برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی مهندسی قابلیت اطمینان و ایمنی در شیراز

«خبرجنوب» نوشت: رییس دانشگاه شیراز از راه اندازی دانشکده ایمنی در آینده در این دانشگاه خبر داد.

دكتر حميد نادگران در جمع خبرنگاران گفت: طرح مباحث كاربردي براي افزايش ايمني در استان و كشور جزو برنامه هاي ما است و دانشگاه شيراز به عنوان يك برند در اين مقوله از ديگر مراكز علمي پيشي گرفته است.
وي افزود: ايمني و قابليت اطمينان در دانشگاه شيراز سابقه طولاني دارد و با تاسيس مركز ايمني هسته اي در دانشكده مهندسي شروع شد، در حال حاضر نيز به مركز تحقيقات ايمني ارتقا يافته كه تصميم داريم در كوتاه ترين زمان ممكن به دانشكده تبديل شود.
دكتر نادگران يادآور شد: اين دانشكده اغلب رشته ها را در بر مي گيرد و به نوعي مدرن و بين رشته اي محسوب مي شود، همچنين مي تواند طی ارتباط با صنعت، افزايش ايمني كاربردي را نيز دنبال كند.
وي گفت: براي تحقق اقتصاد مقاومتي و حمايت از كالاي ايراني لازم است به موارد مختلفي از جمله كيفيت، اطمينان و ايمني كالاها توجه شود.
دكتر نادگران افزود: دانشگاه شيراز با هر تنگناي بودجه اي كه مواجه شود بودجه هاي تحقيقاتي را به كمتر از 10 درصد اعتبارات كلي كاهش نمي دهند و حتي در صورت امكان سعي ما بيشتر شدن اين ميزان است.
در اين نشست عضو هيات علمي دانشگاه شيراز نيز از برگزاري پنجمين كنفرانس بين المللي مهندسي قابليت اطمينان و ايمني 19 و 20 ارديبهشت ماه در شيراز خبر داد و گفت: حوزه هاي تحقيقاتي اين گردهمايي شامل مواردي از قبيل آناليز ايمني احتمالاتي، ‌ارزيابي اثرات زيست محيطي، ارزيابي ريسك، قابليت اطمينان سازه ها، سامانه و سيستم ها، ‌مدل سازي و مديريت حوادث و مديريت بحران ريسك است.
دكتر سيروس جوادپور يادآور شد: پنل هاي تخصصي از جمله اهميت و كاربرد مهندسي قابليت اطمينان و ايمني در نظام مهندسي ساختمان به محور بررسي آسيب پذيري مناطق شهري در هنگام وقوع بحران هاي طبيعي مانند سيل،‌ زلزله و آتش سوزي، در اين كنفرانس ارايه مي شود و نتايج براي كاربرد در صنايع به نمايندگان آنها ارايه مي شود.
ریيس كنفرانس گفت: شناسايي و برجسته كردن زمينه ها و گوشه هاي مغفول مانده قابليت اطمينان و ايمني در كشور،‌ آگاه سازي جامعه نسبت به حقوق اجتماعي در چارچوب ايمني با محوريت وظايف و مسئوليت ها، پرداختن به ضرورت تكميل الزامات قانوني و به روز رساني آيين نامه ها، بسترسازي به منظور اجراي قوانين و تسهيل روند نظارت و بازرسي ها از اهداف عمده اين پنل هاي تخصصي است.
وي يادآور شد: ما با بحران هاي مختلفي در اين حوزه مواجه ايم و علم ايمني بايد اول ترويج داده شود و به تدريج وارد كارخانه ها شود.
دبير علمي كنفرانس نيز گفت: اين گردهمايي براساس نيازهاي كشور طراحي شده و 142 مورد از 302 مقاله ارسال شده به صورت سخنراني و 80 مقاله به شكل پوستر ارايه مي گردد.
دكتر نعمت اللهي افزود: اطمينان و ايمني در كشور مغفول مانده و اين حيطه بر اساس علم به روز دنيا نيست كه هدف ما در دانشگاه شيراز دستيابي به وضعيت بهتري است.
دبير كنفرانس و ديگر عضو هيات علمي دانشگاه شيراز هم گفت: بحث ايمنی در تمامي جنبه هاي زندگي ما وارد شده و يكي از اهداف اصلي ما نزديك كردن دانشگاه و صنعت در اين مقوله و مطرح كردن مباحث كاربردي براي افزايش ايمني است.
وي با طرح اين سوال كه چرا هر بار كه زلزله اي در كشور رخ مي دهد اين قدر نگراني به وجود مي آيد، ‌توجه به اين مسایل را بسيار حايز اهميت دانست و گفت: كساني كه در صنايع چندان حوصله مباحث علمي را ندارند اين قبيل امور را به دانشگاهيان بسپارند تا وضعيت ايمني و اطمينان بهتر شود.
گفتنی است، 450 نفر در پنجمين كنفرانس بين المللي مهندسي قابليت اطمينان و ايمني دانشگاه شيراز، از سراسر كشور و كشورهاي آلمان، چين، تركيه، دانمارك و نيجريه شركت مي كنند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =