۰ نفر
۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۰

ایسنا نوشت: نخست وزیر کانادا اینکه کشورش قرارداد بزرگ تسلیحاتی با عربستان را پس از پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری کشورش لغو کند را بعید نمی‌داند.

به نوشته روزنامه‌ فرامنطقه‌ای القدس العربی، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در مصاحبه‌ای تلویزیونی اظهار کرد: اینکه کانادا قرارداد تسلیحاتی بزرگ خود با عربستان را پس از پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌ نگار عربستانی در داخل کنسولگری کشورش در استانبول لغو کند را بعید نمی‌داند.

جاستین ترودو

جاستین ترودو در این گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: کانادا همواره به دنبال دفاع از حقوق بشر از جمله در روابطش با عربستان بوده است.


نخست وزیر کانادا در پاسخ به این سوال که آیا کانادا به قرارداد تسلیحاتی بزرگ خود با عربستان پایبند باقی خواهد ماند یا نه؟ گفت‌: در این قرارداد بندهایی  درباره زمینه‌های استفاده از این تجهیزات وجود دارند که باید رعایت شوند، اگر آنها به این بندها عمل نکنند، قطعا ما این قرارداد را لغو خواهیم کرد.

در این قرارداد اتاوا خودروهای زرهی به ارزش ۹.۹ میلیارد یورو به ریاض فروخت.

نخست وزیر کانادا در ادامه گفت: این قرارداد که به شدت از سوی نهادهای حامی حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته، توسط دولت فعلی به امضا نرسیده،‌ بلکه این قرارداد توسط دولت محافظه کار قبلی بسته شد.

کانادا سال گذشته از اینکه عربستان از خودروهای زرهی سبکی که به این کشور فروخته شده در سرکوب  مخالفان در شرق این کشور استفاده  کرد، ابراز نگرانی کرده بود.

این مصاحبه تلویزیونی روز پنجشنبه‌ یعنی پیش از اینکه ریاض به قتل خاشقجی در داخل کنسولگری‌اش در استانبول اعتراف کند، انجام شد.

کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا نیز اخیرا اظهار کرد: اتفاقاتی که ریاض مدعی آنها است، انسجام نداشته و فاقد اعتبار است و ما خواهان انجام تحقیقاتی گسترده هستیم.

عربستان در ماه اوت روابطش با کانادا را در پی درخواست اتاوا برای آزادی فعالان حقوق بشری محبوس در این کشور تعلیق کرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز اعلام کرد: این کشور در شرایط حاضر و پس از اعتراف ریاض به قتل خاشقجی در داخل کنسولگری هرگز به این کشور سلاح صادر نخواهد کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =