ادعای کره‌شمالی درباره جزییات توافق/ترامپ رزمایش با کره‌جنوبی را لغو کرد/ واکنش ژاپن

رسانه دولتی کره شمالی در روز چهارشنبه، مذاکرات میان کیم جونگ اون و ترامپ را موفقیتی چشم گیر خواند و ترامپ نیز از لغو رزمایش با کره جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وب سایت خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری کره شمالی (KCNA) مدعی شد که ترامپ گفته است تحریم ها را لغو کرد و تا اثبات حسن نیت طرفین خلع سلاحی در کار نباشد.

خبرگزاری کره شمالی بامداد چهارشنبه به نقل از 'کیم جونگ اون' رهبر این کشور اعلام کرد، خلع سلاح هسته ای کشورش منوط به آن است که واشنگتن و پیونگ یانگ فعالیت های خصمانه شان را نسبت به یکدیگر کنار بگذارند.

کیم تصریح کرد: رهبر کره شمالی از دونالد ترامپ' خواسته است که به پیونگ یانگ سفر کند. او همچنین دعوت رئیس جمهوری آمریکا برای سفر به واشنگتن را پذیرفته است.

این خبرگزاری اعلام کرد، ترامپ با لغو تحریم های تحمیل شده بر پیونگ یانگ و ضمانت امنیتی به این کشور در جریان دیدارش با رهبر کره شمالی در سنگاپور موافقت کرده است.

خبرگزاری کره شمالی اعلام کرد: ترامپ موضوع رفع تحریم ها را پس از تعهد وی به پایان مانورهای نظامی مشترک واشنگتن با سئول، مطرح کرده است.

تاکنون مقام های کاخ سفید به این گزارش مقام های کره شمالی واکنش نشان نداده اند.

خبرگزاری کره شمالی در ادامه با اعلام این که روابط خصمانه واشنگتن و پیونگ یانگ برای مدت بسیار طولانی جریان داشت، ابراز امیدواری کرد، دیدار سران دو کشور در سنگاپور بتواند موجب تحول بنیادین در روابط خصمانه کره شمالی و آمریکا شود.

 KCNA گزارش داد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان نشست خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با لغو تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ و همچنین ارائه تضمین‌های امنیتی موافقت کرد.

این خبرگزاری افزود: ترامپ پس از آنکه متعهد شد به مانورهای نظامی مشترک کشورش با کره‌ جنوبی پایان دهد، این وعده را نیز مطرح کرد.

این در حالی است که آمریکا هنوز هیچ اظهارنظری درباره این گزارش حول محور رفع تحریم‌های واشنگتن علیه پیونگ یانگ مطرح نکرده است.

روز سه شنبه نیز دونالد ترامپ در کنفرانس خبری پس از دیدارش با رهبر کره شمالی اعلام کرد تا زمان خلع کامل شبه جزیره کره از سلاح اتمی تحریم‌های آمریکا علیه پیونگ یانگ لغو نمی‌شود.



"اون" هم ترامپ را به کشورش دعوت کرد

همچنین طبق گزارش‌ها، رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی در جریان نشست سنگاپور یکدیگر را متقابلا به سفرهای رسمی به کشورهایشان دعوت کردند. همچنین در این نشست، کیم جونگ اون بر لزوم توقف خصومت‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز علیه یکدیگر تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای گزارش داد: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را برای سفر به پیونگ‌یانگ در زمان مناسب دعوت کرد و ترامپ هم از کیم جونگ اون برای سفر به آمریکا دعوت به عمل آورد.

این دو رهبر با خوشحالی دعوت یکدیگر را پذیرفته و قبول کردند که این می‌تواند یک تحول مهم دیگر برای ارتقای روابط جمهوری دموکراتیک خلق کره و آمریکا باشد.

به گزارش راشا تودی، رهبران کره‌شمالی و آمریکا به ظاهر از نتایج مذاکرات روز سه‌شنبه سنگاپور راضی به نظر می‌آیند. طی آن، یک اعلامیه چهار بندی با هدف دستیابی به صلح پایدار و خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره به امضا رسید.

ترامپ در توئیتی نوشت: در کنار کیم جونگ اون بودم که خواستار زیباترین چیزها برای کشورش است. همانطور که قبلا گفتم، همه می‌توانند جنگ به راه بیندازند اما تنها شجاع‌ترین فرد صلح را به ارمغان می‌آورد!

به نظر می‌رسد کره‌شمالی با ارزیابی ترامپ موافق است و تاکید کرد تمام تنش‌ها میان دو کشور بر پایه "بی‌اعتمادی و خصومت عمیق" بوده است. پس از آنکه کیم "اراده و اشتیاق" ترامپ برای حل مسائل از طریق گفت‌وگو و مذاکره را دید، اکنون پیونگ‌یانگ آماده است تا روابط با این رقیب سابقش را "به دور از گذشته تنیده در خصومت" دنبال کند.

کی‌سی‌ان‌ای خصوصا تاکید کرد، ترامپ بر باطن تحریک‌آمیز مانور نظامی مشترک کره‌جنوبی و آمریکا واقف است و رئیس‌جمهوری بر قصدش برای توقف این مانورها و ارائه تضمین‌های امنیتی به کره‌شمالی و نیز لغو بالقوه تحریم‌ها تاکید کرد.



در این بیانیه آمده است: کیم با تاکید بر ایجاد مکانیزم پایدار و ماندگار برقراری صلح در شبه جزیره کره و اهمیت آن در تضمین صلح و امنیت در این منطقه و مابقی جهان گفت، ضروری است تصمیم راسخی برای توقف اقدامات تحریک‌آمیز و خصمانه نظامی علیه یکدیگر اتخاذ شود.

رهبر کره‌شمالی همچنین تاکید کرد، اگر ایالات متحده گام‌های "هوشمندانه" برای اعتمادسازی بردارد کشورش مایل است تا تدابیر بیشتری از روی حسن نیت انجام دهد.

طبق گزارش کی‌سی‌ان‌ای، رهبران دو کشور همچنین "بر اهمیت تبعیت از اصول گام به گام و اقدام همزمان در دستیابی به صلح، ثبات و خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره" تاکید کرد.

 



ترامپ: تا زمان مذاکره، رزمایشی با کره‌ جنوبی نداریم/ اون قطعا به کاخ سفید می‌آید

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدار تاریخی خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بار دیگر تاکید کرد،‌ واشنگتن تا زمانی که پیونگ یانگ با حسن نیت بر سر خلع سلاح هسته‌ای مذاکره می‌کند هیچ رزمایش مشترکی با کره‌ جنوبی در منطقه برگزار نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز در جریان سفرش به سنگاپور و بعد از دیداری که در روز سه‌شنبه با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی داشت،‌ گفت: ما قرار نیست تا زمانی که با حسن نیت مشغول مذاکره هستیم رزمایشی از این دست برگزار کنیم.

ترامپ در پاسخ به اینکه آیا در مذاکرات روز سه‌شنبه درباره سفر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به آمریکا بحث شده،‌ گفت: من فکر می‌کنم که در زمان درست او قطعا به کاخ سفید خواهد آمد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی پیشتر گزارش داده بود که کیم جونگ اون دعوت دونالد ترامپ برای سفر به آمریکا را پذیرفته است. تاریخ برنامه سفر احتمالی هنوز مشخص نیست.

این خبرگزاری گفت که کیم جونگ اون هم از رئیس جمهوری آمریکا دعوت کرده که "در زمان مناسب" به پیونگ یانگ سفر کند.

 

 دستور توقف رزمایش های واشنگتن و سئول صادر نشده است

در همین حال بر خلاف اظهارات 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا پس از اجلاس سران با کره شمالی مبنی بر «توقف رزمایش های مشترک با کره جنوبی»، سخنگوی نظامیان آمریکا در کره جنوبی اعلام کرد هنوز دستوری در این باره صادر نشده است.

به گزارش ایرنا رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه پس از برگزاری این اجلاس در سنگاپور مدعی شد که با 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی برای توقف این رزمایش ها به توافق رسیده است.


او حتی گفت که رهبر کره شمالی نیز موافقت کرده است که در عوض سایتی را که برای آزمایش موتور موشک های بالستیک مورد استفاده قرار می دهد از بین ببرد.

روزنامه 'مورنینگ پست' از هنگ کنگ می نویسد یک سخنگوی نظامیان آمریکا در کره جنوبی که نامی از او برده نشده گفته است: ما دستوری درباره توقف رزمایش ها دریافت نکرده ایم.این سخنگو گفت: تا زمانی که صراحتا فرمانی برای متوقف شدن این رزمایش های مشترک سالانه دریافت نشود تمرینات با ارتش کره جنوبی ادامه خواهد یافت.


در همین حال، رسانه های کره شمالی هم اعلام کردند
که ترامپ به کیم قول داده است «تحریم های کره شمالی را بردارد، تضمین های امنیتی به این کشور ارایه دهد و رزمایش های مشترک با کره جنوبی را متوقف کند».


این سه موضوع جدا از بیانیه امضا شده 4 ماده ای است که رهبران دو کشور امضا کردند کارشناسان نسبت به اجرای این سه موضوع مهم ابهام دارند و به نگاه تردید به ان می نگرند.

یکی ازموضوعات دیگری که ظاهرا طرفین در باره آن گفت و گو کرده اند پرواز بمب افکن های آمریکا از گوام بر فراز کره بوده که کره شمالی خواستار توقف آن شده است.
ترامپ گفته است در صورتی که برنامه تسلیحاتی هسته ای کره شمالی از میان برداشته شود این کشور نیز تضمین های امنیتی در اختیار پیونگ یانگ قرار خواهد داد.


با این وصف او بعد از همه این اظهار نظرها توییتی منتشر کرد که نشان می دهد هنوز توافق قطعی میان طرفین وجود ندارد در این توییت آمده است که شاید رییس جمهوری آمریکا یک سال بعد در مصاحبه جدیدش به اشتباه خود در باره کره شمالی اعتراف کند.


 


وزیر دفاع ژاپن: رزمایش‌های آمریکا و کره‌ جنوبی حیاتی هستند


در همین حال  وزیر دفاع ژاپن امروز (چهارشنبه) و در پی دیدار تاریخی رهبران آمریکا و کره شمالی تاکید کرد و اعلام کرد که حضور نظامی آمریکا در کره‌ جنوبی و رزمایش‌های نظامی مشترک این دو کشور برای امنیت منطقه شرق آسیا "حیاتی" است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع ژاپن بعد از آن مطرح شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارنظری تعجب ‌برانگیز از تعلیق رزمایش مشترک کشورش با کره‌ جنوبی در زمان مذاکرات با پیونگ یانگ خبر داد.

اونودرا به خبرنگاران گفت: ما می‌خواهیم بر سر این الزام یک تفاهم میان ژاپن، آمریکا و کره‌ جنوبی برقرار باشد.

اونودرا خاطر نشان کرد: ژاپن رزمایش نظامی مشترک خود با آمریکا را ادامه خواهد داد و به برنامه‌هایش برای تقویت تدابیر دفاعی خود در مقابل تهدید حملات موشک‌های بالستیک کره شمالی ادامه خواهد داد.

این اظهارنظرها در حالی مطرح شدند که ترامپ روز سه‌شنبه بعد از نشست تاریخی خود با رهبر کره شمالی در سنگاپور خبر از معلق شدن رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره‌ جنوبی داد.

 

 

اعلام آمادگی ژاپن برای کمک به هزینه‌های خلع سلاح اتمی کره شمالی

همچنین دبیر کابینه ژاپن امروز (چهارشنبه) خبر داد، دولت توکیو آماده کمک به هزینه‌های اولیه برای خلع سلاح اتمی کره شمالی است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه دولت ژاپن همچنین گفت: تنها پس از آغاز مجدد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دولت ژاپن این کمک‌ها را ارائه می‌دهد.

این صحبت‌ها از سوی این مقام ارشد دولت توکیو پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در نشست تاریخی روز سه‌شنبه در سنگاپور وعده داده تا به خلع سلاح کامل اتمی اقدام کند و آمریکا نیز قول داده تا تضمین‌های امنیتی را برای این کشور ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ترامپ پس از آنکه دیدارش با رهبر کره شمالی پایان یافت و پس از یک مصاحبه مطبوعاتی راهی گوام پایگاه نظامیان این کشور در اقیانوس آرام شد و پس از دیدار با نظامیان‌ آمریکایی راهی واشنگتن خواهد شد.

او همچنین گفته است قبل از اینکه هواپیمایش در واشنگتن فرود بیاید قصد دارد تلفنی با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین در باره اجلاس سران گفت و گو کند.


بر اساس اظهارات ترامپ، رهبر کره شمالی فردی بسیار مستعد است که کشورش را بسیار دوست دارد و به نظر می رسد طرفین چند بار دیگر دیدار خواهند کرد.
اجلاس سران آمریکا و کره شمالی سه شنبه 22 خرداد با حضور دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در هتل کاپلا جزیره سنتوزا سنگاپور برگزار شد رهبران دو کشور در پایان مذاکرات 4 ساعته توافقنامه ای چهار ماده ای امضا کردند که براساس آن واشنگتن و پیونگ یانگ روابط جدیدی را آغاز خواهند کرد.


چهار مورد این قرارداد دوجانبه که با حضور مقام های ارشد دو کشور به امضای ترامپ و کیم در مقابل خبرنگاران و در هتل کاپلا رسید شامل موارد ذیل است:
1. ایالات متحده آمریکا و کره شمالی متعهد شده‌اند که روابط تازه‌ای را بنا کنند که اساس آن تمایل مردم دو کشور بر صلح و رفاه است.

2. آمریکا و کره شمالی تلاش مشترک خواهند کرد که صلح پایدار در شبه ‌جزیره کره ایجاد شود.

3. پیونگ یانگ متعهد شده است بر اساس توافق 7 اردیبهشت (پانمونجوم) که کره شمالی بر اساس آن بخشی از تاسیسات هسته‌ای خود را تخریب کرد، خلع سلاح هسته‌ای را ادامه دهد.

4. آمریکا و کره شمالی متعهد می‌شوند که بقایای سربازان کشته یا مفقود شده جنگ در سالهای جنگ دو کره (53-1950) را شناسایی کرده و به کشورشان بازگردانند.

سران آمریکا و کره شمالی روز یکشنبه وارد سنگاپور شدند و پس از دیدارهای جداگانه و تشریفاتی با نخست وزیر سنگاپور به عنوان میزبان رویدادی که ترامپ حساب ویژه روی آن باز کرده و انتظارهای فراوانی از آن برای حصول یک توافق خوب دارد، امروز با یکدیگر مذاکره مستقیم کردند.


کارشناسان معتقدند که ترامپ به سبب مشکلات زیادی که در عرصه داخلی با آن روبرو است از جمله ارتباط کارزار انتخاباتی اش با روسیه، رسوایی جنسی و عدم محبوبیت و همچنین در عرصه بین المللی ناشی از اعمال تعرفه های گمرگی و راه انداختن جنگ تجاری، خروج از پیمان های بین الملل بویژه توافق هسته ای با ایران ، توافق آب و هوایی پاریس و ترانس پاسیفیک که با مخالفت گسترده هم پیمانان این کشور روبرو شده و در انزوا قرار گرفته است، سعی می کند از این ملاقات به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای خود استفاده کند.


اما این سوال مطرح است که چگونه می توان به کسی که به زیرپا گذاشته توافق های بزرگ جهانی شهره شده است، برای حفظ توافق های جدید اعتماد کرد؟ به فرض این که دیدارامروز ترامپ با کیم، به یک توافق منجر شود، چه تضمینی وجود دارد مستاجر کاخ سفید بار دیگر زیر توافق نزند و بار دیگر مایه شرمساری مردم کشورش و دردسر جامعه بین الملل نشود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    32 1
    مرتیکه احمق امریکا در انزواست یا ما بدبخت بیچاره ها
  • ستار IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    2 2
    اقتصاد امریکا تو بهترین شرایط خودش در طول 18 سال گذشته است با این پاراگرافی که نوشتی بیشتر رفتن تو انزوا ، مرسی که هستی... کارشناسان معتقدند که ترامپ به سبب مشکلات زیادی که در عرصه داخلی با آن روبرو است از جمله ارتباط کارزار انتخاباتی اش با روسیه، رسوایی جنسی و عدم محبوبیت و همچنین در عرصه بین المللی ناشی از اعمال تعرفه های گمرگی و راه انداختن جنگ تجاری، خروج از پیمان های بین الملل بویژه توافق هسته ای با ایران ، توافق آب و هوایی پاریس و ترانس پاسیفیک که با مخالفت گسترده هم پیمانان این کشور روبرو شده و در انزوا قرار گرفته است، سعی می کند از این ملاقات به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای خود استفاده کند.