معیار‌ها و استاندارهای کیفیت را اعلام کند و برای بخش‌های تولیدی معافیت‌هایی قائل شود. سود تولیدکننده زمانی چند برابر می‌شود که قیمت تمام شده را پایین آورد و کیفیت افزایش پیدا کند. آن زمان ظرفیت فروشی که دولت برای من در نظر گرفته، افزایش پیدا می‌کند.»

با وام دادن مشکل حل نمی‌شود
اسدیان همچنین با اشاره به این‌که مشکل اصلی شرکت‌های دانش بنیان این است که به این شرکت‌ها وام داده می‌شود، گفت: «این یعنی نابود کردن یک شرکت دانش‌بنیان. مجموعه‌ای از جوانان با ایده خاصی وارد شدند، موضوع روز دانشی دنیا را تولید کردند. مشکلات اصلی این افراد، نقدینگی و بازار فروش است. زمانی که وام می‌دهیم، عملا شرکت را به زمین می‌زنیم، چون وام دادن مستلزم بازپرداخت است و فردی که وام می‌گیرد، سپرده‌ها و ضمانت‌ها را باید پرداخت کند.»

وی افزود: «به نظر من دولت و یا حتی نهاد‌های خصوصی باید با این شرکت‌ها شریک شوند. سرمایه‌گذارها در کشورهای دیگر به ایده گوش می‌دهند. اگر به نظر سرمایه‌گذار ایده مناسب باشد، پول را وارد این ایده می‌کنند.»

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: «باید در نظر داشت که شریک بودن با وام دادن متفاوت است. در وام دادن شما در سود و ضرر شریک نیستید. هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. اما زمانی که شریک باشید، در سود و ضرر شریک خواهید بود.»

اسدیان عنوان کرد: «افرادی که به تازگی شرکت تاسیس می‌کنند، نمی‌دانند که ۵ سال آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد؛ به‌طوری که ۵ سال دیگر به‌دلیل اینکه آنقدر شرکت بزرگ می‌شود، نمی‌توانند از پس مشکلات برآیند.»

بدهکار بیکار ایجاد کردیم
اسدیان در ادامه گفت: «باید یک فردی یا نهادی باشد که این شرکت‌ها را راهنمایی کنند و به این افراد راهکار‌ها و وضعیت بازار را نشان دهند و مشاوره دهند. این نهادها باید از روزهای نخست به این افراد کمک کنند. دادن وام تنها ایجاد ضرر می‌کند.»

وی با ذکر مثالی، افزود: «در زمان دولت احمدی‌نژاد تعداد زیادی بیکار در کشور داشتیم و وام‌های زودبازده در این دوران به این افراد داده شد.» به نظر من، این بزرگترین خیانت به مردم بود. آن زمان به بیکارهای خانه‌نشین وام‌های به اندازه ۵ میلیون، ۱۰ میلیون و ۱۵ میلیون تومان داده می‌شد. با این پول‌ها نمی‌توانستند شغلی راه بیاندازند.»

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: «با وام دادن به این افراد، «بیکار بدهکار» ایجاد شد؛ در صورتی که اگر این پول را در حجم بزرگتر استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کردند، شرکت‌های بزرگ و کارخانه‌های بزرگ، افراد بیکار را سرکار می‌بردند. اما با وام دادن به این افراد، بیکار بدهکار ایجاد کردند.»

اسدیان متذکر شد: «۵ میلیون یا ۱۰ میلیون تومان برای فردی که یک سال بیکار است، پولی نیست. اولین کاری که می‌کند، این پول را برای رفع نیازهای روزمره خود استفاده می‌کند.»

وی خاطرنشان کرد: «اگر بخواهیم تولید موفقی در کشور داشته باشیم، باید به سمتی برویم که حمایت‌های قانونی دولت پشت این قضیه قرار بگیرد. خود دولت تولیدکننده نباشد.»

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 742674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    5 2
    سلام مصاحبه خوبی بود می توانست بهترباشد اگر مصاحبه گری کارشناس روبرویش می نشت واجازه نمی داد که بحث به هر طرفی برود این مصاحبه خوب بود چون حرف های قشنگ تئوری زده شد درحدطرح مشکلات ولی جواب عملیاتی نداشت و...
  • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    13 6
    چرا بی کفایتی این دولت باید بعد 6 سال پای احمدی نژاد نوشته بشه ؟؟/
  • بی نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    13 0
    احمدی نژاد به بیکار ها پول داد این دولت به فریدونها بلا عوض میلیاردها تومان پول داد
  • بی نام IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
    5 0
    این مملکت مرجع آمار درست وغیر سیاسی ندارد وگرنه به این روز نمی افتاد. آماری که در زمان دولت ها همه چیز را گل و بلبل نشان میدهد فقط گمراه کننده است. مردم هم با توجه به تبلیغات و گرایشات سیاسی آماری را باور کرده یا نمیکنند. شما ادعا میکنید بنگاه های زود بازده خوب نبود و شاید چند مصداق هم بیاورید. آنطرف هم ادعا میکند که خیر اینچنین نبوده و انحراف کمی وجود داشته، آمار هم میدهد. از طرفی علاقه دولت حاضر به بنگاه های بزرگ بر کسی پوشیده نیست. نهایتا در سرگردانی و تغییرات سیاسی وضعی بوجود می آید که میبینید.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
    1 0
    چینی ها اجناس بنجل و و بی فایده که در داخل کشور هم بود مانند گردو سنگ پا و سنجاق و دسته بیل و چیزهای مسخره دیگر با همکاری افرادی نادان ولی طمع ورز داخلی به بازار ایران سرازیر کردند و دلارهای نفتی ما را گرفتند و خرج امور زیر بنایی کشورشان کردند و کار و پیشرفت و رفاه را هدیه مردم و جوانان خودشان کردند
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    1 5
    یچاره اونایی که به احمدی نژاد رای دادند
    • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      2 0
      ملت افتخار می کنند که به احمدی نزاد رای دادند الان هم بیاد بالاترین رای دارد چون او طرفدار ملت محروم و مظلوم است الان بالای 25 ملیون رای دارد می ترسند ازمایش کنند چون همه شان
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    1 4
    چطور همچین شخصی مانند احمدی نژاد باید در سیستم حکومت پست و مقام داشته باشه.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    1 3
    چرا همون موقع کسی جلوشو نگرفته بود؟
  • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    1 2
    نامردی محض در حق فرزندان ملت
  • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    0 1
    تقصیره احمدی نژاده