رازقی: کافرمایان نمی‌توانند حداقل معیشت کارگران را تامین کنند

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: بعید می‌دانم امروز یا فردا دستمزد 97 نهایی شود و مساله به سال آینده کشیده خواهد شد.

جمال رازقی در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره طولانی شدن تعیین دستمزد 97 در شورای عالی کار، اظهار داشت: اتفاقی که امسال افتاده، این است که به علت عدم توجه به مساله تولید در کشور، تولیدکنندگان ضعیف تر شده اند.

وی افزود: از طرف دیگر، وضعیت معیشت کارگران و یا فاصله دستمزد کارگران تا خط فقر زیادتر شده است.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار تصریح کرد: علت این‌که جلسات دستمزد تا به امروز به نتیجه نرسیده، این است که کارگران می‌گویند حداقل معیشت ما باید تامین شود و این در حالی است که بخشی از مساله حداقل معیشت برعهده دولت یا حاکمیت بوده که تا به امروز عملیاتی نشده است.

رازقی عنوان کرد: براساس جدولی که تهیه شده، حداقل معیشت برای امسال، حدود 2 میلیون و 600 هزار تومان در نظر گرفته شده که این رقم شامل 40 درصد هزینه مسکن، 7 درصد بهداشت و درمان و یک درصد آموزش می‌شود.

وی متذکر شد: طبق قوانین بالادستی این اعداد برعهده حاکمیت است که تامین شود و برعهده کارفرما نیست. این در حالی است که هم اکنون فشار به کارفرماها آورده می‌شود؛ به کارفرمایی که در اثر بحران‌های اقتصادی سال‌های اخیر، نابسامان بودن وضع تولید، وضعیت نظام بانکی و تامین اجتماعی و روابط خارجی کشور ضعیف تر شده است.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار ادامه داد: پر کردن شکاف دستمزد را کارفرماها نمی‌توانند انجام دهند و اصلا از توان کارفرماها خارج است.

رازقی یادآور شد: کارفرمایان در چند سال گذشته عددی بالاتر از تورم را نیز به حداقل دستمزد اضافه کردند، ولی واقعیت این است که کافرمایان نمی‌توانند حداقل معیشت را تامین کنند؛ مگر دولت و حاکمیت وظایف خود و آنچه را که قانون مقرر کرده، هم در مورد معیشت کارگران و هم در مورد رونق واحدهای تولیدی انجام دهد.

وی گفت: ما بارها در جلسات اعلام کردیم که هیچ قدمی در طول سال برای تولید برداشته نمی‌شود، اما آخر سال که می‌شود، کارگران و کارفرمایان مقابل هم قرار می‌گیرند؛ آن هم بابت کاری که باید دولت انجام دهد و وظایفی که حاکمیت دارد.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار خاطرنشان کرد: کارگران در ابتدا روی افزایش بیش از 100 درصد دستمزد تاکید داشتند، اما دیشب یک مقداری مواضعشان تغییر کرد.

وی متذکر شد: بعید می‌دانم امروز یا فردا دستمزد 97 نهایی شود و مساله به سال آینده کشیده خواهد شد.

 

35225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
    1 2
    تونستن که میتونن . احتمالا منظور تون این بوده که نباید اونا تعیین کنن
  • مهرداد DE ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
    1 1
    خوب حالا اینکه میگی یعنی چه
  • کارگر مظلوم A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
    2 0
    تو رو خدا یکم انصاف داشته باشید چرا کسی بداد کارگرا نمیرسه ؟؟ما چه گناهی کردیم آخه کی میتونه با یک میلیون تومن زندگی کنه؟؟؟؟ اون زندگی نیست اون زندگی جهنمی است با این حقوق زیر فقر که هیچی بدتر از این ها به سر ما آوردید. با یک میلیون اجاره خونه ام نمیتونم بدم والا نمیتونم چه برسه به مخارج زندگی. پول خوراک . برق .آب. گاز .پول دارو .تحصیل فرزندان کرایه ماشین خودم و فرزندانم و ... ما چه گناهی کردیم که میخواهیم نان حلال سر سفره ببریم؟؟ صبح تا شب کار کن هزارتا حرف زور از کارفرما . سرمایدار بشنو آخرشم چندرغاز میزارن کفه دستت. والا با این فقر و گرانی نمیشود زندگی کرد بعضی ها دوست دارن برایشان مفت کار کنند.
  • وحید A1 ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
    0 0
    آقای جمال رازقی جهرمی کمی انصاف هم بدنیست. پای درد دل کارگران شرکت های قبلیتانی و فعلی ب آخودت بشین. با آنکه از پر درآمدترین شرکتهای تولید مواد غذایی هستند چرا حداقل حق و حقوق کارگران درست پرداخت نمیشود؟ ندارید یا نمیخواهید بدهید؟ از روز جزا بترسید.