نشست تخصصی چشم‌انداز  شیراز ۱۴۲۰ برگزار شد

«خبرجنوب» نوشت: اولین نشست تخصصی چشم انداز شیراز 1420 روز گذشته در حالی با حضور شماری از مسئولان و صاحب نظران حوزه شهری برگزار شد که سالها است به رغم اظهارات متفاوتی که درباره برنامه ریزی توسط مسئولان وقت اعلام می شود اما هنوز هم به نظر می رسد نبود یک برنامه منسجم و منظم در برنامه های شهرسازی اصلی ترین مشکل امروز زندگی در شهرهای بزرگی مانند شیراز است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در این مراسم با اشاره به روند تدوین برنامه سند چشم انداز 20ساله شیراز گفت: رشد سریع شهرنشینی در دو دهه اخیر در کشور و حضور بیش از 70 درصد جمعیت در شهرها باعث شده نیازهای شهر نیز بیشتر شود و با کمبود خدمات در شهرها مواجه باشیم و شاهد کمبود مسکن و خدمات باشیم و علاوه بر این درآمدهای پایدار شهری با نیازهای شهر تناسب ندارد.

یدا... رحمانیان ادامه داد: وجود برنامه های جامع گرچه ضروری است اما نمی‌توان تنها به صرف داشتن طرح های جامع به موارد دیگر توجه نکنیم ولی در کنار آن اقدامات نرم افزاری و مدیریتی نیز باید داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ظرفیت سازی با نگاه به نسل آینده و انعطاف پذیری در عمل با استفاده از نظرات تمامی سودبران در تدوین برنامه چشم انداز باید مد نظر قرار گیرد، حل مسايل پیچیده شهری ما نیازمند هماهنگی و یکپارچگی میان همه ارکان مدیریت شهری است و تبلور آن در مدیریت یکپارچه شهری است که پایه و بنیاد تدوین سند چشم انداز نیز باید مدیریت واحد شهری باشد.

رحمانیان از توجه به کیفیت زندگی شهرنشینی، نگاه همه جانبه به امور شهر و توجه به موضوعات اجتماعی و راهبردی شهر به عنوان سه رکن اساسی مدیریت شهری یاد کرد و ادامه داد: هر شهری دارای مزیت‌ های نسبی و مکانی است و باید دید چگونه از این ظرفیت ‌ها برای توسعه منطقه و کشور می‌توان استفاده کرد و در کنار آن تصمیم گیری ها باید بسته به نیازهای شهر باشد.

معاون اقتصادی استانداری فارس با تاکید بر توجه بیشتر به درآمدهای پایدار شهر گفت: یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود استفاده از ظرفیت ‌های حوزه تولید و تقویت نقش شهرها در اقتصاد کشور است و باید سهم منابع پایدار را کاهش و به دنبال تحکیم و گسترش منابع پایدار شهری باشیم و در این زمینه در وهله اول می‌توانیم روی زمین و بازار زمین کار کنیم.

رحمانیان اظهار کرد: یکی دیگر از مسايلی که در شهر باید مد نظر قرار بگیرد ارتقای بخش ‌های زیرساختی و در کنار آن توجه به بهبود نظام شهری و اقدام جدی درباره اجرای طرح های مشارکتی با مشارکت با بخش خصوصی و چگونگی اخذ هزینه خدمات است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس هم در این مراسم گفت: داشتن برنامه‌ریزی شهری یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، در این راستا تاکنون برنامه ریزی ها به صورت فیزیکی و کالبدی بوده که شاید علت بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن دست به گریبانيم به دلیل رفتن صرف به سمت مباحث فیزیکی است تا مباحث محتوایی و به همین دلیل معتقدیم باید به دنبال رویکردی انعطاف پذیرتر و مبتنی بر حضور مردم برویم و در سند چشم انداز این موارد باید دیده شود.

عنایت ا... رحیمی با اشاره به توجه به محیط های مختلف در تدوین سند چشم انداز ادامه داد:تنها خط کشی و درست کردن خیابان ما را به سمت مدیریت مناسب شهر نمی‌برد، باید تمامی نیازهای شهر مد نظر قرار گیرد.

رييس شورای اسلامی شهر شیراز هم در این نشست گفت:در کنار برنامه هایی که در سند چشم انداز شیراز1420 دیده شده یکی دیگر از مواردی که باید مد نظر قرار گیرد حوزه فرهنگی و اجتماعی است و آنچه در این زمینه ضعف داشتیم و محقق نشده برنامه ریزی منسجم و پویا براساس مدیریت واحد شهری است.

سید احمدرضا دستغیب اظهار داشت: آنچه امروز در مدیریت شهر انجام می‌شود به صورت جزیره ای است، چه در شهرداری و چه در سایر ارگان ها تصمیم گیران واحد و متحد نیستند و پراکنده هستند و این ما را مجبور می کند مدیریت واحد شهری را مد نظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: در برنامه ریزی برای شهر شیراز باید 3 اصل را مدنظر قرار دهیم، اول این که ما شهری با نشاط، ایمن، قانون مدار و فرهنگ مدار می‌خواهیم، دوم آن که شهری برای اقشار ضعیف از جمله کودکان، معلولان و سالمندان می‌خواهیم و در آخر شهری می‌خواهیم که در آن شاهد مشارکت شهروندان در اداره امور شهر باشیم و در اداره امور شهر باید آنچه صورت می‌گیرد بر اساس خواست و راحتی مردم باشد.

رییس شورای شهر شیراز مشارکت شهروندان در اداره شهر را یکی از ضرورت های مهم مدیریت شهری برشمرد و گفت: به ‌عنوان مدیران شهر باید آنچه را که مردم می‌خواهند، اجرا کنیم. حق نداریم فضا و زمین و آب را از مردم به اسم سرمایه گذاری و توسعه شهر بگیریم، مردم نیازمند آسمان آبی، طبیعت سبز و خیابان راحت هستند و نباید حقوقشان پایمال شود.

رييس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز هم با اشاره به برخی تعاریف برنامه ریزی و علت نیازمندی به برنامه برای مدیریت شهر گفت: تجربه موفق کشورهای توسعه یافته و موفق نشان می‌دهد یکی و شاید مهمترین علت موفقیت آنان که رضایت شهروندان را به دنبال داشته است، برخورداری از برنامه به ویژه برنامه راهبردی برای توسعه شهر است.

سید عبدالرزاق موسوی با اشاره به تعریف بانک جهانی از برنامه‌ریزی راهبردی ادامه داد: یک برنامه‌ریزی شهری موفق نیازمند برنامه ‌ریزی راهبردی با گستره منطقه ‌ای یا شهری است که سرمایه‌گذاری ‌های کلیدی را هدایت کرده، مکان‌های مناسب برای اشتغال، سکونت و حمل و نقل را تعیین کند.

موسوی افزود: همه باید به این نقطه یا هدف مشترک برسیم که بدون برنامه نمی‌توانیم کار کنیم. فکر می‌کنم شورای شهر و شهرداری امروز به این درک و فهم مشترک رسیده ‌اند.

موسوی اظهار کرد: همه برنامه ‌ها باید از یک هارمونی، نظم و سیاست‌گذاری واحد برخوردار باشند، البته مقصود این نیست که همه خدمات باید توسط شهرداری ارائه شود، بلکه دستگاه ‌های خدمات رسانی شهر تحت مدیریتی هماهنگ و در نهایت وحدت به ارائه خدمات بپردازند.

وی کاهش هزینه‌ ها، افزایش بهره ‌وری، آسایش عمومی و نظم اجتماعی و همبستگی اجتماعی را از آثار این نوع مدیریت دانست و گفت: امروز نمونه ‌های متعددی از مشکلات و هزینه‌ هایی که برای شهروندان و شهر در نتیجه فقدان این هماهنگی ایجاد می‌شود را مشاهده می کنیم، تهیه و اجرای برنامه راهبردی شهر اولین گام در جهت تحقق این مهم است.

عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: برنامه راهبردی شهر و شهرداری به دلیل ویژگی‌هایی همچون ایجاد توافق بین تمامی نهادهای اثرگذار در مدیریت شهری بر یک سند راهبردی و عملیاتی برای توسعه شهری، تهیه سند راهبردی توسعه شهر به صورت فرابخشی و ترسیم آینده شهر و استفاده از اسناد فرادست توسعه شهری در سطوح مختلف ملی، استانی، فراشهری و شهری به منظور تنظیم چارچوب برنامه ریزی و پرهیز از دوباره کاری ‌ها می‌تواند راهگشا باشد و به تدریج زمینه تحقق مدیریت یکپارچه شهری را فراهم کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 787455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =