پارازیت های شیراز روی نمایشگر، پیش چشم مردم

«خبرجنوب» نوشت: از یک ماه پیش، 18 سایت اندازه گیری امواج رادیویی در شیراز راه اندازی شده است و پارازیت ها اندازه گیری خواهد شد و مانند نمایش آلودگی هوا می توان وضعیت فرکانسی را روی نمایشگر به مردم نشان داد.

«پارازیت ها» هنوز یک سوال بدون پاسخ هستند. اگرچه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اینکه پارازیت ها در شیراز افزایش پیدا کرده باشند را پیش از این رد کرده اند، ولی در عین حال، برخی نمایندگان و اعضای شورای شهر شیراز در دوره گذشته و کنونی، خواهان رسیدگی به وضع این امواج رادیویی در شیراز شده اند. شاید به همین علت بود که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در سفر روز پنج شنبه وعده داد که «در برخی شهرها نمایشگر میزان پارازیت نصب می شود».
وی گفت: با توجه به حساسیتی که به ویژه در شيراز در ارتباط با وجود این امواج وجود داشت و در ماه های گذشته موضوع پارازیت به مطالبه جدی بخشی از شهروندان تبدیل شده بود، از یک ماه گذشته 18سایت اندازه گیری فرکانس های رادیويی برخط به صورت خاص در شیراز راه اندازی شد.
آذری جهرمي تصریح کرد: در حال حاضر معیاری که به لحاظ فنی در استانداردهای علمی مضر بودن آن بر بدن انسان ثابت شده بحث اثرات گرمایی تشعشعات فرکانسی نظیر موبایل، وای فای، تلویزیون، ماهواره و... به صورت تجمیعی شده است که در فضا وجود دارد. البته در شهرهای مختلف کشور که ذهنیت وجود پارازیت های مضر در فضای آنها وجود دارد این اندازه گیری انجام خواهد شد و مانند نمایش آلودگی هوا می‌توان وضعیت فرکانسی را به صورت زنده در سطح شهرها نشان داد تا شهروندان از آن مطلع شوند.
**دستگاه قضایی پیگیر تخلفات ارزی است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در حاشیه شورای اداری استان فارس و افتتاح همزمان دسترسی 569 روستای بالای 20 خانوار فارس به نسل 3 و 4 اینترنت با اعلام این خبر در پاسخ به سوالی در خصوص ریجستری برخی گوشی‌های تلفن همراه گفت: تمامی گوشی‌ها از آن سوی آب می آیند اما ما چیزی به عنوان ریجستری خارج کشور نداریم و شاید منظور گوشی هایی است که در بار مسافران وارد می‌شود که در این زمینه برای دستیابی به یک راهکار مناسب با نیروی انتظامی در حال تعامل هستیم.
آذری جهرمي در حاشیه دیدار با جمعی از نخبگان و فعالان حوزه ارتباطات وفناوری اطلاعات استان فارس نیز در جمع خبرنگاران با تاکید بر شفافیت در ارائه گزارشي در خصوص واگذاری ارزهای دولتی به برخی از شرکت ها و تخلفاتی که در این رابطه روی داده است، گفت: دستگاه قضايي پیگیر مساله تخلفات ارزی است و دادستان تهران نیز مکاتباتی در این باره با وزارتخانه های مربوطه داشته و اطلاعاتی در این باره در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته است و انتظار می رود که هم اینک روال رسیدگی به این موضوع مشخص شود و اگر باز هم از مواردی در این زمینه آگاهی پیدا کنیم اطلاع رسانی به مردم صورت می‌گیرد.
وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در خصوص کندی روند توسعه تلفن ثابت به ویژه در شهرهایی مانند شیراز وعقب افتادگی در این مورد نیز گفت:توسعه تلفن ثابت نیازمند صرف زمان نسبتا زیادی است البته در مناطق روستایی توسعه تلفن ثابت سریعتر صورت گرفته اما در مناطق شهری مشکلاتی در حوزه مخابرات وجود دارد که اکنون سرمایه گذاری هایی در این خصوص انجام شده که امیدواریم در آینده وضعیت بهبود پیدا کند.
وی در خصوص کم فروشی حجم اینترنت از سوی برخی اپراتورهای تلفن همراه هم گفت: در ابتدای دوره خدمت من در مسئولیت وزیر، گزارش هایی در خصوص کم فروشی اپراتورهای تلفن همراه به وزارت ارتباطات ارائه شده که بررسی در این خصوص انجام و دو درصدی که به دلیل نحوه محاسبه شمارش ها انجام می گرفت توسط سازمان تنظیم مقررات رادیويي اصلاح شد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر گزارش جدیدی مبنی بر اینکه مشترکان حجمی را خریداری کرده اما شرکتی کمتر از آن میزان را تحویل داده باشد دریافت نشده است.
***برخورد با کم فروشی اینترنت
وی درخصوص تغییر بسته های اینترنتی مربوط به اپراتورهاي مختلف نیز گفت: اپراتورها حق ندارند بسته ای را به مشترک تحمیل کنند، اما در قالب سقفی که در مقررات تنظیم رادیویی مشخص شده می توانند بسته های ارائه شده را تغییر دهند. البته برخی از اپراتورهای تلفن همراه حجمی از اینترنت را به مشترکین می فروختند که بعد از خرید آن مشخص می شد که بخشی از بسته خریداری شده قابلیت استفاده روزانه و بخشی ویژگی شبانه دارد، این کار به نوعی فریب مشترکان است و به همین دلیل پیگیری این موضوع در دستور کار سازمان تنظیم مقررات رادیویی قرار گرفته و اکنون این نقص از درگاه های اصلی خرید اپراتورها اصلاح شده است.
آذری جهرمي در خصوص، آنتن دهی تلفن همراه در مسیر پیاده روی بزرگ اربعین حسینی در عراق نیز با اشاره به این موضوع که باید دید در عراق برای ارائه این خدمات تا کنون چه اقداماتی انجام شده است، گفت: بحث ارتقای کیفیت آنتن دهی تلفن همراه در طول مسیر پیاده روی مستلزم همکاری مشترک مسئولان ایران و عراق است که ما نیز همواره در جلساتي با مسئولان عراقی این درخواست را مطرح کرده ایم و در همین راستا تلاش های زیادی طی دو سال گذشته انجام شده اما مشکل اصلی در این زمینه در مسیر نجف به سمت کربلا است که تنها در ایامی خاص و محدود در سال افزایش جمعیتی چشمگیری پیدا می کند که طبیعتا مشکلاتی نیز در پی آن ایجاد می شود و امسال پیگیری می شود که کیفیت ارتباطات در مسیر های منتهی به مرزهای کشور عراق افزایش پیدا کند، البته در دو سال اخیر این بهبود نیز حاصل شده است.
***کاهش آنتن دهی و سرعت اینترنت
كاهش آنتن دهي، پايين بودن سرعت اينترنت، كندشدن روند توسعه تلفن ثابت، افزايش تعرفه خدمات تلفن همراه و رفع بسياري ديگر از اين مشكلات سال هاست كه به يكي از مطالبات مردم در شهرها و روستاهاي كشور بدل شده و روز به روز با توجه به پيشرفت تكنولوژي و نياز بيشتر مردم به اين حوزه، مشكلات حوزه ارتباطات نيز گسترده تر مي شود و فارس نيز سال هاست با مشكلاتي در اين حوزه روبه روست، مشكلاتي كه وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در آخرين روز هفته گذشته در شوراي اداري استان به آن اشاره كرد و گفت: فارس در حوزه ارتباطات از يك عقب ماندگي مزمن رنج مي برد كه در زمان ورود به اين حوزه، دو هدف را تعيين كرديم؛ ابتدا يك اقدام عاجل براي ساماندهي حوزه و دوم رسيدن به اهداف برنامه توسعه ششم تا پايان سال 97 كه بر طبق آن وزارت موظف است تا آخر سال، 90 درصد روستاهاي بالاي 20 خانوار را به خدمات اينترنت پرسرعت مجهز كند.
محمدجواد آذري جهرمي افزود: اجراي اين كار بسيار سخت است. به عنوان مثال اگر ما تهران را در نظر بگيريم با تحت پوشش قراردادن تهران، 25 درصد جمعيت كشور تحت پوشش قرار مي گيرند اما كار در روستا بسيار سخت است به گونه اي كه به عنوان نمونه در همين شهرستان كوار از 80 هزار نفر جمعيت آن، بيش از 50 هزار نفر در تعداد زيادي روستا پراكنده شده اند كه خدمات دهي به آنان بسيار سخت تر است و هزينه بيشتري هم دارد.
وي با اشاره به پوشش نامناسب تلفن همراه در شيراز نيز گفت: البته حوالي دي ماه بود كه به شيراز آمدم و در يك خيابان تلفن همراه من 4 مرتبه قطع شد و در مناطق شهري استان هم ضعف جدي در آنتن دهي تلفن همراه داريم.
وي افزود: با توجه به هدف گذاري برنامه ششم توسعه، از 2300 روستاي بالاي 20 خانوار استان با نصب 230 سايت روستايي، 569 روستا امروز به شبكه اينترنت نسل 4 دست يافته اند و تا پايان سال نيز در 2 فاز، 446 سايت ديگر راه اندازي و 1270 روستا به اين سيستم مجهز شده و با اين كار ما به شاخص پوشش 90 درصد روستاها به نسل 4 اينترنت دست مي يابيم. البته تقاضاي من اين بوده كه تا پايان سال اين پروژه ها به اتمام برسد.
اما آذري جهرمي در ادامه اين مراسم با انتقاد از نحوه اطلاع رساني پروژه هاي مخابراتي كه در آن از افتتاح 4014 پروژه مخابراتي خبر داده بود، گفت: يكي از گلايه هاي من به نحوه ارائه گزارش و استفاده از اين عناوين در اطلاع رساني افتتاح پروژه هاست و ارائه آمار افتتاح 4014 پروژه نه تنها براي مردم مفهوم ندارد بلكه ارائه اين آمار، شبهه ناك است و لزومي به ارائه گزارش شبهه ناك به مردم وجود ندارد. شما بر طبق آمار، 543 روستا را كه 30 درصد روستاهاي بالاي 20 خانوار است در طول 3 سال به سيستم اينترنت نسل 4 مجهز كرديد كه اين قابل تقدير است و همين را اعلام كنيد همه براي شما دست مي زنند و تقدير مي كنند.
وي افزود: پيش از اين از مديران مخابرات خواستيم از اين روش سنتي ارائه گزارش پرهيز كنند. اتصال يك سايت به شبكه فيبرنوري در واقع يك عمليات است نه پروژه، شما در اين مرحله تنها 2 پروژه را افتتاح كرديد كه يكي توسعه شبكه انتقال و ديگري توسعه دسترسي بود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با انتقاد از اعلام رقم افتتاح يكهزار ميليارد تومان پروژه در اين مراسم، گفت: با يكهزار ميليارد تومان اعتبار مي شود كل شبكه ارتباطي فارس را نوسازي كرد. اعلام اين آمار يك دروغ است و امروز 93 ميليارد تومان پروژه هاي مخابراتي افتتاح شده است. اينكه هرچه اعداد دهان پركن تر شود مطلوب تر است، درست نيست.
آذري جهرمي با اشاره به مشكلات آنتن دهي تلفن همراه و خدمات آن به شهروندان، افزود: در شيراز ما مشكلات زيادي داريم و طي دوسال گذشته نه تنها سايت جديدي براي تلفن همراه اضافه نشده بلكه 30 سايت هم جمع آوري شد. البته سياست هاي شهرداري ها محترم است اما طي اين مدت جلوي نصب 52 ميليارد تجهيزات خريداري شده براي تسهيل در امور مردم گرفته شده و شهرداري اجازه نصب اين تجهيزات را نمي دهد.
وي اضافه كرد: درست است كه شهرداري هم بايد به فكر منافع مالي شهر باشد اما نتيجه آن نبايد اين باشد كه 52 ميليارد تجهيزات ارتباطي مورد نياز مردم شهر معطل نصب باشد و اين ظلم به مردم شيراز است.
آذري جهرمي گفت: براي نصب اين تجهيزات از شهرداري درخواست و تقاضا كرديم اما ظاهرا اين موضوع با تقاضا و درخواست پيش نمي رود و اينكه شيطنت يك مدير كه از شهرداري جدا و در اپراتور ديگري مشغول كار شده و به خاطر جلوگيري از پيشرفت اپراتور رقيب با اعمال نفوذ كاري كند كه شهرداري به اپراتور ديگر مجوز نصب تجهيزات ندهد اين شايسته برخورد قاطع با آن مدير است و اين موضوع بايد پيگيري شود.
وي خواستار رسيدگي به اين موضوع توسط استاندار فارس شد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به اظهارات حسين رضازاده، رئيس مجمع نمايندگان فارس در مجلس نيز كه در ابتداي جلسه، قطعي اينترنت و تلفن همراه را به عنوان يكي از عوامل عصبانيت و ناراحتي جوانان برخي نقاط استان ياد كرد، به شوخي گفت: اگر قطع و وصل تلفن همراه تا اين حد باعث ناراحتي مردم فارس مي شود ما عذرخواهي مي كنيم اما به نظر نمي رسد قطع و وصل تلفن همراه تا اين اندازه باشد و فكر مي كنم بسياري چيزهاي ديگر است كه مردم را عصباني مي كند و اميدوارم نوع نگاه ما مسئولين به چارچوب كارها همان باشد كه عنوان مي كنيم. يكي از مواردي كه مردم را عصباني مي كند، تبعيض و فساد است كه بايد با آن مبارزه كنيم.
آذري جهرمي افزود: امروز شرايط كشور سخت است، اما به رغم اين سختي، حركت جمهوري اسلامي به سمت قله ادامه دارد و امروز را كه رد كنيم به قله مي رسيم. موضع ما ضعف نيست بلكه حركت جمهوري اسلامي در همه عرصه ها با رشد قابل توجهي همراه بوده است.
وي اضافه كرد: در اين راستا بايد به دو نكته توجه داشته باشيم؛ اول اينكه دنيا هر روز در حال پيشرفت است و نايستاده و دوم آنكه توقع مردم بيش از گذشته است و تنها راه توسعه و پيشرفت ما، استفاده از نخبگان جوان در كنار همدلي ميان همه اركان جامعه است. البته همدلي نه از آن نوعي كه مي گويد كه تنها بايد به حرف من گوش كنيد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =