۹۴ نفر
۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲

در صورت عدم پیوستن ایران به سازمان اف‌ای‌تی‌اف (FATF) در طی فرصت باقی‌مانده و حضور دوباره ایران در لیست سیاه، عملاً ارائه هرگونه خدمات و ارتباطات مالی و بانکی و پولی از سوی بانک‌های جهانی با بانک‌های ایرانی ناممکن شده و کشور عملاً در یک تحریم تمام‌عیار بانکی جهانی فراتر از تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.

سیامک قاسمی *

این روزها همه جا صحبت از اف‌ای‌تی‌اف (FATF) است و بعضی تأثیر عدم پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف بر اقتصاد ایران را حتی فراتر از تحریم‌های آمریکا می‌دانند. اما اف‌ای‌تی‌اف چیست که این قدر مهم شده است:

۱-  اف‌ای‌تی‌اف یا گروه ویژه اقدامات مالی فقط و فقط یک سازمان غیردولتی است که سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را وضع کرده و ارتقا می‌دهد. این سازمان در سال ١٩٨٩ تاسیس شده و مقر آن در پاریس است.

۲- هم اکنون ١٩٨ کشور جهان به صورت مستقیم یا از طریق گروه‌های نه گانه منطقه‌ای در اف‌ای‌تی‌اف عضویت دارند. از این بین ۳۷ کشور صاحب اقتصادهای بزرگ و توسعه یافته عضو سازمان اصلی هستند.

۳- اف‌ای‌تی‌اف در سال ۲۰۱۲ چهل و نه توصیه را به عنوان استانداردهای این سازمان برای مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم ابلاغ کرد که کشورهای عضو موظف شدند یا قوانینی برای رعایت این توصیه‌ها تصویب کنند و یا قوانین فعلی خود را ارتقاء دهند.

۴- اف‌ای‌تی‌اف همه کشورهای جهان را بر اساس پایبندی به این توصیه‌ها به ٤ دسته استاندارد، در حال پیشرفت، غیرهمکار و لیست سیاه دسته بندی می‌کند.

۵- اف‌ای‌تی‌اف از بین همه کشورهای جهان ٩ کشور را در طی سال‌های اخیر به دلیل عدم پایبندی به استانداردهای جهانی مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در لیست سیاه قرار داده است و ایران در همه سالهای اخیر در صدر این لیست بوده است.

اف ای تی اف

۶- اف‌ای‌تی‌اف از بین ٩ کشور عضو لیست سیاه، ٢ کشور کره‌شمالی و ایران را در جایگاهی فراتر از لیست سیاه قراره داده و توصیه شده است علیه آنها «اقدامات متقابلانه» انجام شود.

۷- امروزه استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف و نظر این سازمان درباره سطح پایبندی کشورها به این استانداردها، به عنوان یکی از مهمترین پیش نیازهای ارائه هرگونه ارتباط و ارائه خدمات بانکی و اعتباری و مالی از سوی بانک‌ها و موسسات مالی به دیگر کشورها است.

۸- در سال ٢٠١٦ دولت آقای روحانی توانستاف‌ای‌تی‌اف را راضی کند تا یک ضرب العجل به ایران داده تا توصیه‌های ٤٩ گانه این سازمان را در کشور عملیاتی کرده و در عوض اف‌ای‌تی‌اف بطور موقت حضور ایران از لیست سیاه را تعلیق کند.

این ضرب العجل تاکنون دو بار از سوی اف‌ای‌تی‌اف تمدید شده و ضرب العجل نهایی کمتر از چند هفته دیگر به پایان می رسد.

۹- ایران برای خروج از لیست سیاه باید قوانین داخلی خود در مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را بر اساس کنوانسیون‌های جهانی ای‌ام‌ال (AML) و سی‌اف‌تی (CFT) اصلاح و عملیاتی کند.

- در صورت عدم پیوستن ایران به سازمان اف‌ای‌تی‌اف در طی فرصت باقی مانده و حضور دوباره ایران در لیست سیاه، عملا ارائه هرگونه خدمات و ارتباطات مالی و بانکی و پولی از سوی بانک‌های جهانی با بانک‌های ایرانی ناممکن شده و کشور عملا در یک تحریم تمام‌عیار بانکی جهانی فراتر از تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.

* کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
    40 28
    احسنت بر نویسنده محترم. امیدوارم مسئولان با ذهنی باز و درک جایگاه ایران زودتر به این ای ای تی اف بپیوندند و اقدامات بهبود را انجام دهند.
  • بی نام RO ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
    31 11
    خبرگزاری سفارشی یعنی خبر انلاین فقط تعریف و تمجید دوست داری که بقیه نظرات را نمیزاری .خوش باش روزی بابت پوشاندن حقیقت حتمی از حضرت حق مواخذه خواهی شد عزیم
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    50 24
    شرط میبندم این هم مثل برجام طرفین مقابل آخرسر دبه میکنن از همکاری با دولت های غربی فقط چیزی جز حقارت و بدبختی ندیدیم
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    34 11
    سازمان غیر دولتی چه حقی دارد که بر کشور ها تعیین تکلیف کند / سازمانی است تاسیس شده توسط قدرت های سرمایه داری / اگه خود این دولت های سرمایه داری از تروریست حمایت نکنند مشکل حل شدنی است / این سازمان پوششی برای اقدامات پولشویی خودشان است نه مبارزه با تروریستم / بهانهای برای تحریم دیگر کشور های مستقل و مبارز با استعمارگران / سازمانی است برای هدایت برنامه اقتصادی دیگر کشورها و یوء استفاده از سرمایه آنان / دیکته کردن سیاست های دهکده جهانی به دیگران /