۰ نفر
۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰

پر افتخارترین داور فوتبال ایران دیدار هشتاد و هشتم استقلال و پرسپولیس را قضاوت خواهد کرد تا درآستانه کسب رکورد حضور در دربی‌ها قرار بگیرد.

به گزارش "ورزش سه"، جهش فوق‌العاده و موفقیت‌های متوالی علیرضا فغانی طی سالیان اخیر که به قضاوت کم نقص او در روسیه و حضور در دیدار رده بندی جام جهانی ختم شد، او را به مطرح‌ترین داور تاریخ فوتبال ایران تبدیل کرد ولی با این وجود این داور ۴۰ ساله هنوز رکورددار قضاوت در دربی ایران نیست.


کمیته داوران فدراسیون فوتبال امروز نام علیرضا فغانی را به‌عنوان داور دربی هشتاد و هشتم که روز پنج‌شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد، انتخاب کرد و در حالی این اتفاق برای این داور افتاد که او پیش از این پنج بار در جدال‌های استقلال و پرسپولیس برابر هم حاضر بود.

 

نخستین قضاوت فغانی در شهرآوردها برای پرسپولیس تاریخی شد؛ دربی ۷۴ که این داور در دقیقه ۶۸ مهرداد اولادی را به دلیل خطای شدید روی اسماعیل شریفات اخراج کرد ولی با این حال سرخ پوشان توانستند ۱۰ نفره و با هت‌تریک ایمون زاید استقلال را در روز سیزدهم بهمن ۹۰ شکست دهند.

 

 

اولین قضاوت فغانی در دربی که سیزدهم بهمن ۹۰ برگزار شد و او با حضور علی کریمی و پژمان منتظری، کاپیتان‌های دو تیم مراسم ابتدایی مسابقه را برگزار کرد.

 

 

اخراج مهرداد اولادی در دربی ۷۴ که بعد از کارت قرمز فغانی، پرسپولیس توانست سه گل به استقلال بزند و با نتیجه ۳ بر ۲ برنده شود.

 


دربی ۷۷ دومین قضاوت فغانی در جدال سرخ و آبی‌ها بود و او در دیداری که هیچ گل و جذابیتی به همراه نداشت، مسابقه‌ای پُر برخورد و تنش را قضاوت کرد و مجبور شد ۱۰ بار از کارت زرد خود استفاده کند و شهرآورد هشتاد و سوم نیز که فغانی داور آن بود، بدون گل و حاشیه چندان خاصی به پایان رسید.

 

 

دربی ۷۷ که بدون گل به پایان رسید و فغانی در آن از ۱۰ کارت زرد خود استفاده کرد.

 

 

سومین قضاوت فغانی در دربی ۸۳ اتفاق افتاد که جنجال زیادی به همراه نداشت و با تساوی صفر- صفر خاتمه یافت.


اما بعد از دو قضاوت نسبتا کم دردسر، دربی ۸۴ دوباره برای فغانی و به ویژه تماشاگران استقلال به یادماندنی تمام شد؛ دیداری که تا لحظات پایانی بدون حاشیه خاصی با برتری ۳ بر یک شاگردان علیرضا منصوریان در جریان بود ولی در وقت‌های تلف شده پُر از حاشیه شد و اخراج سید مهدی رحمتی را به همراه داشت.


در این دیدار به یادماندنی مثل دربی اول فغانی در بهمن ماه برگزار شد، او در جریان مسابقه سه کارت زرد به بازیکنان استقلال و یک اخطار به پرسپولیسی‌ها نشان داده بود ولی در زمان‌های تلف شده سه کارت زرد و یک کارت قرمز داد.


مصدومیت رحمتی در دومین دقیقه وقت‌های تلف شده که با اعتراض سید جلال حسینی به دلیل اعتقاد به اتلاف وقت دروازه‌بان استقلال همراه بود، موجب شد تا کاپیتان‌های دو تیم با یکدیگر درگیری پیدا کنند و هر دو با کارت زرد فغانی جریمه شوند ولی یک دقیقه پس از این اتفاق، بعد از پرتاب اوت وحید امیری و ضربه سر سید جلال که وارد دروازه استقلال شد، رحمتی ضربه‌ای به حسینی زد که تنش‌های دوباره در محوطه ۶ قدم به وجود آورد و کاری کرد که آبی‌ها در حالی که هیچ تعویضی نداشتند، دروازه‌بان خود را از دست دهند و سید مجید حسینی را به‌عنوان گلر در لحظات پایانی داخل چارچوب داشته باشند؛ مسابقه‌ای که در نهایت با پیروزی ۳ بر ۲ آنها خاتمه یافت.

 

 

جنجالی‌ترین دربی که فغانی قضاوت آن را بر عهده داشت، دور برگشت لیگ پانزدهم اتفاق افتاد که او در دربی ۸۴ مهدی رحمتی را اخراج کرد تا استقلال لحظات پایانی را با مجید حسینی درون دروازه به پایان ببرد.


البته در دربی ۸۶ تعدادی از کارشناسان داوری اعتقاد داشتند که فغانی باید در دقیقه ۲۷ به رابسون جانواریو کارت زرد دوم را نشان می‌داد و از زمین اخراج می‌کرد و همچنین گل دوم پرسپولیس توسط سید جلال حسینی را خطا می‌گرفت و گل تشخیص نمی‌داد.


چهار قضاوت فغانی در دربی‌ها دو تساوی و یک برد برای استقلال و پرسپولیس به همراه داشت، اما آخرین شهرآورد برگزار شده بین این دو تیم در دور برگشت لیگ هفدهم که دهم اسفندماه ۹۶ صورت گرفت و فغانی پنجمین داوری خود را پشت سر می‌گذاشت، با تک گلی که وریا غفوری به ثمر رساند، پیروزی استقلال را به همراه داشت.


در دقیقه ۲۸ آخرین دربی برگزار شده، فرشاد احمدزاده برخوردی با مجید حسینی در محوطه جریمه استقلال داشت و معتقد به پنالتی بود که فغانی دستور به ادامه بازی داد و اعتراض‌هایی هم که وینفرد شفر به برخوردهای میانه زمین به ویژه برخورد شجاع خلیل‌زاده و مامه تیام داشت، موجب شد تا این داور با تجربه تذکر جدی به سرمربی آبی‌ها دهد و او را به نیمکت تیمش فرا بخواند؛ مسابقه‌ای که با حضور جانی اینفانتینو، رئیس فیفا برگزار شد، چهار کارت زرد برای استقلال داشت و پرسپولیسی‌ها هیچ اخطاری دریافت نکردند.

 

 

اعتراض فرشاد احمدزاده به فغانی در آخرین دربی برگزار شده، بخاطر عدم اعلام خطای پنالتی به سود پرسپولیس در برخورد با سید مجید حسینی.


حالا فغانی با تجربه پنج دربی نسبتا موفق، دوباره به‌عنوان بازی استقلال و پرسپولیس انتخاب شده و در شرایطی این اتفاق برای او رخ داده که تنها یک قضاوت دیگر در دربی برای رسیدن به رکورد هفت حضور محسن ترکی در این دیدار حساس فاصله دارد و با توجه به شرایط سنی، به نظر می‌رسد بتواند به این مهم هم دست پیدا کند.


فغانی بخاطر حضور در جام جهانی روسیه در دو هفته ابتدایی لیگ برتر امسال قضاوتی نداشت و در هفته سوم نیز به علت شرکت کردن در کلاس‌های داوری کنفدراسیون فوتبال آسیا داوری نکرد ولی در چهارمین مسابقه فصل قضاوت دیدار تیم‌های سپیدرود و پدیده را بر عهده گرفت و یک هفته بعد هم در قائم‌شهر برای بازی تیم‌های نساجی مازندران و نفت مسجدسلیمان سوت زد.


او که به دلیل حضور در دیدارهای تدارکاتی ملی دو هفته در ایران قضاوتی نداشت، برای ششمین بار به‌عنوان داور دربی معرفی شده است که محمدرضا منصوری و رحیم شاهین به‌عنوان کمک داوران او را در دیدار ساعت ۱۸:۴۵ روز پنج‌شنبه همراهی خواهند کرد؛ ضمن اینکه سید رضا مهدوی داور چهارم و مهدی عالیقدر کمک داور ذخیره این دیدار است.


تیم فغانی در آخرین دربی‌ای که قضاوت کرد، رضا سخندان، منصوری و موعود بنیادی‌فر بودند که حالا یکی از کمک داوران و داور چهارم او تغییر داشته و تنها منصوری باقی مانده است.

 

 

 

به نظر می‌رسد فغانی مثل دربی نیم‌فصل دوم سال قبل تعیین زمین و توپ بازی را با سید مهدی رحمتی و سید جلال حسینی، کاپیتان‌های استقلال و پرسپولیس آغاز کند.

 

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =