چین تا ۲۰۳۰ در قطب شمال و جنوب ماه فرود می‌آید

ایسنا نوشت: به گفته یک مقام رسمی "سازمان ملی فضایی چین"(CNSA)، چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ در مناطق قطب جنوب و قطب شمال ماه فرود آمده و اکتشاف کند.

"لی گوپینگ"(Li Guoping) مدیر بخش مهندسی "سازمان ملی فضایی چین"  در "کنفرانس جهانی سواد علمی ۲۰۱۸" (World Conference on Science Literacy ۲۰۱۸) در پکن گفت که در حال حاضر چین در حال برنامه ریزی برای انجام چهار ماموریت برای مرحله چهارم "برنامه اکتشاف ماه"( lunar exploration program) است.

برنامه اکتشاف ماه چین، به نام "افسانه چانگ ای"(legendary Chang'e) هم شناخته می‌شود. چانگ ای یا چانگ-او در اساطیر چین، ایزدبانوی ماه، دختر ایزد آب‌ها و همسر تیرانداز آسمانی "یی کمانگیر" است.

لی طی آن کنفرانس گفت: مرحله چهارم این برنامه شامل فرستادن "کاوشگر ماه چانگ ای چهارم"(Chang'e-۴ lunar probe) به "سمت پنهان ماه"(far side of the Moon) در پایان سال ۲۰۱۸ است که انتظار می‌رود این کاوشگر نخستین کاوشگر آسان فرود در سمت پنهان ماه باشد. یک ماهواره بازپخش به نام"Queqiao" نیز در ماموریت چانگ ای چهارم، قرار است به مدار Halo در اطراف نقطه "لاگرانژی ثانویه"(L۲) سیستم ماه- زمین که حدود ۶۵ هزار کیلومتر از ماه دور است، وارد شود.

سه ماموریت دیگر شامل آوردن نمونه‌های قمری در زمین برای دومین بار، فرود آوردن در منطقه قطب جنوب و منطقه قطب شمال ماه است. اکتشاف قطب جنوب با هدف بررسی سن خاک ماه و ترکیب ایزوتوپ‌های باد خورشیدی هیدروژن، کربن، هلیم و اکسیژن انجام خواهد شد. هدف اکتشاف در قطب شمال نیز این است که پی ببرند آیا یخ در "ناحیه سایه دائمی"(permanent shadow area) وجود دارد یا خیر.

سمت پنهان ماه نیم‌کره‌ای از کره ماه است که به طور دائمی از کره زمین روی گردان است. سمت پنهان ماه نخستین بار در سال ۱۹۵۹ توسط کاوشگر "لونا۳" شوروی عکسبرداری شد و نخستین رویت مستقیم با چشم انسان در سال ۱۹۶۸ و در جریان ماموریت آپولو ۸ صورت گرفت.

سمت پنهان ماه دارای دهانه‌های برخوردی فراوانی است ولی دریاوارهای(گروهی از پهنه‌هایی تیره‌رنگ سطح  کره ماه) کمی دارد. در این سمت از ماه کمتر حوضه‌ای یافت می‌شود که عمق آن به اندازه‌ای باشد که اجازه فوران‌های آتش‌فشانی و تشکیل دریاوارها را بدهد. به این خاطر، با وجود این‌ که دهانه‌های برخوردی زیادی در هر دو سمت ماه دیده می‌شود اما تفاوت‌ عمق‌ها باعث شده که دریاوارهای بزرگ بیشتر در سمت پیدای ماه تشکیل شوند.

لی در انتها افزود که چین در نظر دارد تا در آینده یک ایستگاه تحقیقاتی علمی را نیز به منظور انجام تحقیقات بیشتر در ماه تاسیس کند.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =