تحویل پروژه داریوش به ایران/ تهیه نقشه سه‌بُعدی زمین‌شناسی ایران با همکاری فرانسوی‌ها

ایسنا نوشت: در مذاکرات سازمان‌های زمین‌شناسی ایران و فرانسه در زمینه اجرای یک برنامه کامل زمین‌شناسی در منطقه‌ای از ایران توافق شد.

راضیه لک، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در دیدار با "دومینیک گویونت" رییس سازمان زمین‌شناسی فرانسه در رابطه با اجرای پروژه‌های مشترک زمین‌شناسی و اکتشافی بحث و تبادل نظر کردند.

در این مذاکرات در زمینه انجام برنامه کامل زمین‌شناسی و اکتشاف منابع معدنی در یک منطقه از ایران شامل تهیه نقشه زمین‌شناسی با آخرین روش‌های روز دنیا، برداشت‌های صحرایی، انجام خدمات آزمایشگاهی ایزوتوپی و سن‌سنجی، ایجاد بانک اطلاعاتی، پردازش‌های داده‌ها، باز پردازش داده ژئوفیزیک هوایی موجود، تفسیر و تجمیع داده‌ها، تعیین نقاط حفاری اکتشافی، مدل‌سازی‌ها و برآورد ذخیره اطلاعات از جمله موارد مورد توافق طرفین بوده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران نیز ضمن بازدید از امکانات آزمایشگاهی سازمان زمین‌شناسی فرانسه، درباره چگونگی بهره‌برداری بهینه و نحوه مدیریت نمونه‌ها و همچنین درآمدزایی از این بخش مذاکراتی کرد.

در این سفر همچنین تفاهم‌نامه دوجانبه میان این سازمان در خصوص آموزش کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران در قالب تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی به مقیاس یک‌پنجاه هزارم و همچنین آموزش تجهیزات آزمایشگاهی مدرن به امضا رسید.

تهیه نقشه سه‌بُعدی ملی زمین‌شناسی ایران در مقیاس یک پنج میلیونیوم از دیگر موارد ذکر شده در این تفاهم‌نامه است. زمان اجرای این پروژه سه سال اعلام و مقرر شد در انتهای سال دوم ‌پیش‌نویس نقشه‌ها تهیه شود.

در حاشیه این سفر تمام نقشه‌ها، گزارش‌ها و مجموعه مقالات مربوط به پروژه‌های Middle East Basin Evolution) MEBE) و داریوش (Darius) که در همکاری بین‌المللی اروپایی با محوریت فرانسه پایان یافته است، تحویل رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران شده و از هم‌اکنون در کتابخانه این سازمان موجود است.

تحویل پروژه داریوش به ایران/ تهیه نقشه سه‌بُعدی زمین‌شناسی ایران با همکاری فرانسوی‌ها

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =