سیدمهدی شجاعی در دومین جلسه نشست کوتاه با داستان ضمن اشاره به ویژگی های داستان کوتاه، درباره سابقه این نوع نگارش ادبی توضیح داد. در این جلسه جشن تولد کوچکی هم برای این نویسنده برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست «کوتاه با داستان»، طرح جدیدی است که به همت فرهنگسرای اندیشه و انتشارات نیستان و با میزبانی سید مهدی شجاعی برگزار می‌شود. در این مجموعه جلسات که هدف از برگزاری آن ترویج داستان ‌کوتاه است، نویسندگان نام‌آشنای کشور، داستان‌های کوتاه خود را برای علاقه‌مندان می‌خوانند و تجربیات خود را در این زمینه با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

جلسه دوم این نشست روز یک‌شنبه، چهارم شهریور با حضور سیدمهدی شجاعی، محمدرضا بایرامی، علی فامیان، فاطمه سلیمانی و بسیاری از علاقه‌مندان و اهالی فرهنگ و ادب در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

ظرفیت‌های خاص قالب داستان کوتاه زمینه‌ساز توجه به این ژانر

در ابتدای این مراسم، سید مهدی شجاعی، نویسنده نام‌ آشنای کشور و میزبان جلسه «کوتاه با داستان» گفت: یکی از دلایلی که من به پرداختن به داستان کوتاه در شرایط فعلی اصرار دارم، مربوط به ظرفیت‌هایی است که در این قالب وجود دارد. سال‌ها است که احساس می‌کنم که این قالب برای ما مهجور بوده است. به اعتقاد من، در شرایط اجتماعی خاص، این قالب بیش‌ از قالب‌های دیگر جواب می‌دهد و برای انتقال مباحث، ظرفیت دارد.

او ادامه داد: یکی از دلایل این است که ضرباهنگ زندگی و فعالیت‌ها تندتر شده و شتاب بیش‌تری گرفته است. برای مثال، در گذشته رمان‌های 10 جلدی چاپ می‌شد و مورد استقبال هم قرار می‌گرفت اما اکنون قالب‌ها به سمت ایجاز و فشردگی رفته است. به همین دلیل، احیای این قالب و توجه به آن را بسیار ضروری می‌دانم. این مهجور ماندن به گونه‌ای بود که نه دیگر ناشرها تمایلی به چاپ این ژانر داشتند و نه مخاطب خیلی علاقه نشان می‌داد و به طبع آن، نویسندگان نیز تمایلی به نوشتن در این ژانر نداشتند.

شجاعی با اشاره به نوع نگاهش به داستان کوتاه بیان کرد: نگاه من به داستان کوتاه شاید کمی گسترده‌تر از نگاه‌های متعارف باشد. من در توصیه‌ای که به جوان‌ترها دارم همیشه می‌گویم که برای تقویت داستان‌نویسی، ادبیات کهن را بخوانید. حال اگر دقت کنید می‌بینید که ادبیات کهن ما بیش‌تر شعر است و به همین دلیل باور دارم که با خواندن شعر، بنیه ادبی هنرمندان قوی می‌شود، قلم‌شان روان می‌شود و آثار نوشتاری‌‌شان دچار تغییر زیادی می‌شود.

نشست کوتاه با داستان

در بخش دیگر نیز باید بگویم از آن‌جا که همیشه در ادبیات شعری ما، حاکمیت وجود داشته است، تمام داستان‌ها و قصه‌ها حتی با تعریف امروزی خود در قالب شعر برای مخاطبان تعریف می‌شده است. این موضوع به مدل‌های مختلف در شعرهای مختلف وجود دارد. منطق‌الطیر عطار، مثنوی مولوی و .... نمونه‌های بسیار خوبی برای این موضوع هستند.

سخت‌ترین آزمون برای نویسنده، داستان کوتاه است

سخنران بعدی این جلسه، محمدرضا بایرامی بود. او ضمن اشاره به اهمیت داستان کوتاه گفت: داستان کوتاه چیزی نیست که هر روز بتوان نشست و آن را نوشت، واقعا هم همین است. داستان کوتاه کار بسیار سختی است. خود من در کارنامه 30-40 ساله خود، فقط یک مجموعه داستان کوتاه دارم که در آن فقط 2-3 داستان کوتاهش را قبول دارم. البته انتشارات نیستان لطف کرد و آن را چاپ کرد اما خود من می‌دانم که فقط چند داستان از آن خوب است. داستان کوتاه نوشتن، بسیار سخت است و متاسفانه مشتری چندانی هم ندارد و ناشران هم از چاپ آن استقبال نمی‌کنند. تمام این موضوعات، زنگ خطری است.

سپس فاطمه سلیمانی، به عنوان اولین نویسنده برای خواندن داستان کوتاه خود به روی صحنه آمد و پس از آن شجاعی که پیش از این از داستان طنز جدید خود با عنوان «از کرامات شیخ ما.... » رونمایی کرده بود و قسمت اول آن را در جلسه گذشته خوانده بود، قسمت دوم از این مجموعه را در این جلسه خواند.

در بخش دیگر از این جلسه داستان‌خوانی جشن تولدی کوچک به مناسبت سالروز تولد سید مهدی شجاعی برپا شد و یکی از حضار برای او به مناسبت تولدش داستانی نوشته بود که برای حضار خواند.

شجاعی در واکنش به این جشن تولد گفت: از هدایای دوستان بسیار غافلگیر شدم. فکر می‌کنم که به یمن حضور ایشان است که ما اکنون در این‌جا هستیم و امکان برگزاری این جلسات را داریم. بسیار ممنونم که روز تولد من را به یاد داشتید و این مراسم را برگزار کردید.

در ادامه مراسم، محمدرضا بایرامی به خواندن داستان کوتاه خود پرداخت. او قبل از خواندن داستان خود گفت: امروز یک قصه کوتاه را برایتان می‌خوانم که قبلا در مجموعه «برخورد نزدیک» توسط نیستان منتشر شده است.

241243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    1 3
    من ایشون رو نمی شناسم
    • بی نام A1 ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      3 0
      اگر داستان خون باشین حتما سید مهدی شجاعی را میشناختین. توی ویکی پدیای فارسی و انگلیسی جستجوی کنین کتاب دموکراسی یا دموقراضه اش به انگلیسی در امریکا و انگلیس منتشر شده است. کتابیست که خوندنش رو از دست ندین. یک کلاس کامل حکومت داری و سیاست است در قالب طنز و داستان. اگه دزفول زندگی میکردین حاضر بودم بهتون قرض بدم بخونین.