از کماندوهای بن‌سلمان تا شایعه استعفای ظریف

امروز نیز اخبار مرتبط با قتل روزنامه نگار عربستان بسیاری از اخبار بین الملل را تشکیل می داد. قرار است فردا ازدوغان ریاست جمهوری ترکیه در این باره سخنرانی کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شايعه استعفاي ظريف از ديگر خبرهاي امروز بود كه با واكنش تند دستگاه ديپلماسي كشورمان همراه شد. در متن منتشر شده از سوي وزارت خارجه در مورد ادعاهای منتشر شده در مورد استعفای ظریف آمده است: روابط عمومی وزارت امور خارجه در واکنش به خبرسازی و شایعه پراکنی سخیف برخی بیماران متوهم که آرزوهای خام و سبکسرانه خود را برای کناره گیری وزیر امور خارجه به نام خبر منتشر می‌کنند، اعلام می‌کند این خبرسازی‌های سراسر دروغ حتی ارزش پاسخگویی یا تکذیب ندارد.

اخبار مربوط به قتل خاشقچي باز هم در كانون توجه بود. در اين باره موسویان مي گويد: ترکیه حاضر به معامله نشد، قطر انتقام سخت گرفت

موسویان کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گوی اختصاصی با خبرآنلاین در رابطه با قتل خاشقچی و احتمال سهوی بودن مرگ او گفت: رسانه ها و شخصیت های معتبر آمریکا و اروپا تردید ندارند که تیم کماندو عملیات توسط شخص بن سلمان تعیین و عازم شده بود. منتهی اینکه دستور قتل نیز از قبل صادر شده باشد، مشخص نیست. چون یک احتمال وجود دارد که مأموریت تیم عملیات ربودن خاشقجی بوده اما او‌ مقاومت کرده و درگیری بوجود آمده که به منجر به مرگ‌ او شده باشد. در اینصورت تیم عملیات دستپاچه شده با هماهنگی یا بدون هماهنگی، جنازه را قطعه قطعه، سربه نیست نموده و سریعا استانبول را ترک کرده اند.

موسویان افزود: تأیید کشته شدن خاشقجی سه علت مهم داشت:
اول: اینکه دولت ترکیه اطلاعات کلیدی قتل را داشت و حاضر به معامله نشد چون حیثیت و اعتبار سیاسی و امنیتی حاکمیت ترکیه شدیدا لطمه میخورد.
دوم: واشینگتن پست آمریکا عزم راسخ در افشای قتل داشت و توانست رسانه های بزرگ آمریکا مثل نیویورک تایمز و سی ان ان را کاملا همراه کند.
سوم: سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه، اطلاعات قتل را قطره چکانی در اختیار شبکه الجزیره قطر و برخی از رسانه های ترکیه گذاشت. شبکه الجزیره هم به طور فوق العاده حرفه ای نقش محوری در برآشفتن افکار عمومی جهان علیه عربستان ایفاء کرد. با استفاده از این فرصت، در واقع قطر انتقام سختی از عربستان و شخص بن سلمان گرفت.

این سه محور آنچنان فشاری به کاخ سفید آورد که مجبور شد پمپئو را عازم ریاض نموده تا به حکومت عربستان بگوید که باید مرگ خاشقجی را تایید وعده ای مجازات شوند.

بن‌سلمان خطاب به کوشنر: هرگز کودتای غرب علیه خود را فراموش نمی‌کنم

ولیعهد عربستان در تماسی با مشاور ارشد و داماد رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به انتقادات غرب علیه ریاض درباره پرونده قتل جمال خاشقجی تاکید کرد: هرگز کودتای غرب علیه خود را فراموش نخواهم کرد.
روزنامه‌ وال استریت ژورنال آمریکا به‌ نقل‌ از یکی از منابع نزدیک به کاخ سلطنتی سعودی نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در هشتمین روز پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌ نگار عربستانی در تماس تلفنی با جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا از او درباره علت خشم به وجود آمده در واشنگتن درباره این پرونده سوال کرد.

این روزنامه در گزارش خود آورده است: بن سلمان که در آمریکا با لقب "MBS" معروف است با کوشنر در ۱۰ اکتبر تماس گرفته و این سوال را درباره مساله خاشقجی می‌پرسد که "این همه عصبانیت برای چیست؟"

این روزنامه می‌افزاید: بن سلمان سوال خود را به انگلیسی از کوشنر می‌پرسد و از خشم گسترده در آمریکا به دلیل پرونده مذکور سوال می‌کند. چراکه انتقادات گسترده مقامات دولتی و تجار آمریکایی روانه او شده بود.
اردوغان: فردا گزارشی کامل و "متفاوت" از پرونده خاشقجی ارائه می‌کنم
بین الملل > خاورمیانه - ایسنا نوشت: رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد: تمامی حقایق در خصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی را در نشست روز سه‌شنبه اعضای حزب عدالت و توسعه ارائه خواهیم کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی که در استانبول داشت، اعلام کرد: در نشست روز سه‌شنبه با اعضای حزب عدالت و توسعه در پارلمان در بیانیه‌ای توضیحات لازم و تمام حقایق در خصوص پرونده قتل خاشقجی را ارائه خواهم کرد.
پادشاه و ولیعهد عربستان به خانواده خاشقجی تسلیت گفتند!
بین الملل > خاورمیانه - ایسنا نوشت: پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور در گفت‌وگوی تلفنی با پسر جمال خاشقجی، کشته شدن پدرش را تسلیت گفتند. این درحالی است که آمر اصلی قتل این روزنامه‌نگار منتقد خود بن سلمان بوده است.
به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با صلاح خاشقجی، پسر جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی کشته شدن پدرش را به وی تسلیت گفتند.

در خبری دیگر صدراعظم آلمان گفته است که برلین در شرایط کنونی و در پی قتل خشونت آمیز روزنامه نگار مخالف سعودی، به عربستان سلاح صادر نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جریان حضور در مقر حزبش به خبرنگاران گفت: با همه آنهایی که می‌گویند در شرایط کنونی صادرات سلاح به عربستان نباید صورت گیرد، موافقم. نخست وزیر کانادا نیز در خبری دیگر تأکید کرد اینکه کشورش قرارداد بزرگ تسلیحاتی با عربستان را پس از پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری کشورش لغو کند را بعید نمی‌داند.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =