«عیسی کلانتری»، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست ایران، دریک مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری فرانسه، هشدارداده است که، درصورت عدم انجام اقدامات فوری وموثر، ممکن است وضعیت محیط زیست در ایران به مرحله غیرقابل بازگشت برسد.

عیسی کلانتری دراین مصاحبه، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت استفاده ناهنجاراز آب درایران، می‌گوید چنانچه اقدامات فوری درباره مصرف آب صورت نگیرد در زمانی کم وبیش بین ۲۰ تا ۳۰ سال هفتاد درصد زمین‌های قابل کشت در ایران نابود خواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست ایران می‌گوید: ما درحال حاضر صد درصد ذخایر‌ تجدید‌پذیر آب کشور را مورد استفاده قرارمی‌دهیم، این درحالی است که ضوابط بین‌المللی استفاده از این ذخایر را چهل درصد تعیین کرده است.

خبرگزاری فرانسه در حاشیه مصاحبه می‌نویسد: ایران در حال حاضر با بلایای محیط زیستی مهمی رو به روست مانند، خشکسالی‌های پی درپی وطولانی مدت، آلودگی هوای شهرهای بزرگ، فرسایش و رانش زمین، بیابان‌زایی و طوفان های شنی.

رئیس سازمان محیط زیست ایران هشدارداده است که استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی ایران تهدیدی جدی است و می‌تواند پیامدهای وخیمی برای جامعه در پی داشته باشد.

عیسی کلانتری می‌‌گوید: دلیل به وجود آمدن وضعیت کنونی را می‌توان درافزایش جمعیت، تغییرات جوی و سیاست های نامناسب جستجو کرد.

وی می‌افزاید: با این حال چنانچه در بسیاری از مناطق کشور به استفاده نامتناسب از آبهای سطحی و زیرزمینی پایان داده و مصرف آب کاهش داده شود می‌توان امیدوار بود که خسارات وارده طی ۳۰ تا ۴۰ سال آینده ترمیم شود.

به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، درحال حاضرمبرم‌ترین اولویت کشور این است که عمده‌ترین عناصر محیط زیستی یعنی آب و زمین تحت حفاظت شدید قرارگیرد، بقیه‌ی مشکلات ناشی از خطاهای انسانی است که می‌توان آنها را تصحیح کرد.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =