خرم: ترامپ در سازمان ملل از واکنش ۱+۴ رنجید

علی خرم، تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه سخنان رئیس‌جمهوری بامتانت دیپلماتیک همراه بود گفت: حسن روحانی به‌خوبی به سؤالات ترامپ پاسخ دادند و در یک چنین فضایی برد با رییس جمهور بود.

زهرا خدایی:سرانجام دوئل روسای جمهور ایران و آمریکا در هفتادو سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به پایان رسید. حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در این سخنرانی با لحنی متفاوت ظاهر شد و سیاست های یکجانبه آمریکا را نه تنها علیه ایران بلکه علیه کل جامعه بین اللمل محکوم کرد.روحانی ایران را نه بر اساس سیاست که در فرهنگ و تمدن خود نیز یک امپراتوری خواند و خطاب به سران کشورهای جهان تاکید کرد که جهان دوستی بهتر از ایران نخواهد داشت در همین راستا علی خرم با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در سازمان ملل با بیان اینکه آقای روحانی مقابل ترامپ و تیم تندرواش توانست طلسم آن را باطل کند گفت:

ترامپ در این اجلاس مورد تمسخر همه جهان بود و حتی توانایی‌اش در کار اقتصادی مورد تمسخر همه جهان قرار گرفت و به او خندیدند. خرم گفت: سخنان ترامپ به دلیل آنکه جنبه دستوری و تکبر داشت مورد استقبال مردم جهان واقع نشد در یک چنین فضایی صحبت‌های آقای روحانی بامتانت دیپلماتیک همراه بود و حتی آنچه ترامپ در مورد ایران بیان کرد آقای روحانی به‌خوبی تحمل و پاسخ آن را دادند از این نظر در یک چنین صحنه‌ای برد با آقای روحانی بود که پشتوانه آن‌هم مصوباتی بود که گروه 1+4 شب قبل از سخنرانی در سازمان ملل داشت و حمایت کاملی از ایران شد

و شاید اشتباه نباشد که بگوییم علت حالت تنفر و برخورد ترامپ با ایران بیشتر از واکنش 1+4 بود که دونالد ترامپ را رنجانده بود و در صحبت‌های خود در حال انتقام گرفتن بود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: به هر جهت در مجموع آقای روحانی در این نشست هم در مورد تحریم‌ها صحبت کردند و گفتند که تحریم کردن راه درستی نیست و به‌علاوه آنکه آمریکایی‌ها به‌طور غیرقانونی از برجام خارج شدند و حالا هم به دنبال تحریم هستند و این‌ها نکاتی بود که مورد استقبال جامعه جهانی قرار گرفت.

خرم

خرم در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تأکید رئیس‌جمهور به قانون‌گرایی بین‌المللی و تأثیر آن در همگرایی بیشتر ایران با کشورهای دیگر گفت: قطعاً به دلیل آنکه ترامپ هم به دیوان بین‌المللی دادگستری هم به سازمان جهانی تجارت و هم به شورای حقوق بشر و قبلاً هم به یونسکو حمله کرد از همین رو دیگر کسی را برای خود باقی نگذاشته و همه سازمان‌های بین‌المللی را از دست خودش ناراحت کرده و همه را زیر سؤال برده است از جمله دوستان خودش مانند آلمان که در سخنرانی خود آن‌ها را زیر سؤال برد و تلویزیون‌های بین‌المللی نشان دادند که وقتی سخنان ترامپ مطرح شد نمایندگان آلمانی شروع به خندیدن کردند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در همین رابطه افزود: تیغ دونالد ترامپ اگرچه برای ایران تیز بود اما این تیغ همه را در برگرفت و فقط ایران نبود، از این نظر زمانی که به سازمان‌های بین‌المللی حمله کرد و آقای دکتر روحانی برعکس از سازمان‌های بین‌المللی حمایت کردند و گفتند که باید با حمایت از سازمان‌های بین‌المللی مشکلات جهانی را حل کنیم و این نکته مثبتی بود، به‌ویژه که ما در حال حاضر منتظر رأی دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد تحریم‌ها و عملکرد آمریکا و برجام هستیم به همین خاطر همه این وجوهی که ترامپ از خودش به‌عنوان نکات منفی باقی گذاشت برای ایران که توانست آن‌ها را ترمیم کند و برعکس او نظر بدهد بسیار مثبت بود.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد بابیان اینکه ایران می‌بایست در این اجلاس در مقابل سخنان ترامپ موضع‌گیری می‌کرد گفت: از همین رو همه جهان منتظر بودند ببینند ایران بالاخره به گفت‌وگو با آمریکا رضایت می‌دهد یا نه که آقای روحانی خوشبختانه در گفت‌وگو را باز گذاشتند و گفتند ما آماده هستیم که از همین مجمع عمومی به همان میز مذاکره‌ای که با شما داشته‌ایم برگردیم و دوباره آن را شروع کنیم که همه این‌ها مثبت بود. به عبارتی آقای روحانی فرصتی را به ترامپ نداد که بگوید من اهل مذاکره هستم و ایران اهل مذاکره نیست و رئیس‌جمهور این اهرم را به‌خوبی از ترامپ گرفت و در حال حاضر همه جهان می‌دانند که ایران تحت شرایطی که مثبت باشد حاضر به مذاکره است.

2352
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    0 0
    به ترامپ خندیدن، مسخرش کردن یا هر چی ... ایشون رئیس جمهور مقتدرترین کشور دنیا هستند، بهش بخندین یه بلایی سرتون میاره مثل الان، حالا شما هی بشین حرف بزن، تحلیل کن، عوض اینکه یه فکری به حال مردم کنند. پوشک تو مملکت نمیتونیم تولید کنیم، تحلیل سیاسی حرفای ترامپ و انجام میدیم.