۰ نفر
۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸

واقعیت آن است با آنکه تعطیلی بازار آتى سکه براى اکثر کارشناسان این بازار از ماه هاى قبل قابل پیش‌بینى بود اما تعطیلی رسمى این بازار به نوعى پایانى رسمى بر یکى از کامل‌ترین بازارهاى سرمایه‌گذارى کشور بود و این پاک کردن بیش از پیش فضای آینده را غبارآلود کرده و بر ابهامات مى‌افزاید.

سیامك قاسمى *

امروز اعلام شد كه به دلیل نوسانات بالاى بازار نقدی سكه كه به نظر بر خلاف وعده هاى مكرر مسولین همچنان با هیجان به پیش می رود و ركوردهاى جدیدی را ثبت مى كند، بازار آتى سكه تعطیل شد.

بررسى هاى ما در موسسه بامداد در طى سال های گذشته همواره بیانگر این نكته بود كه بازار آتی سكه بیشتر از اینكه یك بازار سرمایه گذارى یا سفته بازى باشد، بهترین شاخص براى تشخیص نگاه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادى به آینده بود و از تفاوت قیمت سكه در سررسیدهاى مختلف در ماه هاى آینده با قیمت نقدى، امكان شناسایی نوع نگاه سرمایه گذاران به ریسك هاى سیاسی اقتصادى در ماههاى آینده را فراهم مى كرد.

باید پذیرفت به دلیل همبستگى بسیار بالای قیمت سكه با قیمت دلار، بازار آتى سكه به نوعى همواره بازار آتى دلار بوده و با استفاده از ویژگى اهرمى این بازار و دو طرفه بودن معاملات در بازار آتى، یك بازار رسمى درباره نگاه فعالان اقتصادى به آینده قیمت ارز هم بود.

واقعیت آن است با آنكه تعطیلی بازار آتى سكه براى اكثر كارشناسان این بازار از ماه هاى قبل قابل پیش بینى بود اما تعطیلی رسمى این بازار به نوعى پایانى رسمى بر یكى از كامل ترین بازارهاى سرمایه گذارى كشور بود و این پاك كردن بیش از پیش فضای آینده را غبار آلود كرده و بر ابهامات مى افزاید.

از نظر نگارنده تا زمانى كه معاملات دلار به صورت اسكنانس در كشور آزاد و قانونى نگردد، به دلیل جایگزینى سكه براى دلار و هجوم سرمایه های خرد به این بازار با هدف خرید كالای جایگزین دلار، هیجانات و حباب مثبت قابل توجه این بازار ادامه خواهد داشت و تعطیلی بازار آتى تنها بر حجم ابهامات مى افزاید.

* کارشناس اقتصادی

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    0 0
    تبلیغ بازاردلالی وضربه به ارزش پول مملکت با ارایه اینگونه ایده هامانندبازاراتی و قیمت های که از قبل تعیین میشود چهسودی جزضرربرای اکثریت مردم مستضعف داشته که افسوس تعطیلی انرامیخورید.بخدااگرفردایی باشد ازاین دلالی هانخواهندگذشت.