ایسنا نوشت: وحید ملک می‌گوید: «از دلار هزار تومانی تا دلار ۱۱ هزار تومانی، نوسانات ارزی را تجربه کردم؛ این نوسانات چند برابری کاملا به نفع هنر تمام شده است و می‌تواند ارزآوری داشته باشد.»

وحید ملک که مدیریت مجموعه‌ نگارخانه‌های پاسارگاد، ملک، آرت‌سنتر و آرت‌اسپیس را بر عهده دارد، درباره تاثیر بالا رفتن نرخ ارز بر رونق بازار هنر و حرفه گالری‌داری، اظهار می‌کند: نوسانات ارزی کاملا به نفع هنر تمام شده است. ما در حال حاضر و در چند ماه گذشته هم شاهد افزایش نرخ آثار بودیم. حراج تهران یکی از نمونه‌های خیلی خوبی بود که برخی آثار تا چند برابر قیمت فروخته شد یا اینکه در چنین شرایطی که شوک اقتصادی به وجود می‌آید، مجموعه‌ای مانند حراج تهران ریسک فروش دارد اما فروش خیلی خوبی داشت.

این گالری‌دار ادامه می‌دهد: وقتی مشکل ارزی به وجود می‌آید، در ابتدا روی پول تأثیر می‌گذارد و پس از آن روی کالاهای سرمایه‌ای مانند ملک و طلا و سایر دارایی‌های کالاهای سرمایه‌ای در سال‌هایی که هنر را در ایران به عنوان کالای سرمایه‌ای به هیچ وجه قلمداد نمی‌کردند ممکن بود این رشد دیرتر شکل بگیرد. معمولا تمام نوسانات ارزی تأثیرات خود را بین چند ماه تا یک سال روی بقیه موارد می‌گذارد.

ملک اضافه می‌کند: شاید افزایش نرخ روی موارد غیرمنقول و اموالی که نمی‌تواند از کشور خارج شود، تأثیر کمتری داشته باشد اما آثار هنری می‌تواند ارزآوری داشته باشد. یعنی بیرون از ایران با قیمت ارزی فروخته شود. الان بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران خارجی است که روی هنر ایران سرمایه‌گذاری کنند. به دلیل اینکه هنوز رشد سه برابری را نداشته است و وقتی به ارز تبدیل شود حداقل رشد سه برابری و همچنین ارزش افزوده فروش بیرون از کشور نیز خواهد داشت.

نمایشگاهی در آرت سنتر

او درباره محدودیت‌های بانکی برای جا به جایی‌های مالی در سطح بین‌المللی می‌گوید: ما همیشه این مشکلات را داشتیم، مگر اولین بار است چنین مشکلاتی به وجود می‌آید؟ الان پرسش این است که افزایش نرخ ارز برای بازار هنر حسنی دارد؟ که باید بگویم بله دارد.

این گالری‌دار پس از بیش از دو دهه فعالیت حرفه ای و بنیانگذاری چند گالری معتقد است باید در زمینه خرید آثار هنری، فرهنگ‌سازی شود و ادامه می‌دهد: در کشورهای خارجی آثار هنری به عنوان ششمین کالای سرمایه‌گذاری و پشتوانه است. این موضوع فرهنگ‌سازی لازم دارد، شاید هنوز این نوع سرمایه گذاری برای عموم مردم جا نیفتاده باشد اما افرادی که در دو سه سال گذشته سرمایه‌گذای کردند به نتایج خوبی رسیده‌اند.

او در این زمینه مثال می‌زند: اثری در میانه دهه ۸۰ شمسی (۲۰۰۷ میلادی) به مبلغ ۴۰هزار تومان به راحتی فروخته نمی شد. این اثر در سال ۸۸ به مبلغ ۱۰ میلیون تومان و در سال ۹۰ بعد ۲۰ میلیون تومان خریداری شد. این اثر امروز ۱۵۰ میلیون تومان ارزش دارد.

241241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 795325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    11 1
    استدلالو....هنرمند مملكت....
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    3 0
    تولید در هر شرایطی سود خودش رو داره ، ولی هرگز به گرد پای سود واسطه گری نمیرسه...
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    2 1
    بزک نمیر
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    12 1
    مردم غم نان بخورو نمیر دارند. ازگرانی دلار خوشحالید؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    15 1
    حاضره برای یک نقاشی مردم به فلاکت بیفتند احسنت هنرمند بی هنر
  • بی نام A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
    1 0
    فقط برای گالری دارها و تعداد اندکی از نقاشان چنین حرفی درسته. وگرنه ما صنعت تصویرگری و صادرات تصویرگری نداریم که از این راه بهره مند بشیم.