فرش قرمز پیام زیرپای فعالان حوزه فناوری ارتباطات

ایرنا نوشت: منطقه ویژه اقتصادی پیام، ظرفیتی بالقوه در البرز است که با فعلیت رساندن آن می توان آینده ای درخشان برای این استان و کشور متصور بود و اکنون یکی از مزیت های آن ایجاد زمینه فعالیت ویژه در زمینه نوآوری و فناوری ارتباطات است.

شرکت خدمات هوایی پیام در سال 1369 تحت عنوان مرکز خدمات هوایی جهت ارائه خدمات هوایی و حمل ونقل و توزیع بار کالاهای پستی و ارائه خدمات هلیکوپتری به نقاط صعب العبور در شرایط جوی متفاوت و پشتیبانی از عملیات توسعه و تائید و تجهیز و نگهداری مراکز، دستگاه ها و امکانات مخابراتی و پستی کشور فعالیت خود را آغاز کرد.
با توجه به موقعیت و جایگاه این شرکت و همجواری آن با استان تهران بنا به مصوب تیرماه 1382 هیات دولت، 3 هزار و 600 هکتار از اراضی فرودگاه پیام به عنوان منطقه ویژه اقتصادی تعیین شد.
نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی کشور به تهران، قرار داشتن فرودگاه در داخل اراضی منطقه ویژه و امکان بهره گیری از کلیه تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات آن، قرارگرفتن در مجاورت مرکز اقتصادی، صنعتی و کشاورزی کشور، قرارگرفتن در مجاورت راه آهن سراسری، متروی تهران - کرج و شاهراه های ارتباطی کشور و دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب از جمله مزیت های این منطقه است.
همچنین برخورداری از امکانات زیربنایی، برخورداری از گمرک، گذرنامه اختصاصی و بانک، وجود نیروی کار ارزان در منطقه، قرار گرفتن در مسیر تلاقی 5 استان اقتصادی کشور، نزدیک بودن به مراکز تحقیقاتی و نیروهای تحصیل کرده و متخصص منطقه، نزدیک بودن به مراکز تولید میوه، سبزیجات و گل و گیاه بدون محدودیت سقف زمانی و نزدیکی به مراکز عمده تولید و مصرف کالاها و خدمات، وجود هاب پستی و گمرک در فرودگاه بین المللی پیام، داشتن انبارهای متعدد روباز، وجود ترمینال های کانتینری و امکانات تخلیه و بارگیری با دستگاه های پیشرفته را از دیگر ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام می توان برشمرد.
یکی دیگر از مهم ترین قابلیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام، دارا بودن فرودگاه بین المللی پیام به عنوان بزرگترین و تنها فرودگاه کارگو (پایانه بار هوایی) کشور است.
یکی دیگر از مزیت هایی که این روزها در حال طی کردن آخرین مراحل اجرایی خود است، مسافربری شدن فرودگاه پیام آرزوی دیرینه مردم این استان است که با تحقق آن می توان شاهد رشد و توسعه هر چه بیشتر البرز بود.
حوزه فناوری اطلاعات و ICTیکی از حوزه هایی که این روزها در منطقه ویژه اقتصادی پیام رو به شکوفایی است و مسئولان این منطقه بارها بیان کرده اند که برای فعالان در این عرصه با هدف حضور در منطقه ویژه فرش قرمز پهن خواهند کرد.
فناوری ارتباطات واطلاعات یا همان ICT، واژه ای است که به هر نوع دستگاه ارتباطی و یا برنامه نظیر رادیو ، تلویزیون، تلفن ها ی سلولی ، کامپیوتر، نرم افزار ، سخت افزارهای شبکه، سیستم های ماهواره اری و نظایر آن اطلاق شده که سرویس ها ،خدمات و برنامه های متعددی به آنان مرتبط می گردد.
فن آوری اطلاعات و ارتباطات به جایگاه برجسته اطلاعات ، دستگاههای ذخیره سازی و پردازش اطلاعات و دستگاههای انتقال و دستیابی به اطلاعات تاکید دارد .
در این راستا، علاوه بر پتانسیل های مخابراتی، رسانه هائی دیگر نظیر رادیو و تلویزیون نیز در فهرست وسایل ارتباطی به عنوان کانال نشر و توزیع اطلاعات قرار خواهند گرفت .
با توجه به مزایای این فناوری، بازار ICTر ایران و جهان، بازار بزرگ و قابل توجهی است و یکی از ظرفیت هایی که می توان از آن در جهت توسعه هر چه بیشتر این فناوری بهره برد منطقه ویژه اقتصادی پیام است.
این منطقه در کنار هزاران مزیتی که دارد می تواند به عنوان قطب فناوری و اطلاعات و ارتباطات در کشور مطرح شود و در این زمینه گام های موثری از سوی مسئولان منطقه ویژه اقتصادی پیام برداشته شده است.
مسافربری شدن فرودگاه پیام که این روزها مرحله نهایی خود را طی می کند، راه را برای رسیدن بیشتر به این فناوری هر چه بیشتر هموار کرده است.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پیام در خصوص ایجاد شهر ICTدر منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت: وزارت ارتباطات در مجموع سیاست گذاری های خود از همان ابتدا برای پیام نقش یک هاب بین المللی در صنعت و ict را مد نظر داشت که امیدواریم با مسافری شدن پیام به این اهداف بیش از پیش نزدیک شویم.
نصراله جهانگرد افزود: با مطالعاتی که صورت گرفته و با طرح های موجود امیدواریم هر چه زودتر گام های بعدی در جهت توسعه مجموعه پیام بصورت بلند و مستحکم برداشته شود.
وی اضافه کرد: با توجه به مطالعات صورت گرفته، امیدواریم بتوانیم از ظرفیت های پیام به خوبی بهره ببرده تا بتوانیم به هدف ایجاد یک منطقه پیشرو در حوزه تکنولوژی، سرآمد در حوزه دانش بنیان و اشتغال دانش آفرین دست یابیم.
مشاور وزیر ارتباطات در امور فناوری های نوین نیز در این بازدید با اشاره به اینکه پیام می تواند محل تمرکز خوشه های تکنولوژیک باشد اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی پیام می تواند به عنوان محل تمرکز خوشه های تکنولوژیک، شرکت های ایرانی و خارجی را در کنار یکدیگر قرار دهد.
امیرحسین دوایی افزود: یکی از ماموریت های مهم منطقه ویژه اقتصادی پیام که در وزارت ارتباطات تصویب شده این است که در این منطقه، زمینه ای برای رشد شرکت های ایرانی فعال در حوزه تکنولوژی ایجاد گردد چرا که یکی از مهم ترین مولفه های قدرت در هر کشوری توانمندی تکنولوژیک آن است.
وی اضافه کرد: برای نیل به توانمندی تکنولوژیک 2 مولفه دسترسی به بازار بین المللی و دسترسی به تکنولوژی از طریق همجواری، کار مشترک، و نهادینه شدن ارتباط با شرکت های داخلی و خارجی است، که منطقه ویژه اقتصادی پیام با داشتن این مزیت ها می تواند به عنوان محل تمرکز خوشه های تکنولوژیک، شرکت های ایرانی و خارجی را در جوار یکدیگر قرار داده تا موضوع دسترسی به بازار و دسترسی به تکنولوژی در آن لحاظ گردد.
مدیر عامل فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز در گفت وگو با ایرنا با اشاره به طرح جامع مجموعه پیام اظهار داشت: مطالعه طرح جامع و طرح تفصیلی فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام در دستور کار قرار گرفته و تاکنون در این راه توانسته ایم پیشرفت زیادی داشته باشیم.
سعید زرندی افزود: یکی از دغدغه های جدی این بود که بتوانیم پیام را در راستای مجموعه وزارت ارتباطات تقویت کنیم چرا که تا قبل از این مجموعه پیام با وزارت، ارتباط معنایی درستی نداشت به همین منظور در سال 96 شرکت های متعددی را در حوزه ict و دانش بنیان به پیام دعوت شدند.
وی اضافه کرد: با ایجاد حلقه اتصال کارآفرین به بازار می توانیم در برخی حوزه های ICT به جای وارادات، تولید کننده باشیم، به همین منظور اداره کل جدید تحت عنوان اداره کل توسعه اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان در منطقه ایجاد شده که وظیفه دارد در بحث شناسایی، اطلاع رسانی و جذب فعالان و شرکت های فعال در این حوزه گام بر دارد.
زرندی گفت: برای این شرکت ها در هر سطحی در منطقه ویژه اقتصادی پیام، فرش قرمز پهن می کنیم، چرا که اعتقاد داریم آینده پیام، آینده روشنی است و باور داریم که اگر مراجعین ما نباشند ما نیز نیستیم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =