عقب‌افتادگی یک میلیون تومانی کارگران از سبد معیشت

در ماه‌های گذشته و با افزایش و نوسان شدید نرخ ارز و به تبع آن بالا رفتن قیمت تمام اجناس و کالاها سبب شده تا جامعه کارگری و خانواده آنها،‌فشار مضاعفی را برای تامین مایحتاج روزانه خود تحمل کنند.

مهرنوش حیدری - به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ‌از روزهای پایانی فروردین ماه و با افزایش نرخ ارز و به ویژه دلار،‌ قیمت انواع کالای مورد استفاده در سبد معیشت خانوار به طرز شگفت‌انگیزی سیر صعودی یافت و در عرض چند ماه ناگهان قیمت ها افزایش یافت.  

معیشت
معیشت

در این مدت نمایندگان کارگران و اعضای شورای‌عالی کار نسبت به کاهش قدرت خرید کارگران و محدود شدن سبد معیشت خانواده کارگری بارها هشدار دادند و خواستار برگزاری جلساتی برای یافتن راه حل مناسب به منظور تقویت قدرت خرید کارگران شدند. 

ماجرا تا آنجا پیش رفت که جلسه شورای‌عالی کار سوم مرداد ماه با حضور شرکای اجتماعی با دستور کار بررسی «راهکارهای افزایش معیشت کارگران در سال ۹۷» به دلیل شرایط ویژه اقتصادی، برگزار و در آن نشست مقرر شد نمایندگان هر ۲گروه کارگری و کارفرمایی پیشنهادات اجرایی خود را در چارچوب قانون، حداکثر تا یکماه آینده به شورای عالی کار ارائه دهند تا در نهایت، تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود.

تقریبا ۱۹‌شهریور ماه در جلسه‌ اعضای شورای عالی کار برای افزایش قدرت خرید کارگران به این نتیجه رسیدند که شکاف۸۶۰هزار تومانی در تامین سبد معیشت کارگران برای خانوار ۳/۳نفر وجود دارد.

لزوم تشکیل فوری جلسه شورایعالی کار 

در آن جلسه مقرر شده بود تا جلسه شورای‌عالی کار در اسرع وقت تشکیل شود و دولت راهکارهای خود را ارایه داده و نسبت به راهکارهای ارایه شده از سوی اعضا نیز تصمیم‌گیری شود. 

اکنون ۲هفته از برگزاری آن جلسه گذشته و متاسفانه از سوی مسوولان دولتی و به ویژه وزارت کار هیچ‌گونه اقدامی برای تشکیل جلسه فوری انجام نداده به طوری که صبر اعضای کارگری شورای‌عالی کار در نامه‌ای به سرپرست وزارت کار با تاکید بر فشار مضاعف به معیشت کارگران، خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده این شورا برای تصویب راهکار نهایی افزایش قدرت خرید شدند.

نمایندگان کارگری شورای‌عالی کار در نامه‌ای به محسنی بندپی سرپرست وزارت کار، تاکید کردند:«یادآور می شویم جلسه این شورا برای آخرین بار در تاریخ ۹۷.۵.۳ قریب به ۲ ماه قبل تشکیل شد و در خواست ۳ نفر عضو کارگری این شورا برای برگزاری جلسه فوق العاده نیز بلااثر بوده است.»

نمایندگان کارگری شورای عالی کار در نامه خود همچنین اعلام کردند با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده و فشار مضاعف کاهش قدرت خرید کارگران پیگیری های لازم برای تشکیل نشست فوق العاده شورای عالی کار در اسرع وقت به عمل آید.

تزلزل ارکان جامعه خانواده کارگری 

در این باره فرامرز توفیقی به خبرآنلاین می‌گوید: در آخرین جلسه شورای‌عالی کار که بیش از ۲.۵ ماه‌ پیش برگزار شد و اصرار نمایندگان جامعه کارگری این بود توان معیشت جامعه کارگری به شدت کاهش پیدا کرده و جهش خیره‌کننده قیمت‌ها سبب متزلزل شدن ارکان خانواده کارگری شده باید تمهیداتی اندیشید که دستور صریح کمیته بر بررسی راهکارها بود و پیشنهادات نیز داده شد. 

عضو شورای‌عالی کار می افزاید: برای بنده جالب است که نمایندگان دولت و سه وزارتخانه اقتصاد و دارایی،‌ صنعت،‌معدن و تجارت و همچنین وزارت کار و رفاه اجتماعی متفق‌القول بودند که در بدنه دولت و همچنین هیات دولت تایید گفتار اعضای جامعه کارگری وجود دارد و میل و عزم برای جبران وجود دارد و به عنوان نمایندگان دولت می‌گوییم کمک کرده و راهکار ارایه دهید. 

عقب افتادگی یک میلیون تومانی کارگران از سبد معیشت 

وی تصریح می‌کند: بررسی‌ها انجام شد و در جلسات نتیجه‌گیری شد به طوری که در جلسه ۲هفته پیش به این نتیجه رسیدیم که کارگران بیش از ۸۰۰هزار تومان از سبد معیشت عقب افتاده است. 

توفیقی عنوان می‌کند: اگر امروز بخواهیم این عدد را دوباره محاسبه کنیم به فاصله یک میلیون تومانی می‌رسیم. 

وی تاکید می‌کند: در آن جلسه راهکارهایی ارایه و دستور تشکیل عاجل و فوری کمیته شورای‌عالی کار برای این مسالع صادر شد اما اینکه نماینده وزارت کار ۲.۵ ماه پیش گفت که کل این فرایند نباید بیش از یک ماه طول بکشد ولی اکنون هیچ‌گونه همراهی و حرکت مثبتی در وزارت کار برای تشکیل جلسه شورای‌عالی کار وجود ندارد. 

وی می‌گوید: باید توجه کرد که از دست دادن زمان به صلاح جامعه کارگری نیست زیرا طبقه دستمزدبگیر به مرحله بحران رسیده‌اند و این بحران نگران‌کننده است و چرایی تشکیل نشدن این جلسه برای ما به سنوال تبدیل شده که پاسخ این پرسش را از بدنه وزارت کار باید بدهند و توجه کنید که ما به شدت و مطالبه‌گرایانه دنبال این مساله هستیم.  

افزایش ناامیدی و سرخوردگی میان کارگران 

عضو شورای‌عالی کار در پاسخ به این سووال که آیا ادامه این روند منجر به ناامیدی و سرخوردگی جامعه کارگری نخواهد شد؛ می‌افزاید: به حتم این‌گونه خواهد بود زیرا وقتی پای زندگی، بقای زندگی و ماندگاری جامعه کارگری و خانواده کارگری مطرح است هنگامی که بقا و ماندگاری خانواده جامعه کارگری زیر سووال رفته و در حال رسیدن به مرحله بحرانی و نگران کننده است در نتیجه و به تبع آن شاهد تاثیرات اجتماعی این مساله نظیر بداخلاقی‌های اجتماعی،‌ناهنجاری‌های موجود در جامعه،‌ زد و خورد، ضرب و شتم،‌ سرقت،‌ تصادفات،‌ خودسوزی و خودکشی‌هایی که این اواخر در میان جامعه کارگری افزایش داشته؛‌خواهیم بود. 

توفیقی بیان می‌کند: این موارد نشان دهنده آن است که حد و آستانه تحمل کارگران و خانواده جامعه کارگری به مرز لبریز شدن رسیده و به تبع آن وقتی کارگر به حیات خود فکر نمی‌کند چگونه می‌تواند به بهره‌وری و مثمرثمر بودن بیاندیشد؟‌

نمیخواهیم کارگران به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد اضافه شوند 

وی درباره عزل وزیر کار و تعیین سرپرست و همچنین تاثیر این موضوع در بهبود وضعیت معیشت جامعه کارگری می‌افزاید: ما با صندلی وزارت،‌ کار داریم و قطعا اندیشه‌های کسی که بر روی آن صندلی می‌نشیند می‌تواند برای جامعه کارگری کمک‌کننده باشد در اصل آن صندلی باید مطالبه‌گرایانه حق قانونی ما را ادا کند؛ بنده بارها گفته‌ام که خوب است نگران دوستان و عزیزان هموطن زیر پوشش سازمان بهزیستی و کمیته‌امداد باشیم اما یادمان نرود این فرد بر روی صندلی وزارت کار، رفاه،‌ ‌تعاون و امور اجتماعی نشسته است با این حساب باید گفت بهزیستی و کمیته‌امداد هر کدام متولی خود را دارند بنابراین وظیفه این فرد حفظ و صیانت قانون کار،‌ جامعه کارگری و موانع ادامه این راه و مسیر است. 

عضو شورای‌عالی کارگری می‌گوید:‌ متاسفانه اخیرا هیچ صحبتی در این زمینه نمی‌شنویم و یادمان نرود کارگران نمی‌خواهند به جامعه زیر پوشش بهزیستی و کمیته‌امداد اضافه شوند بلکه می‌خواهند با توانمند‌سازی مددجویان،‌این عزیزان را به جامعه کار بیافزایند. 

توفیقی بیان می‌کند: این تفکر و اندیشه‌ای که اکنون وجود دارد به حتم در آینده نزدیک به افراد زیرپوشش بهزیستی و کمیته‌امداد اضافه می‌کند. 

وی خاطر نشان می‌کند:‌بنابراین یادمان نرود روی چه صندلی‌ای نشسته‌ایم،‌چه وظیفه‌ای داریم و در چه مسیری باید حرکت کنیم؛‌ که متاسفانه این روزها هیچ صحبتی در زمینه صیانت از کار،‌صیانت از بنگاه‌ها،‌ بقای قدرت خرید کارگران شنیده نمی‌شود به جز اینکه به چند میلیون نفر بند خاروبار ۳۰هزار تومانی داده شود در حالی که من به عنوان یک کارگر صدقه نمی‌خواهم و نیازی به آن ندارم بلکه می‌گویم حق من را بدهید.  

۲۲۳۲۲۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    53 2
    خود کارفرمایان رحم کنند و حقوق را بالا ببرند
  • IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    74 1
    چه اشکالی داره . یک میلیون که چیزی نیست
    • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      58 0
      الان هم بگی کارفرما میگه همینه بفرما بیرون نمی خواهی
  • محسن A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    60 0
    ضمن تائید صحبت های نماینده کارگری و در نظر گرفتن این نکته که در هیچ دولتی در ایران در 4 دهد اخیر دغدغه کارگران و حل مشکلات آنها وجود نداشته، باید این نکته را هم مد نظر داشت که آیا با این اوضاع نابسامان اقتصادی، اساسا کارفرماها می توانند به حقوق کارگران اضافه کنند یا خیر؟
    • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      17 1
      اگر در قانون طبیعیت هم بنگریم جایگاه موجودی بالاتر و حائز اهمیت تره که قــدرت بیشتری داره. ما قشر کارگر و کارمند درست مثل مورچه های کارگر میمونیم.کار وزحمت بیشتر در مقابل امکانات و احترام کمتر... انگار نه انگار که ما در این عرصه انسان بدنیا اومدیم و چیزی رو داریم به نام امید که کمتر موجود زنده ای از اون بهره منده. هیچ انگیزه ایی برای تلاش و زحمت بیشتر برای رفاه و آسایش بیشتر وجود نداره چون اگر برای پیشرفت و ترقی سالم هم بخوای قدمی برداری قدرتمندان فرصت طلب از صفحه روزگار حذفت میکنن.همین میشه که همیشه بدون هیچ تلاش بیشتری چشم انتظار تصمیم قدرتمندان فرصت طلب باقی میمونی.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    24 0
    ما قبل این بحران ها هم مشکل داشتیم چه برسه الان
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    13 35
    چرا كوپن نميديد خرد شديم زير بار گراني حداقل 18 قلم كالاي اساسيو بديد
  • مرتضی A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    52 0
    چه فایده...مثل هر سال انقدر به قول خودشون جلسه فوری تشکیل نمیدن تا این 6 ماه سال هم تموم بشه بعدش یک مبلغ جزئی اضافه میکنن و با افتخار میگن به حقوق کارگر ها اضافه شده
  • A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    34 0
    قرارداد موقت دقیقا شبیه بردگی است . والسلام
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    74 7
    من مهندسم فوق لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران دارم ولی اجبارا بخاطر فرار از بیکاری در شرکتی خصوصی با حقوق و مزایای وزارت کاری مشغول به فعالیت هستم.آیا حق من مهندس این است که حقوق ماهانه ام 1.3 میلیون باشد و در برابر صغیر و کبیر تحقیر بشوم
    • نيما IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      46 5
      برادر يا خواهر گرامي شما بزرگ و بزرگواري . حقير اونه كه بقيه رو تحقير ميكنه
    • محمد حسن RO ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      26 0
      جق ما اینه؟
  • رضا A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    31 0
    خداگواه اینقدر اوضاعمون خرابه که همین الان تلویزیونم رو گذاشتم برا فروش با این حقوق جز شرمندگی پیش زن و بچه امون چیزی باقی نمیمونه عاجزانه خواهش میکنم کاری کنید و بفکر باشید
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    64 3
    نمیخواد به فکر افزایش حقوق کارگران باشید ، به فکر کاهش حقوق مسئولین باشید ، اگر حقوق مسئولین نزدیک به حقوق کارگران بشود مطمئنا تمام مشکلات حل خواهد شد، تا زمانی که مسئولین هیچ درکی از وضعیت کارگران ندارند وضع همین خواهد بود
    • محسن A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      1 34
      کم کردن حقوق مسئولان از اون تفکرها و راه کارهای احمدی نژادیه. چه اشکال داره اگه مسئولی واقعا توانمنده و قدرت مدیریت بالایی داره در عین حال حقوقش هم بالا باشه.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    24 0
    درسته نقدینگی بسیار زیاده اما توزیع اون یکنواخت نیست و در دست یک عده انباشته شده متاسفانه مشکل اصلی کشور عدم وجود عدالته اقتصادیه باید توزیع ثروت تغییر کنه کمک به فقرا باید از طریق گرفتن از اغنیا انجام بشه مثل کشورهای اسکاندیناوی، ژاپن و غیره که خود باعث کاهش تورم میشه در غیر این صورت با چاپ اسکناس فقط فقر بیشتر میشه
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    19 0
    کاری کنید . چرخ زندگی ما نمی چرخه
  • بی نام A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    17 5
    کاش کارگرا هم پزشک بودن . احتمالا اگه پزشک بودن تو همین ۶ ماه ، حقوقشون ده برابر شده بود .
    • علی A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
      5 13
      تنها چیزی که این مدت بالا نرفته دستمزد پزشکه ،برادر دشمنت کس دیگس ،نه اون که بهت کمک میکنه ،دارو وبیمارستان هزینش مال دولت وصاحاباشه نه پزشکا.ادرسو دارن بهت غلط میدن
  • کارگر IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    1 5
    سلام علیک وقت همگی بخیر ای که دستت میرسد کاری بکن...
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    17 1
    مظلوم ایران و ایرانی
  • A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    17 0
    جلسه به چه درد میخوره جز وقت تلف کردن و ادای کار کردن دراوردن چرا به شعور مردم توهین میکنید
  • مژگان A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    34 0
    خدا ظالم هارو نابود کنه