۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
ابعاد پنهان ناپدید شدن خاشقچی

معمولاً وقتی مقامات امنیتی یک کشور، وقوع حادثه‌ای را تأیید و بر نظر خود اصرار می‌ورزند، نباید نسبت به نظر آن‌ها کم‌اعتنایی کرد. به‌خصوص این که با پیشرفت سیستم‌های اطلاعاتی، مقامات امنیتی می‌توانند به‌راحتی از اتفاقاتی که در داخل سفارتخانه‌های خارجی رخ می‌دهد، مطلع شوند و یا حتی از این اتفاقات صدا یا تصویر داشته باشند.

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی روز سه‌شنبه دهم مهرماه برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه رفت و هیچ‌گاه از محل کنسولگری خارج نشد. مقامات امنیتی ترکیه ادعا می‌کنند که ادله محکمی مبنی بر این‌که خاشقچی در داخل ساختمان کنسولگری کشته و جسد او برای انتقال به بیرون تکه‌تکه شده را در اختیار دارند. دولت سعودی این خبر را تکذیب کرده و خواهان این است که ترکیه برای ثبوت ادعای خود، مستندات و مدارک لازم را ارائه دهد. 

معمولا وقتی مقامات امنیتی یک کشور، وقوع حادثه‌ای را تائید و بر نظر خود اصرار می‌ورزند، نباید نسبت به نظر آنها کم اعتنایی کرد. به‌خصوص اینکه با پیشرفت سیستم های اطلاعاتی، مقامات امنیتی می توانند به راحتی از اتفاقاتی که در داخل سفارتخانه های خارجی رخ می دهد، مطلع شوند و یا حتی از این اتفاقات صدا یا تصویر داشته باشند.

امروز در بسیاری از کشورها بخصوص اعضای ناتو سیستم هائی وجود دارد که وظیفه اصلی آنها شنود دایم ارتباطات دیپلمات ها  از راه دور و نظارت پنهان بر فعالیت های نمایندگی های خارجی و در صورت لزوم کشف رمز سفارتخانه ها می‌باشد.  در دوره پیشرفت فناوری، کنترل موبایل، فکس، ایمیل ، دریافت تصاویر ماهواره‌ای به وسیله ابرکامپیوترهای مجهز به نرم‌افزارهای مدرن در دسترس دستگاه های امنیتی است  و لذا اطلاع مقامات امنیتی ترکیه از درون سرکنسولگری عربستان نیز نمی تواند دور از ذهن باشد.

گفتگوی تلفنی ملک سلمان و رجب طیب اردوغان و اعزام خالد حمیدان رئیس سازمان اطلاعات عربستان برای بررسی پرونده جمال خاشقچی و تبادل اطلاعات با مقامات امنیتی ترکیه و احیانا دیدن اسناد مرتبط با روزنامه‌نگار ناپدید شده سعودی نیز احتمال وجود شواهد و مدارک مورد ادعای ترکیه را تائید می کند. البته بعید است که نتیجه گفتگوهای مقامات امنیتی ترکیه و سعودی در اختیار افکار عمومی قرار داده شود و احتمال دارد ابعاد قتل یا ربایش قاشقچی هیچگاه علنی نشده و قربانی سازش مقامات سعودی با ترکیه گردد.

اظهارات اخیر"عمر عبد العزیز" مخالف سعودی پناهنده در کانادا مبنی بر اینکه رژیم عربستان اقدام به استراق سمع مکالمات تلفنی وی با جمال خاشقچی کرده، نشان می دهد که مقامات امنیتی سعودی نیز از فناوری نوین اطلاعاتی برای اطلاع از اقدامات روزنامه نگار عرب استفاده کرده اند. عبدالعزیز در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سراسری کانادا " سی بی سی" با تاکید بر اینکه مکالمات تلفنی وی با خاشقچی و دیگر فعالان عربستان در کانادا، آمریکا و ترکیه توسط عربستان شنود می شود، گفته است که آخرین تماس تلفنی وی با خاشقچی در ۲۸ سپتامبر (۶ مهر) یعنی چهار روز قبل از ناپدید شدن خاشقچی بوده است.

بر اساس گزارش دانشگاه تورنتو احتمال داده شده که مقامات سعودی از مکالمات تلفنی عبدالعزیز به وسیله برنامه بسیار قدرتمندی که فقط به دولت ها فروخته می شود، استراق سمع کرده باشند.

فعال سعودی در این مصاحبه تاکید کرد که وی طی ماه های اخیر با خاشقچی در زمینه چندین پروژه علیه سعودی از جمله تشکیل کمپین مقابله با تبلیغات حمایت از رژیم آل سعود در شبکه های اجتماعی همکاری داشته و معتقدم که مقامات سعودی مکالمه تلفنی ما را شنود کرده اند.

طبعا دولت سعودی تلاش خواهد کرد تا با استفاده از نفت و دلارهای نفتی همان گونه که بحران ربودن سعد حریری، قتل عام مردم بی دفاع یمن، اعدام شیخ نمر، فاجعه منا، سرکوب شخصیت های مذهبی و دانشگاهی ، حبس شاهزاده گان سعودی در هتل و مصادره ثروت های آنان را مدیریت کرد، موضوع ناپدید شدن جمال خاشقچی را نیز با مسئول دانستن یکی دو نفر از کارمندان سرکنسولگری و تنبیه آنها لاپوشانی کند.

امروز بن سلمان با اقدامات افراطی و خارج از قاعده خود به نوعی ترامپیسم روی آورده و در این مسیر به فاشیسم عربی و نژادپرستی نوین دچار شده است. این رویکرد قطعا برای امنیت کشورهای منطقه خطرناک بوده و تهدیدی جدی محسوب می گردد. کشورهای منطقه، نهادهای مدعی حمایت از حقوق بشر، ارباب رسانه ها  و تمام کسانی که اهل قلم و بیان هستند، نباید نسبت به اقدامات افراطی حکام سعودی بی اعتنا باشند و برای مقابله با این خطر به صحنه آمده و تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =