۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۳

پنج‌شنبه برای شرکت در مراسم ختم پدر باجناق وشوهر عمه همسرم (حاج حسین صفریان) به رفسنجان رفتم و شنبه ظهر به تهران بازگشتم، هر سال در این زمان شاهد جنب وجوش وتلاش زایدالوصف مردم رفسنجان در برداشت محصول پسته بودیم ولی امسال به علت افت نامعلومی محصول پسته رفسنجان وشهرهای اطراف نابود شده و وضعیت مردم دست کمی از زلزله‌زدگان و سیل زدگان ندارد.

پروازهای رفسنجان هم بی رمق شده و غالبا کنسل می شوند لذا مجبور شدم شنبه از فرودگاه کرمان به تهران برگردم. مطلع شدم که هیات بلند پایه عراقی که به سرپرستی نماینده بصره در پارلمان عراق در تهران بسر می برند فردا در حال بازگشت به بصره هستند بنرامه ریزی کردیم که شنبه عصر در محل اتاق میزبان آنان باشم وچند شرکت عضو اتاق را که متقاضی ارایه خدمات شهری به بصره بودند دعوت کردم تا از این فرصت برای حضور در بازار خدمات عراق استفاده نمایم.

هئیت بلند پایه عراقی شامل حاج عبدالامیر میاحی نماینده پارلمان بصره، فالح سخراویی معاون سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره و صالح عبدالکریم قنّاس مسئول دفتر نماینده پارلمان بصره در دفتر معاونت خدمات شهری بودند که متقاضی حضور یک شرکت بزرگ ومعتبر برای انجام خدمات شهری شامل نظافت، حمل وتفکیک زباله، بازیافت آن، مدیریت فضای سبز، طراحی مبلمان شهری وزیباسازی، خدمات مهندسی و آمایش شهری بودند . به همین منظور مذاکره فشرده و راهبردی داشتیم ومقرر شد با توجه به اینکه در ایران ما فاقد شرکت یا هلدینگی که قادر باشد همه این خدمات را ارایه بدهد هستیم در این زمینه اقدام به کنسرسیوم سازی وبرای شرکت در مناقصه اقدام نماییم.

یکشنبه صبح هم میزبان یک هیات کوچک ولی فعال در زمینه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی بودیم .تولیدکنندگان مختلف را برای مذاکره با این هیات دعوت کردیم ودر زمان مذاکره من پیگیر مباحث مجلس در زمینه "FATF" بودم وعلیرغم اینکه از تصویب آن مطمئن بودم ولی نگران بودم وتصویب آن در مجلس باعث خوشحالی وسرور شد و در نهایت برد در بازی والیبال امشب نیز شادی را مضاعف کرد.

دوشنبه از صبح درگیر آماده کردن اسناد ومطلب جهت شرکت در جلسه هیات رییسه اتاق مشترک با دبیر کل و معاونت بین الملل اتاق ایران بودم و خودم را برای گلایه شدید و انتقاد از کم کاری اتاق ایران آماده کردم و در ساعت ۱۴ به اتفاق آقایان آل اسحاق و چمن آرا در جلسه شرکت کرده و بطور مفصل انتظارات ومطالبات را بیان کردیم،نتیجه جلسه مثبت بود و اتاق ایران اعلام نمود که بزودی کمک اتاق ایران در رابطه با " طرح تقسیم کار" پرداخت خواهد شد، پروژه ایجاد مرکز تجاری ایران در بصره مورد موافقت کلی قرار گرفت و مقرر شد اتاق طرح توجیهی خود را سریعا ارسال نماید، اتاق ایران برای ایجاد ۵ دفتر تجاری در خارج از کشور مصوبه دارد و ما باید برای دریافت کمک و بودجه هر جه سریعتر طرح خود را ارایه نماییم.

ضمنا اتاق موافقت خود را برای نامه نگاری با وزارت خارجه برای راه اندازی شرکت مدیریت صادرات وحمایت وزارت خارجه اعلام نمود وسه شنبه این نامه را ارسال نمود.

طرح "تقسیم کار" و"۱۳ پروژه اجرایی" اتاق که نیاز به حمایت وتایید اتاق ایران وارسال به ارگانها وسازمانها را دارد مقرر شد که مطالعه و در نشست کارشناسان دو اتاق مورد بررسی قرار گیرد.ضمنا در مورد کمک مالی اتاق ایران جهت تداوم فعالیت دفتر اتاق مشترک در بغداد نیز مذاکره وتوافق کلی بعمل آمد.

طبق معمول این هفته با روزنامه ایران، تعادل، دنیای اقتصاد، صمت ، ارمان، رادیو گفتگو و رادیو اقتصاد گفتگو داشتم ودغدغه های خود را بیان کردم.

وزرای جدیدی که برای معرفی به مجلس نهایی شده اند و بقول روزنامه سازندگی دولت در حال تکثیر آقای نوبخت است .لذا بعید میدانم به غیر از وزیر صمت بقیه آقایان (دژپسند، شریعتمداری و حاج محمدی) قادر باشند رای اعتماد مجلس را کسب کنند.

سه شنبه همچنین با شرکتهایی در زمینه دانش بنیان، فنی ومهندسی، سموم کشاورزی، صنعت ساختمان و پیمانکاری ساخت واحد سیمان در بصره جلسه داشتم وتلاش کردم که آنان را به حضور در بازار عراق تشویق کنم.امروز سه شنبه با حضور آقایان شافعی، خسروتاج، دانایی فر، انصاری ونمایندگان وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز، بانک مرکزی، اتاق مشترک بازرگانی ایران وعراق، وزارت راه، وزارت کشاورزی جلسه ای مفصل وجالشی در دفتر آقای مهندس ویسه معاونت طرح وبرنامه معاون اول رییس جمهور داشتیم و موضوعات مورد بحث وتصمیم گیری قرار گرفت:
۱- نقش بازارچه های مرزی در توسعه صادرات
۲- تعهد ارزی ، پیمان سپاری وتاثیر ان بر کاهش صادرات خصوصا به عراق وافغانستان
۳- بالا بودن ارزش پایه کالاهای صادراتی وتاثیر ان بر کاهش صادرات و گلایه صادر کنندگان
الف: در رابطه با بازارچه های مرزی مقرر شد با توجه به اهمیت این منافذ در دوران تحریم ، وزارت کشور نسبت به سازماندهی آنان اقدام نماید (دبیرخانه ای شبیه مناطق ازاد ) و برای جلوگیری از قاچاق کالا به کشور از محل بازارچه ها چاره اندیشی نماید.
ب: در مورد بالا بودن ارزش پایه کالای صادراتی آقای خسروتاج اعلام نمودند که در جلسه سیاست گذاری ارزی در بانک مرکزی مصوب شده که برای قیمت گذاری ارزش پایه کالای صادراتی بر قیمت دلار نیما مبنا قرار گیرد که در این صورت مبلغ پیمان تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.
ج: بالاخره در مورد پیمان سپاری صادرکنندگان کالا به عراق و افغانستان و واریز ارز صادراتی به سامانه نیما از نماینده بانک مرکزی خواسته شد که راهکار خود را برای ورود ارز از عراق وافغانستان اعلام نماید و با توجه به اینکه در مصوبه روسای ۳ قوه ، بانک مرکزی مجری و تصمیم گیر معرفی شده است اعلام نظر نماید و در صورت نداشتن راه حل این کشورها را معاف نماید.

نهایتا مقرر شد تا هفته آینده بانک مرکزی راهکار ویا بیشنهاد خود را برای بازگشت ارز صادراتی اعلام نماید. متاسفانه همزمانی این جلسه با مراسم یادبود مرحوم صفریان باعث شد که نتوانم در مراسم که با حضور پرشور رفسنجانی های مقیم تهران، اقوام و دوستان برگزار شده بود شرکت کنم.

سه شنبه شب را با فوتبال لذت بخش در هوای خنک پاییزی سپری کردم .

عمده وقت چهارشنبه را در وزارت نفت گذراندم، ابتدا به دیدار آقای ختلان رفتم و پیگیر پرونده ای شدم که به ایشان ارجاع شده و مدتی است که به علت گرفتاری های ایشان بدون نتیجه مانده است.

پس از آن به دیدار آقای سعید خوشرو مدیر امور بین الملل شرکت نفت رفتم و در مورد بازار نفت و چگونگی استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه در صادرات فراورده وکندانست تبادل نظر کردم.نهایتا با فرض اینکه بزودی دکتر بازرگانی بازنشسته خواهد شد و از معاونت پارلمانی خواهد رفت به دیدارش رفتم و جویای حال ایشان شدم.

خوشبختانه علیرغم اقدام ایشان جهت بازنشستگی در سال گذشته، به علت نداشتن سابقه ده ساله در نفت مورد موافقت صندوق بازنشستگی قرار نگرفته و ایشان تا سال ۱۴۰۰ به کار خود ادامه خواهد داد و یکی از دغدغه های اصلی مهندس زنگنه برای پیدا کردن جایگزین مناسب برای ایشان برطرف شده است.با ایشان که سابقه دوستی ام به سالهای قبل و از دوران اتاق بازرگانی باز می گردد از هر دری سخن گفتیم و تبادل نظر کردیم.

بعد از ظهر در اتاق مشترک نشستی با نمایندگان یکی از نهادهای مهم و تاثیرگزار در عراق داشتم و در بسیاری از موارد همفکری کردیم ودر مورد ضرورت بهبود روابط با کشورهای همسایه وراههای ان رایزنی وهمفکری کردیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =