ایرنا نوشت: «عواد بن صالح العواد» وزیر اطلاع رسانی عربستان دو روز پس از اعتراف ریاض به کشتن «جمال خاشقچی» در ادعایی خنده دار ضمن انکار دست داشتن مقام های کشورش در این پرونده، اعلام کرد: عربستان در طول تاریخ تاسیس اش، تاکنون کسی را نکشته است.

العواد در صفحه توئیتری خود مدعی شد: عربستان حتی تروریست ها و کسانی را که سلاح با خود حمل می کردند و امنیت ما را تهدید می کردند، نکشته است، بلکه آنها را برای اجرای عدالت، در اختیار دستگاه قضا قرار داده است.

وزیر اطلاع رسانی سعودی مدعی شد: ادعای مربوط به این که قتل خاشقچی با دستور عربستان صورت گرفته است، ادعایی بیش نیست و صحت ندارد.

ادعای مضحک وزیر سعودی با وجود اعتراف به قتل قاشقجی

این درحالی است که عربستان قصد دارد سه تن از روحانیان مشهور را اعدام کند. این سه روحانی پرطرفدار ،یک سال پیش بدون اتهام مشخصی بازداشت شدند و به تازگی دادستان کیفری ویژه عربستان سعودی در دادگاه‌هایی غیرعلنی خواستار اعدام آنها شده است.

یکی از اصلی‌ترین اتهام‌های این افراد عضویت یا سازماندهی گروه‌های تروریستی است، اما بستگان و نزدیکان این امامان جماعت و مبلغ سنی، سلمان العوده، عوض القرنی و علی العمری، دلیل اصلی محاکمه آنها را انتقاد از سیاست‌های خاندان حاکم توصیف می‌کنند.

خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.
دولت سعودی سرانجام پس از 18 روز سکوت و تکذیب، در نهایت زیر فشارهای جامعه جهانی بامداد شنبه اعتراف کرد که این روزنامه نگار در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

«سعود بن عبدالله المعجب» دادستان کل عربستان بامداد شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: بر اساس تحقیقات اولیه دادستانی کل در خصوص پرونده ناپدید شدن خاشقچی، وی پس از مشاجره با افرادی در کنسولگری سعودی در استانبول، با آنها درگیر و این درگیری موجب جان باختن وی شد.

خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی الوطن و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین محمد بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد.

این روزنامه نگار 59 ساله منتقد هیأت حاکمه سعودی، یک سال نیم پیش و پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت.

وی در سلسه مقالات خود در روزنامه 'واشنگتن پست' از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیأت حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    0 0
    نیست دادگاههای شما علنی هستش
  • محمودرضا DE ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    2 0
    خاشقچی دیده ۱۴ نفر رو حریف بوده زده تو کار حمله ولی نفر پانزدهم رسیده و محاسباتش به هم ریخته وگرنه الان کنسولگری عربستان با ۱۴تا گروگان دست خاشقچی بود