ایسنا نوشت: شاهزاده‌های زندانی و بازداشت شده سعودی از جامعه جهانی خواستند که علاوه بر موضوع قتل روزنامه نگار منتقد سعودی به موضوع بازداشت‌ها و ترورها در عربستان نیز توجه کند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، تعدادی از شاهزاده‌های زندانی و بازداشت شده سعودی از جامعه جهانی خواستند که در موضوع بازداشت‌ها و ترورها در عربستان ورود کند.

 

عبدالعزیز بن فهد

این شاهزاده‌ها همچنین در نامه‌هایی به ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از وی خواستند که به منظور نجات کشور از مصیبتی که در روابط خود با کشورهای هم‌پیمان غربی با آن روبه‌رو شده اقدامات فوری را در دستور کار قرار دهد.

این شاهزاده‌ها همچنین خواستار اطلاع از سرنوشت شاهزاده‌های ناپدید شده، از جمله عبدالعزیز بن فهد، پسر شاه پیشین عربستان شدند.

چند منبع مطلع گفتند که چند شاهزاده بزرگ سعودی نامه‌هایی را از طریق خالد فیصل، مشاور ارشد پادشاهی عربستان به ملک سلمان ارسال کرده و در این نامه‌ها از وی خواسته‌اند که برای پیشگیری از پیامدهای خطرناک قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اقدام کند، چراکه این موضوع بر آینده عربستان و پادشاهی آن تاثیر می‌گذارد.

در همین راستا، یکی از این شاهزاده‌ها از ملک سلمان درخواست کرد تا قبل از اینکه دیر شود اوضاع خاندان سلطنتی را سر و سامان دهد.

وی همچنین بر نشست شورای خاندان سلطنتی که یک شورای مشورتی بدون قدرت اجرایی است، تاکید کرد. این شورا شامل سه نسل از خاندان سلطنتی یعنی فرزندان عبدالعزیز، بنیانگذار پادشاهی عربستان، فرزندانشان و سپس نوادگان‌شان برای بررسی آینده خاندان سلطنتی است و از نظر این شاهزاده این شورا باید بعد از این اتفاق تشکیل جلسه دهد.

البته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان این شورای خانوادگی را به حاشیه کشانده و در عین حال به فعالیت شورای بیعت خاتمه داده و آن تنها یک نهاد ظاهری است.

همچنین یک شاهزاده دیگر از جامعه بین‌الملل خواست که علاوه بر قضیه خاشقجی به مساله بازداشت شاهزادگان محبوس و فعالان، از جمله فعالان جامعه مدنی به دلیل بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل سیاسی و اجتماعی نیز توجه کند.

تعدادی از شاهزادگان ارشد سعودی در حصر خانگی هستند و برخی سرنوشت‌شان نامشخص است. شاهزاده محمد بن نایف و شاهزاده ولید بن طلال، متعب بن عبدالله در حصر خانگی هستند، چراکه ولید بارها سعی در سفر داشته اما پلیس مانع او شده است. تصور می‌شود از صدور ویزا برای آنها ممانعت شده است. همچنین خالد برادر طلال از مفقودین بود تا اینکه ماه‌ها پیش معلوم شد در زندان الحائر بازداشت است. او در حد مرگ مورد مجازات قرار گرفته اما به دلیل روابطش با لبنانی‌ها و مراکشی‌ها از تصمیم قتل او صرف نظر شده است.

عبدالعزیز بن فهد نیز سرنوشتش نامشخص است برخی می‌گویند در حصر خانگی است و برخی می‌گویند زیر شکنجه مرده است.

تمام خانواده‌ها موفق شده‌اند به صورت انفرادی یا از طریق هتل ریتز با شاهزاده‌های بازداشت شده‌ تماس برقرار کنند به استثنای خانواده ملک فهد که نتوانسته مکان عبدالعزیز را بیابد و احتمال می‌رود مرده باشد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814381

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    11 1
    اونجا هم حصر خانگی
  • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    1 0
    عجب شير تو شيريه