رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای کلیوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سیگار جریان خون کلیه را آهسته می کند و عملکرد کلیه کاهش می یابد، از طرفی سیگار ریسک سرطان کلیه را تا ۵ درصد افزایش می دهد، لذا ترک سیگار یکی از راه های جلوگیری از بروز ناراحتی های کلیه می باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مژگان مرتضوی  اظهار داشت: در بین خانوارهای ایرانی شاهد مصرف بالای چای و نوشابه هستیم که طبق پژوهش‌های علمی در این مرکز مشخص شده که هردوی آنها نقش بارزی در بروز بیماریهای کلیوی و به ویژه سنگ کلیه دارند و حتی الامکان به مردم پیشنهاد می شود چایی کم رنگ مصرف کنند.

وی با بیان اینکه عوامل متعددی در نارسایی کلیوی نقش دارند تصریح کرد: از جمله عوامل بروز نارسایی کلیه می توان به دیابت، فشارخون، سنگ کلیه و بیماریهای مجاری اداری اشاره کرد، ولی بر اساس پژوهش علمی مشخص شد که علت اصلی سنگ کلیه در مردم اصفهان به خاطر وجود اگزالات بالا در ادار است که عامل بالا رفتن اگزالات مصرف زیاد چایی و نوشابه‌ها است.

رییس مرکز تحقیقات بیماریهای کلیوی دانشگاه با توصیه به مردم که آب سالم را جایگزین چایی بکنند، ادامه داد: مصرف کمتر نمک و گوشت قرمز دو عامل مهم تغذیه ای است که باید برای داشتن یک کلیه سالم آن را رعایت کرد.

مرتضوی همچنین مصرف داروهایی مثل بروفن، ژلوفن و دیکلوفناک را در طولانی مدت عامل نارسایی کلیه خواند و ادامه داد: تمام سنین در معرض ابتلا به بیماریهای کلیوی هستند البته افزایش سن احتمال بروز نارسایی های مزمن کلیوی را بالا می برد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین گفت: با توجه به اینکه بیماریهای دیابت و پرفشاری خون زمینه ساز بیماریهای کلیوی هستند و نارسایی کلیوی یک بیماری بی علامتی است یعنی بیماری مخفی که پس از سالها ابتلا به آن، نشانه های بیرونی آن رخنه می‌کند، لذا به افرادی که تاکنون فشار خون خود را کنترل نکردند و آزمایش کلیه ندادند توصیه می گردد که یکبار در طول عمر خود این آزمایش را انجام دهند، چکاب سالانه قند و فشار خون به پیشگیری از بیماریهای کلیوی کمک می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای کلیوی دانشگاه اعلام کرد: علائمی مثل رنگ پریدگی، کم خونی، ورم دور چشم، بی حالی و ضعف از نشانه‌های نارسایی کلیوی است، البته این علائم با علائم کم خونی مشابه و باید حتما طبق آزمایش نارسایی کلیه مشخص شود، شهروندان با یک آزمایش ساده ادرار و چکاب سالانه می توانند از نارسایی کلیه جلوگیری کنند.

دیابت و فشار خون نیز جزو بیماری های پنهان هستند

وی با بیان اینکه دیابت و فشار خون نیز جزو بیماری های پنهانی هستند که تنها با چکاب سالانه می توان متوجه آن بیماری شد تاکید کرد: به دلیل اینکه بعضی از مردم پس از سالها متوجه بیماری خود می شوند و در آن زمان نیز در معرض نارسایی کلیوی قرار گرفته ان، بایستی چکاب سالیانه خود را برای پیشگیری از این بیماری ها جدی بگیرند.

مرتضوی به راهکارهایی براي محافظت از کلیه اشاره کرد و گفت: بیماري کلیه به عنوان قاتل خاموش عمل می کند و بنابراین تأثیر عمیقی روي کیفیت زندگی فرد دارد لذا رسیدن به وزن مناسب و پرهیز از چاقی به کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماري مزمن کلیه کمک می کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه نیمی از مردمی دیابتی دچار تخریب بافت کلیه می شوند، تاکید کرد: بنابراین افراد دیابتی بایستی بطور منظم عملکرد کلیه شان را چک کنند.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی گفت: خیلی از مردم آگاهند که پرفشاري خون باعث سکته مغزي و حمله قلبی می شود، ولی عده کمی از اثرات مخرب فشار خون بالا بر روي کلیه اطلاع دارند، فشار خون نرمال کمتر از ۱۲ روی هشت می باشد و فشار خون بیشتر از ۱۳ روی هشت و پایین تر از ۱۴ روی ۹ از مراحل قبل از پرفشاری خون محسوب می گردد که توصیه به رعایت رژیم غذایی و اصلاح شیوه زندگی می شود.

فشار خون بایستی بطور منظم مانیتور شود

مرتضوی بیان داشت: فشار خون بایستی بطور منظم مانیتور شود، پرفشاري خون بخصوص اگر همراه بیماري قند و یا افزایش چربی یا بیماري قلبی عروقی باشد باعث آسیب بیشتر کلیه می شود.

وی مصرف غذاي سالم و کنترل وزن را در جلوگیري از بیماري قند و بیماري قلبی و بیماري مزمن کلیه مؤثر عنوان کرد و اضافه نمود: میزان نمک مصرفی توصیه شده در شبانه روز ۵ میلی گرم است که به اندازه یک قاشق چایخوري می باشد، لذا توصیه می شود حتی الامکان از مصرف غذاهاي رستورانی و آماده پرهیز شود و نمکدان به سر سفره غذا آورده نشود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: جهت حفظ سلامت کلیه بایستی آب سالم بنوشید و اگر سابقه سنگ کلیه دارید بقدري مایعات مصرف کنید تا روزانه بیش از ۲ لیتر ادرار داشته باشید.

سیگار ریسک سرطان کلیه را تا ۵ درصد افزایش می دهد

وی همچنین گفت: سیگار جریان خون کلیه را آهسته می کند و عملکرد کلیه کاهش می یابد، از طرفی سیگار ریسک سرطان کلیه را تا ۵ درصد افزایش می دهد، لذا ترک سیگار یکی از راه های جلوگیری از بروز ناراحتی های کلیه می باشد.

 مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی در خصوص پیشگیری اشاره نمود و گفت: جهت پیشگیری از بیماریهای کلیوی، مرکز تحقیقات بیماری های کلیه، هر ساله در روز جهانی کلیه، مطابق با شعار مخصوص به آن روز، یکسری برنامه های آموزشی برگزار و آموزش هایی نیز از طریق صدا و سیما و رسانه ها برای مردم ارائه می نماید. همچنین هر ساله در اسفندماه نیز کمپینگ روز جهانی کلیه را برگزار و در این روز آموزش مردمی در سطح شهر برگزار می نماید و تا کنون این کمپینگ ها در میدان نقش جهان، میدان امام، سی و سه پل و جاده ناژوان برگزار گردیده است.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی با بیان اینکه این مرکز در اصفهان از سال ۸۷ راه‌اندازی شده است، بیان داشت: مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی در ابتدا در مرکز آموزشی درمانی نور و حضرت علی اصغر(ع) قرار داشت و پس از آن به مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) انتقال یافت و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فعالیت می‌کند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =