ایرنا نوشت: شورای امنیت روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: در دیدار دبیر شورای امنیت روسیه و مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا برجام و مساله سوریه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

دفتر مطبوعاتی شورای امنیت روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه و جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در دیدار خود در مسکو درخصوص وضعیت پیرامون برجام و اوضاع سوریه و مساله افغانستان گفت وگو کردند.
بولتون با دبیر شورای امنیت روسیه درباره سوریه و برجام رایزنی کرد

در این دیدار همچنین مسائل اوکراین و مساله هسته ای شبه جزیره کره مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر شورای امنیت روسیه در این دیدار بر ضرورت و اهمیت فراوان حفظ پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد تاکید کرد.
پاتروشف موضع روسیه در حفظ این پیمان را اعلام کرد و آمادگی روسیه برای همکاری با طرف آمریکایی برای رفع ایرادها در اجرای آن را مورد تاکید قرار داد.

طرف روسی گفت که لغو این پیمان ضربه جدی به سیستم قوانین بین المللی در عرصه عدم انتشار سلاح های کشتارجمعی و کنترل تسلیحات خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته به قصد کشورش برای خروج از پیمان کاهش موشک های کوتاه و میان برد که در سال 1987 بین شوروی و آمریکا امضا شده است، اشاره کرد.

پاتروشف و بولتون همچنین درخصوص تمدید قرارداد دوجانبه کاهش سلاح های راهبردی تهاجمی که دوره اعتبار آن در سال 2021 به پایان می رسد، گفت وگو کردند.

قرارداد دوجانبه کاهش سلاح های راهبردی تهاجمی به نام «استارت-2» بر اساس توافقنامه کاهش سلاح های راهبردی تهاجمی به نام ˈاستارت-2ˈ که در سال 2010 به امضای روسای جمهوری روسیه و آمریکا رسیده است، دو کشور باید شمار تسلیحات استراتژیک غیر هسته ای خود را تا سقف یک هزار و 550 عدد و تسلیحات هسته ای خود را به 800 عدد کاهش دهند.

بر اساس اطلاعات منابع خبری روسیه، آمریکا حدود 9 هزار و 500 کلاهک هسته ای و روسیه حدود 13 هزار کلاهک هسته ای دارد که از این تعداد، دو هزار و 500 کلاهک اتمی آمریکا و حدود پنج هزار کلاهک روسیه آماده استفاده است.

طرف روسی در ادامه دیدار از گام های آمریکا برای عادی سازی اوضاع پیرامون شبه جزیره کره و نیز از تلاش های سئول و پیونگ یانگ برای بهبودی روابط بین دو کشور استقبال کرد.

علاوه بر آن دو طرف پیشنهادهایی را برای اعتماد سازی بین روسیه و آمریکا و تقویت همکاری های بین دو کشور مطرح کردند.

در پایان این دیدار دو طرف برای ادامه گفت وگوها از طریق شورای امنیت دو کشور توافق کردند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =