ایرنا نوشت: محققان راهکار جدیدی برای پیوند مفاصل آسیب دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی ابداع کردند که نویدبخش بهبود جراحات استخوانی در پی ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان، پوکی استخوان و یا آسیب‌های حاصل از تروما است.

 

در حال حاضر مشکلات مفاصل از طریق جایگزین کردن مفاصل مصنوعی یا اهدایی یا سایر اندام‌های بدن شخص بیمار، درمان می‌شود. اما در بسیاری از موارد، سیستم ایمنی بدن بیمار این نوع پیوند را پس می‌زند، بافت‌های متصل‌کننده یا عروق شکل نمی‌گیرند یا در بیماران خردسال، بیش‌ازاندازه رشد می‌کنند.
به همین علت ساخت مفاصل با استفاده از سلول‌های بنیادی شخص بیمار به‌عنوان یک راهکار جایگزین انتخاب‌شده است. اما ساخت این مفاصل با ابعاد و شکل مناسب امری دشوار است.
بر این اساس، محققان بنیاد سلول‌های بنیادی نیویورک تکنیک جدیدی با عنوان SATE ارائه کردند که بر اساس آن می‌توان از طریق ساخت اجزای کوچک‌تر استخوان و ترکیب آن‌ها به شکل مفصل موردنظر، محدودیت‌های موجود در خصوص شکل و اندازه مفاصل تولیدشده در آزمایشگاه را مرتفع کرد.
محققان با استفاده از این تکنیک توانستند برای استخوان ناقص ران یک خرگوش که حدود 30 درصد از کل حجم استخوان را تحت تأثیر قرار داده بود، یک قطعه پیوندی تولید کنند. برای این منظور ابتدا استخوان را اسکن کردند تا اندازه و شکل قطعه موردنظر را به‌دقت تعیین کنند و سپس مدلی از آن را تولید کردند.
در مرحله بعد این مدل را به قطعه‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و برای هر قطعه یک چهارچوب ساختند. سپس این چهارچوب‌ها توسط سلول‌های بنیادی پرتوان مهندسی‌شده، پر شد و درون دستگاه خاصی قرار گرفت که برای تولید استخوان در اندازه‌های مختلف طراحی و ساخته‌شده است.
پس از رشد سلول‌ها درون چهارچوب‌ها، قطعات استخوان را با استفاده از چسب استخوان به شکل یک مفصل پایدار و کامل به هم متصل کردند.
گزارش کامل این تحقیقات Scientific Reports منتشرشده است.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =