فیلم | مکرون اعلام موضع کرد: به متحدان اسد کاری نداریم/ ۴ طرح ارائه شده برای حمله به سوریه

حمله به زرادخانه شیمیایی سوریه گزینه‌ای است که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه آن را ممکن می‌داند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از وب سایت خبرگزاری لوفیگارو، فرانسه سرگرم بررسی و تصمیم‌گیری درباره این گزینه است  همچنین عربستان نیز آمادگی خود را برای مشارکت اعلام کرده است.

در صورتی که فرانسه تصمیم به حمله‌ای نظامی به سوریه بگیرد، تسلیحات شیمایی حکومت بشار اسد را هدف قرار خواهد داد. به گفته‌ امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه حمله به "ظرفیت‌های شیمیایی سوریه" گزینه‌ای ممکن است.

به گزارش دویچه وله مکرون پس از دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در پاریس تصریح کرد که فرانسه به هیچوجه همپیمانان سوریه، یعنی واحدهای روسیه و جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار نخواهد داد. او افزود که فرانسه قصد دامن زدن به آتش جنگ را ندارد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت که تصمیم‌گیری در مورد حمله‌ای نظامی به سوریه "در طی روزهای آینده" انجام خواهد گرفت.

بنابر بر اظهارت او فرانسه در پی احتمال استفاده از سلاح شیمایی در حمله به دوما، با هم‌پیمانان خود مشغول رایزنی است، به ویژه ایالات متحده آمریکا و بریتانیا.

طرحهاي حمله فرانسه به سوريه به امانوئل ماكرون ارائه شد
در ادامه این گزارش فیگارو ادامه داد: در صورت چراغ سبز مكرون براي حمله، رافائل‌هاي فرانسه نه از پايگاههايش درخاورميانه بلكه از پايگاه سن ديزيه در اين كشور به پرواز درخواهند آمد.

پيام توئيتري رئيس جمهور فرانسه درباره سوريه

به گزارش همین منبع، در پي ادعاهاي مطرح شده در خصوص استفاده از سلاح شيميايي در سوريه، امانوئل مكرون رئيس جمهور فرانسه در صفحه توئيتر خود از سه اقدام پيش روي فرانسه در پاسخ به اين اتفاق خبر داد: "در سوريه از تسليحات شيميايي استفاده شده است؛ در اين شرايط، فرانسه سه اقدام انجام خواهد داد:
١- ما به تبادل اطلاعات فني و راهبردي با متحدان  خود براي تعريف واكنش‌مان كه در چند روز آينده رخ خواهد داد ادامه ميدهيم.
٢- ما براي ممنوع ساختن استفاده از تسليحات شيميايي اقدامات ديپلماتيك خود را تقويت ميكنيم.
٣- ما به همراه سازمان ملل متحد و سازمانهاي غيردولتي حاضر در محل، براي دسترسي به كمكهاي بشردوستانه، فعاليت كمك رساني به مردم غيرنظامي را به پيش ميبريم.

گفتنی است کاخ سفید از تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در ارتباط با سوریه خبر داده بود. طبق اعلام کاخ سفید ترامپ و می در این مورد اتفاق نظر داشتند که "نباید اجازه استفاده‌ی دوباره از سلاح‌های شیمایی در سوریه را داد".

آمادگی عربستان برای همکاری
در این میان عربستان نیز آمادگی خود برای مشارکت در واکنشی بین‌المللی در ارتباط با حمله‌شیمیایی اخیر به دوما را مطرح کرده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در جریان دیدار خود با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که عربستان سعودی در صورتی که شرایط ایجاب کند، می‌تواند در عملیاتی بین‌المللی شرکت جوید.

در حال حاضر گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد حمله احتمالی آمریکا و هم‌پیمانان آن به ویژه فرانسه علیه حکومت سوریه جریان دارد.

اعزام ناو جنگی "یو اس اس دونالد کوک" به منطقه نشانی از جدی بودن تهدید‌های آمریکا برای حمله‌ای نظامی به اهدافی در سوریه است.

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا در این میان پیامی به هواپیماهایی که در حریم‌های هوایی شرق دریای مدیترانه در حول و حوش قبرس در پرواز هستند، فرستاده است. این سازمان در پیام خود در مورد خطر حمله‌ای هوایی به سوریه با موشک‌های هوا به زمین در طی ۷۲ ساعت آینده هشدار داده است.

با توجه به وخامت اوضاع در سوریه دونالد ترامپ سفر برنامه‌ریزی شده خود به آمریکای لاتین، از جمله شرکت در هشتمین اجلاس کشورهای قاره آمریکا را لغو کرد تا بتواند شخصا به مسئله سوریه رسیدگی کند.

این نخستین بار طی ۸ سال گذشته است که رئیس جمهوری ایالات متحده در اجلاس کشورهای قاره آمریکا حضور نمی‌یابد.

52310

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 768887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =