میزان نوشت: پایگاه شبکه خبری الجزیره در گزارشی به تصمیم پادشاه اردن درباره عدم اجرای پیوست‌های توافق سال ۱۹۹۴ مبنی بر اجاره بهره‌برداری از مناطق «الباقوره» و «الغمر» از سوی رژیم صهیونیستی پرداخته و نوشته که این تصمیم مورد استقبال افکار عمومی در این کشور قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه شبکه الجزیره در گزارشی به تصمیم پادشاه اردن که اعلام کرد پیوست‌های توافق سال ۱۹۹۴ مبنی بر اجاره بهره‌برداری از مناطق «الباقوره» و «الغمر» از سوی رژیم صهیونیستی را اجرا نخواهد کرد، پرداخته و نوشت این تصمیم مورد استقبال افکار عمومی در این کشور قرار خواهد گرفت.

 

عبدالله دوم و نتانیاهو

روز یکشنبه «عبدالله دوم»، پادشاه اردن اعلام کرد به اسرائیل اطلاع داده که دیگر پیوست‌های توافق ۱۹۹۴ درباره اجاره مناطق الباقوره و الغمر را اجرا نمی‌کند.

بر اساس این توافق صلح، اراضی مذکور به مدت ۲۵ سال به رژیم صهیونیستی اجاره داده شده و این قرارداد ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد.

الجزیره نوشت: در پی اعلام این خبر از سوی پادشاه اردن، «بنیامین نتانیاهو» گفته که درباره تمدید این توافق با اردن مذاکره خواهد کرد.

این گزارش می‎گوید: اردن در کنار مصر تنها ۲ کشور عربی هستند که با اسرائیل توافق صلح امضا کرده‌اند.

الجزیره می‌نویسد: تحلیلگران بر این عقیده هستند که در بحبوحه تلاش فعالان و گروه‌های مختلف اجتماعی در اردن برای وادار کردن دولت برای پایان دادن به این توافق بهره‌برداری، این اقدام از سوی پادشاه اردن به عنوان گام مثبتی از سوی افکار عمومی این کشور دریافت می‌شود.

الجزیره به نقل از «خلیل عطیه»، یکی از نمایندگان مجلس اردن گزارش داد که این اقدام پادشاه این کشور یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که ۸۵ نفر از نمایندگان مجلس اردن با امضای نامه‌ای خواستار دخالت ملک عبدالله برای پایان دادن به توافق اجاره این سرزمین‌ها شده بودند.

عطیه به الجزیره گفته که به مدت بیش از یک سال ما خواستار پایان دادن به این توافق بودیم که به نفع اردن و مردم کشور نبود.

«اریب الرنتاوی»، یک تحلیلگر اردنی نیز در بخش دیگری می‎گوید: پادشاه مخالفت عمومی با تداوم این توافق به خصوص طی ماه‌های اخیر و با وجود بحران اقتصادی و بالا گرفتن اعتراضات را مشاهده کرد و تصمیم گرفت تا به این توافق پایان دهد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =