استراتژی ترامپ فشار همه‌جانبه به ایران برای مذاکره است

«شیرین هانتر» استاد دانشگاه جرج تاون امریکا در گفت‌وگو با خبرآنلاین به بررسی وضعیت برجام و همچنین استراتژی ترامپ در مقابل ایران پرداخت. او معتقد است ترامپ نتوانست در سازمان ملل همکار جدیدی پیدا کند.

محمد اکبری: خروج امریکا از برجام و تلاش اروپا برای ایجاد سیستم مستقلی از امریکا برای ارتباط مالی با ایران، در حال حاضر اروپا را به یک خودشناسی در رابطه با توانایی خود مستقل از امریکا رسانده است. اروپا دریافته است در طول سالیان گذشته بیش از حد به سیستم مالی امریکا وابستگی پیدا کرده است و باید طرح نویی در این رابطه در اندازد. رفتارهای دیگر ترامپ در رابطه با خروج از توافق نامه های دیگر که در گذشته در مورد آن مذاکره شده بود و همچنین نوع نگاه او همکاری های نظامی و سیاسی با اروپا، در همین روند بوده است. با این تفاسیر آیا اروپا اراده عملی برای به جریان انداختن یک سیستم مستقل از امریکا را خواهد داشت و تا چه حد می تواند با ایران مسیر جدیدی را پیش ببرد؟
در این باره با شیرین هانتر استاد دانشگاه جرج تاون امریکا و کارشناس مسائل بین‌المللی گفت‌وگو کرده‌ایم که از نظر می‌گذرانید.

پس از خروج امریکا از برجام، اروپا تلاش می کند سیستم خاصی را شکل بدهد که بتواند از ایران حمایت کند و ایران از منافع برجامی خود منتفع شود. به نظر اروپا به یک خودشناسی رسیده است در مسائل متعدد از جمله مسائل بانکی، سوییفت، تبادل ارزی و فعالیت شرکت‌های بزرگ به آمریکایی‌ها وابسته است و بدون آمریکا نمی‌تواند کاری پیش ببرد. به نظرتان این یک موضوع جدیدی است و می تواند تلاش اروپایی ها را برای رسیدن به سیستمی مستقل تر و همکاری با ایران بر انگیزد؟

شیرین هانتر

بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی اجتناب ناپذیر بود که اتحاد تنگاتنگ اروپا و امریکا برای همیشه ادامه داشته باشد. سیاست های ترامپ که میخواهد تا حدی از مسئولیت های اقتصادی و نظامی امریکا به اروپا بکاهد این روند را سریعتر کرده است. در واقع اروپا از مسئله برجام استفاده کرده می خواهد امریکا را بترساند اما به نظر من هنوز اروپا و امریکا به یکدیگر احتیاج دارند و در این مقطع هر کمکی که اروپا به ایران بکند مفید است. اما آنچه که در حال حاضر از آن صحبت می شود به نظر من کافی نیست. اروپا می تواند کمکهای مستقیم به ایران شکل دهد، مثلا هزینه بعضی از پروژه های عمرانی را در ایران قبول کند. هیچ کس هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد. به نظر می رسد اروپا می خواهد از منافع برجام استفاده کند بدون اینکه هزینه زیادی بپردازد. متاسفانه گزینه های ایران زیاد نیست.

استراتژی ترامپ در را در حال حاضر چگونه می بینید؟ او توانست در سارمان ملل و شورای امنیت آنچیزی را که در مورد ایران می خواست مطرح کند یا برنامه موفقی برای او نبود؟
در حال حاضر استراتژی ترامپ فشار همه جانیه به ایران است به امید اینکه این فشارها ایران را وادار به مذاکره و نوعی تعامل کند. اما باید گفت او در سازمان ملل ترامپ تنها ماند. تنها همصدایش اسرائیل، عربستان بحرین و امارات بود. صحبتهای او تکراری و اغراق آمیز بود. بطور خلاصه ترامپ نتوانست در مقابل ایران همکارهای جدیدی پیدا کند.

به نظرتان اصرار ترامپ بر مذاکره با ایرانی ها فقط یک روش تبلیغاتی است و او نیاز به گرفتن عکس با مقامات ایرانی دارد تا در بتواند از آن استفاده کند؟ چرا او به انحای مختلف از دیدار با مقامات ایرانی سخن می گوید؟
به نظر من ترامپ برخلاف مشاورانش می خواهد مسئله ایران را حل کند. هدف او فقط عکس گرفتن نیست اما در ضمن او می خواهد اینطور به همه القا کند که او ایران را مجبور به مذاکره کرده است. مشکل این است که در واقع اختلاف اساسی بین ایران و امریکا نیست. هر دو منافع مشترک بیشتری دارند.مسئله موضوع اسرائیل و فلسطین است.مسئله اعراب هم آنقدر مهم نیست. اگرمشکل اسرائیل حل شود اعراب نفوذشان کم می شود.در واقع این ایران و امریکا نیست که احتیاج به مذاکره دارند بلکه ایران و اسرائیل است و این موضوع باعث می شود تعاریف دو طرف از هم فاصله بگیرد.

23312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام SE ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
    0 2
    بفرموده امام امت و رهبر معظم انقلاب امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند .