۳ تا ۴ درصد زیر ۱۸ ساله‌های فارس در خطر «گل»

«خبرجنوب» نوشت: مصرف گل این روزها در بین جوانان و نوجوانان فارس به حدی افزایش یافته که کارشناسان امر آن را زنگ خطری برای خانواده ها می دانند که باید جدی گرفته شود.

سودجويان حالا ديگر نوجوانان را قرباني بازي با واژه ها كرده اند و همان حشيش البته دستكاري شده اش را به نام «گل» به جوانان عرضه مي كنند.

براي گل كه كشت آن ساده است سودجويان در كشور و استان آن چنان تبليغ كرده اند كه تصور نوجوانان به عدم اعتيادآور بودنش هست در حالي كه به اعتقاد برخي متخصصان درمان اعتياد، مصرف حتي يك بار گل هم مي تواند فرد را معتاد كند.

طبق گزارشات موجود پايين آمدن سن مصرف گل كه ماده اي توهم زا و خطرناك است هم در مواردي بين دبستاني ها در فارس مشاهده شده و والدين هم بايد عوارضي مانند قرمزي چشم ها و خنديدن هاي بي دليل را جدي بگيرند و در مورد آن با يك مشاور مشورت كنند.

مسئول دفتر پيشگيري و درمان اعتياد بهزيستي فارس در اين باره به «خبرجنوب» مي گويد: متاسفانه ما حدس مي زنيم كه «گل» بين نوجوانان در استان شايع شده و در حال حاضر اين مساله مهم ترين دغدغه ما است.

قدرت محكم افزود: به دليل تبليغات بي اساس نوجوانان و جوانان فكر مي كنند گل با حشيش فرق دارد و اعتياد آور نيست، در حالي كه گل 2 تا 8 برابر قوي تر از حشيش است، همچنين عوارض و وابستگي به آن 2 تا 3 برابر بيشتر است.

وي مي گويد: هنگامي كه مصرف كنندگان گل اقدام به ترك مي كنند احتمال بازگشت به آن 2 تا 3 برابر بيشتر از مواد مخدر قديمي است.
اين مسئول بهزيستي فارس مي افزايد: قرمزي چشم ها، اشتهاي زياد و خنده هاي بي دليل از جمله عوارض گل است، برخي هم دچار هذيان و توهم مي شوند و برخلاف تصورها وابستگي فرد را نيز به همراه دارد.

محكم مي گويد: اگر گل زير 18 سالگي مصرف شود يك سري عوارض شناختي براي فرد به همراه دارد كه تا پايان عمر ممكن است همراه او باشد.

وي مي افزايد: شناخت در بين اين افراد نه تنها از پيرامون كاهش مي يابد آن ها حتي دچار سندرم بي انگيزگي نسبت به كار،‌ روزگار و خانواده هم مي شوند ‌به طوري كه صبح ها هيچ انگيزه اي براي بيدار شدن از خواب ندارند.

وي مي افزايد: افت شديد تحصيلي در بين دانش آموزان نيز مي تواند نشانه مصرف گل باشد و احتمال دارد حركات ظريف فرد كه نياز به تمركز دارد در دراز مدت دچار مشكل شود و حتي باروري مردان را كاهش داده و تحت تاثير قرار دهد.

مسئول دفتر پيشگيري و درمان اعتياد بهزيستي فارس يادآور مي شود: ميزان افراد زير 18 سال استان كه در دام گل افتاده اند 3 تا 4 درصد است و اين استفاده كنندگان معمولا به صورت گروهي و با همسالان به آن روي مي آورند.

محكم مي گويد: والدين بايد اضافه شدن يكباره اشتها، بي انگيزگي نسبت به كار و تحصيل،‌ قرمزي چشم و حرف هاي بي ربط فرزندان را جدي بگيرند و به بررسي آن بپردازند.

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با موادمخدر هم مي گويد: گل با دستكاري ژنتيكي فرآوري شده و هر دانه بذر آن 150 هزار تومان است اين ماده مخدر قدرت تخريبي دارد و ميزان روان گرداني آن بسيار بالاتر از حشيش، بنگ و ماري جوانا است.

محمد رضا ابراهيمي مي افزايد: پرخاشگري، اختلالات رواني، توهم و تاثير بر حافظه كوتاه مدت از عوارض آن است. گل پر خطرترين مواد محرك زا از نوع سنتي است.

وي يادآور مي شود: يكي از دلايل مصرف زياد گل تبليغ نسبت به عدم اعتياد آور بودن اين ماده از سوي سودجويان و قاچاقچيان است و بايد بگوييم گل توهم آور و يكي از وحشتناك ترين مواد مخدر است.

ابراهيمي مي گويد: توهم مربوط به اين ماده به حدي زياد است كه پس از مصرف احتمال دارد فرد دست به جنايت هاي بسياري بزند،‌ چرا كه قدرت تصميم گيري او كاهش مي يابد.

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر مي افزايد: افزايش كودك آزاري، همسر آزاری، قتل های عمد، سرقت، نزاع و درگيري از آسيب هايي بوده كه با افزايش مصرف شيشه و گل بالاتر رفته است.

ابراهيمي يادآور مي شود: ما با رنگين كماني از مواد محرك صنعتي و سنتي مواجه ايم و اين چالشی بسيار بزرگ در كشور و استان است كه با برنامه ريزي مي توان زمينه مبارزه با آن ها را فراهم كرد.

وي مي گويد: افزايش ضربان قلب، خشكي دهان و گلو، گيجي و عدم تمركز، تكلم آهسته،‌ پرخاشگري و خشم، ‌افسردگي و انزوا از عوارض ديگر شايع مصرف گل است به طوري كه اين ماده اثرات مخربي روي حافظه و عدم تمركز هم مي گذارد.

ابراهيمي مي افزايد: مردم و خانواده ها بايد اين عوارض را جدي بگيرند و طي تماس با خط اعتياد (09628) درباره عوارض مصرف مواد مخدر اطلاعات كسب كنند.

وي مي گويد: با استفاده از گل 2 تا 3 ساعت نشئگي ادامه مي يابد و حتي با يك بار مصرف هم ممكن است فرد معتاد شود.

معاون امور توسعه پيشگيري بهزيستي فارس هم يادآور مي شود: مصرف گل در بين جوانان و نوجوانان افزايش يافته و اين وضعيت زنگ خطري براي خانواده ها و جوانان است.

محمود رضا عرب مي افزايد: سودجويان هميشه به دنبال اين هستند كه با وارد كردن انواع جديد مخدرها در بين جوانان و نوجوانان آن ها را به سمت اعتياد ببرند تا به اهداف خود دست يابند.

وي يادآور مي شود: نوجوانان و جوانان نياز به هيجاناتي در اين سنين دارند و با برنامه ريزي براي آن ها مي توان احتمال گرايش به اعتياد را كاهش داد.

عرب مي گويد: گياه ماده گل 8 درصد و نر آن 3 درصد مخدر دارد و با توجه به توليد و دسترسي آسان خانواده ها بايد نسبت به مراقبت هاي منطقي اقدام كنند.

وي مي افزايد: وقتي برنامه هاي اساسي براي شاد كردن نوجوانان و جوانان نداشته باشيم، آنها به دنبال چيزهاي كاذب و مضری مانند «گل» مي روند و به همين دليل برنامه ريزان بايد بيش از وضعيت موجود به دنبال رفع مشكلات باشند.

عرب مي گويد: وقتي براي نوجوان هيچ برنامه اي خارج از مدرسه نداشته باشيم او دچار خلاء شادي مي شود و به سراغ امثال گل مي رود،‌ اين قبيل مواد با اثرات توهم زا مي تواند فرد را دچار عوارض جبران ناپذيري كند.

وي مي افزايد: اگر برنامه ريزان كشوري و استاني نتوانند برنامه هاي دقيقي براي فراغت و رفع نيازهاي رواني جوانان و گروه هاي سني نوجوانان در نظر بگيرند بايد منتظر فاجعه اي مانند شيوع گل باشيم.

عرب مي گويد: مصرف الكل و گل دروازه هاي ورود به مصرف ديگر مواد مخدر است و والدين بايد با پر كردن اوقات فراغت زمينه كاهش اعتياد را فراهم كنند.

اين مسئول بهزيستي فارس مي افزايد: برنامه ريزي براي شادي و نشاط اهميت بسياري دارد و جامعه اي كه به سمت افسردگي و غم و اندوه پيش رود به ورطه نابودي كشيده مي شود و بايد فكري به حال وضعيت موجود كرد.

عرب ضمن ابراز نگراني از شيوع مصرف گل مشاهده گزارشاتي مبني بر مصرف در بين برخي دبستاني ها در استان را زنگ خطري دانست كه بايد جلوي آن گرفته شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =