۰ نفر
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲

ایسنا نوشت: معاون وزیر امور خارجه روسیه ضمن محکوم کردن خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اظهار کرد: در صورت ادامه عقب نشینی‌های یک جانبه آمریکا از توافقات و تعهدات، روسیه هیچ راهی جز اقدامات تلافی‌جویانه از جمله اقداماتی با ماهیت نظامی ندارد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد، این مساله بسیار جدی تر از آن است که به معرض بحث عمومی گذاشته شود. اگر آمریکا به اقدامات عجولانه خود که در بسیاری از موارد شاهد آن بوده‌ایم ادامه دهد، اگر به عقب‌نشینی‌های یکجانبه از توافقات، انواع و اقسام مکانیزم‌ها و تعهداتی که شاهدش بودیم از برجام گرفته تا اتحادیه جهانی پست، ادامه دهد هیچ گزینه‌ای جز اقدام تلافی‌جویانه از جمله اقداماتی با ماهیت نظامی و تکنولوژیکی نداریم. اما ما تا آنجا که بتوانیم از آن اجتناب می کینمو سیاست عجولانه آمریکا تنها رویگردانی هر چه بیشتر کشورها و محافل گسترده جهانی است. واشنگتن نباید این تغییر احساس را دست کم بگیرد.



ریابکوف با ذکر این نکته که جان بولتون، مشاور امنیت ولی کاخ سفید امروز وارد مسکو می‌شود گفت: روسیه انتظار دارد که توضیحات بیشتری را در خصوص اقدامات آمریکا در زمینه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد از سوی او دریافت کند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز گذشته خروج یک جانبه آمریکا از این پیمان را بر سر ادعای نقض تعهدات آن از سوی روسیه اعلام کرد.
ریابکوف در این باره گفت، روسیه انتظار دارد بولتون توضیحات روشنی را درباره مقاصد آمریکا و اقدامات آن در راستای این توافق ارائه دهد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود، مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

ریابکوف ادامه داد: به نظر می‌رسد که نیروهای واشنگتن نیازمند آن هستند که ما را با خروج از این توافق تهدید کنند تا آسان‌تر بتوانند به نقض علنی این توافق حیاتی در زمینه کنترل تسلیحاتی ادامه دهند. آمریکا سال‌ها این پیمان را نقض کرده است. ما با صبوری تلاش می‌کنیم که همکاران خود در واشنگتن را به گفت‌وگو و حذف متقابل نگرانی‌ها سوق دهیم.

او این تصمیم آمریکا را اقدامی خطرناک توصیف کرد که انتقادات جامعه جهانی را برای واشنگتن به دنبال خواهد داشت.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال 1987 میان آمریکا و شوروی به امضا رسید. این پیمان ساخت، استقرار و آزمایش موشک‌های بالستیک از زمین یا موشک‌های کروز با برد بین 300 تا 3400 مایل را منع می‌کند.

ریابکف همچنین اظهار کرد، روسیه آمریکا را برای تلاش در راستای اعمال فشار بر مسکو به منظور گرفتن امتیازاتی در زمینه ثبات استراتژیک از طریق تهدید این کشور محکوم می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: طرف روسی بارها گفته است که آمریکا دلیلی برای متهم کردن روسیه به بهانه نقض این پیمان ندارد. با گذشت این سال‌ها آنان نتوانسته‌اند با ارائه توضیحات روشنی درباره دلیل اقداماتشان، ادعاهای واهی خود را ثابت کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =