تصویب هر واژه در فرهنگستان ۱۲ میلیون آب می‌خورد؟/ حدادعادل: واژه‌گزینی دستگاه آب‌میوه‌گیری نیست

تسنیم نوشت: حداد عادل با اشاره به این که فرهنگستان زبان و ادب فارسی حدود 55 هزار واژه مصوب داشته است، این شایعه را که ساخت هر واژه‌ 12 میلیون تومان به بیت‌المال تحمیل کرده است، دروغ محض دانست.

در ایران سال‌هاست که فرهنگستان زبان و ادب فارسی تلاش کرده تا برای برخی از واژگان بیگانه که وارد زبان فارسی شده‌اند، معادل فارسی انتخاب کند. در سال‌های اخیر برخی نسبت به رویه واژه‌گزینی فرهنگستان انتقاد کرده و عنوان کرده‌اند که طبق بودجه مصوب شده برای فرهنگستان در یک‌سال، این نهاد برای هر واژه حدود 12 میلیون هزینه صرف می‌کند؛ این در حالی است که به گفته کارشناسان واژه‌گزینی یک کار کاملاً علمی است که رویه‌ای منطقی دارد. 

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در نشستی با سرگروه‌های درس زیست‌شناسی به نحوه واژه‌گزینی فرهنگستان اشاره کرده که گزارش مشروح آن در خبرنامه گروه آموزش زبان و ادب فارسی فرهنگستان به چاپ رسیده است.

او در بخشی از صحبت‌هایش در این نشست با بیان اینکه واژه‌گزینی بحثی شخصی و فردی نیست، گفته است: «اینکه اغلب اسم بنده با فرهنگستان همراه است، صرفاً به این سبب است که من در اینجا مسئول هستم. بعضی‌ها تصور می‌کنند که فرهنگستان دستگاهی است مثل آب‌میوه‌گیری یا مثل دستگاه مُهرزنی که چیزی به عنوان ورودی به این دستگاه می‌دهند و من به سلیقه خود چیزی در برابر آن وضع می‌کنم! ابداً این‌طور نیست. علم واژه‌گزینی روش منطقی دارد.»

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داده: «در 21-22 سال گذشته در حدود 55 هزار واژه مصوب در رشته‌های مختلف داریم و از این 55 هزار تا، حدود دو هزار واژه‌های عمومی‌اند که از دل یک رشته در نیامده‌اند، فرض کنید کلمه «سلفی» چیزی نیست که ما از یک متخصص بپرسیم. این واژه‌ای عمومی است. اما واژه‌های زیست‌شناسی و ریاضی و فیزیک و رشته‌های دیگر هم جزء آن 55 هزارتاست. این را هم بدانید که کل واژه‌های فرهنگستان اول و دوم، که یکی از سال 1314 تا 1332 دایر بوده و دیگری از سال 1349 تا 1358، به چهار هزارتا نمی‌رسد. اما در فرهنگستان سوم، 55 هزار واژه تصویب شده است.»

حدادعادل افزوده است: «در سال 1395 در حدود پنج شش هزار واژه را بررسی کرده‌ایم که سه هزار واژه به تصویب رسیده است. و اینکه گاهی در فضای مجازی حواشی‌ای درست می‌کنند و می‌گویند فرهنگستان در طول یک سال فقط 270 واژه ساخته و هر واژه‌ای 12 میلیون تومان به بیت‌المال تحمیل شده، نادرست و اصلاً دروغ محض است. ما چند هزار واژه را بررسی کرده‌ایم؛ نه بودجه‌مان آنقدر زیاد بوده نه واژه‌هایمان آنقدر کم...»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    2 0
    حالا امسال میگیم تا بودجه شما را زیاد کنند . خیلی زحمت میکشید
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    3 0
    فرهنگستان که فقط کارش واژه گزینی نیست
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    5 0
    ابشان بر اساس کدام معيار شده ريس فرهنگستان زبان فارسي
    • مهدی A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
      2 0
      ....استاد فلسفه را چه به فرهنگستان ادب فارسی. فرهنگستان جای امثال دکتر شفیعی کدکنی هست.
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    0 0
    کوه که نمی کنید
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    2 0
    می شه شما واژه نگزینی؟ دو تا فرهیخته مثلا در شعر یا در کتاب واژه ابداع می کنند که مورد نیاز است و آنها در سفرهای خود یا در معاشرت آنها را در فرهنگ یکملت کشف می کنند. لطفا واژه نساز و این 12 میلیون رو هم بده یک فقیر که اقلا تو را شکر کند. انگار از روز اول که انسان آفریده شد ایشون بوده که وازه بسازه.
  • A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    2 0
    حالا می شه بگید هر کلمه چقدر در میاد؟ در ضمن هر کلمه ای که کاربرد زیاد پیدا می کنه چند ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    0 0
    خب که چی؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    1 0
    خداییش اگر ما شکم 4 تا گشنه رو سیر کنیم یا برای دو خانواده شغل ایجاد کنیم مهمتر است یا اینکه به جای هلیکوپتر بگیم چرخبال یا بالگرد؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    0 0
    یارانه رایانه بلای در کاربردها بلای جان ما شده بعضا جا به جا به کار برده میشود
  • بی نام RU ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    3 0
    آقا پایان را کردند پایانه..سامان را کردند سامانه..یاران را کردند یارانه...رایان را کردند رایانه........همینجوری برو جلو...دراپ بال را که انگلیسی هست برداشتند بین الوسطین گذاشتند ..عربی خالص که خود عربها هم اصلا استفاده نمیکنند....اینها باید از عربها حقوق بگیرند نه پارس ها...بیشتر واژه ها را عربی کردند و نهایت یه ه گذاشتند
  • بی نام EU ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    5 0
    دکانی که برای حداد عادل بسیار نان و اب دار است و هیچ کمکی هم به پیشبرد امور فرهنگی نکرده و بیشتر سر در گمی فکری و فرهنگی ایجاد کرده است
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    2 0
    ولی عوضش دستگاه چاپ اسکناس خوبیه واسه بعضیا
  • بی نام IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    0 0
    با وجود اين همه نحصيلكرده در تمام رشته ها چرا از ظرفيت واژه گزيني همه جامعه استفاده نمي كنيد. ليست واژه ها مورد نظر خود را به رسانه ها و سايتها بدهيد تا همه مردم بتوانند واژه معادل خود را پيشنهاد دهند و بعدا در مورد مناسب يا نامناسب بودن واژه ها تصميم بگيريد و به ازاي هر واژه منتخب جايزه اي هم به افراد بدهيد. خواهيد ديد كه چقدر استقبال خواهد شد.