نقش مهم سازمان‌های مردم‌نهاد در کاهش مصرف آب و احیای دریاچه ارومیه

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد در کاهش مصرف آب و احیای دریاچه ارومیه نقش مهمی دارند و می توانند در این راه کمک حال این موضوع باشند.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، هادی بهادری نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در دیدار صمیمی با اعضای سازمان‌های مردم نهاد حوزه جوان استان گفت: دریاچه ارومیه بعنوان یکی از دغدغه های مهم نمایندگان استان مطرح است و درحالیکه همگان از زنده شدنش ناامید بودند اکنون به شرایط قابل قبول تری طی این ۴-۵ سال رسیده است و اکنون همه برای بهبودش تلاش می کنند.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات خوب مدت اخیر، همنوایی و همسویی فکری همه مسئولین، برای احیای دریاچه ارومیه است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: طبق آخرین آمار وزارت نیرو، تراز آب دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۸۰ رسیده است که با تراز سال گذشته برابری میکند ضمن اینکه نسبت به سال‌های ۹۳ و ۹۴ و سال های قبل آن شرایط بسیار خوبی یافته و می توانیم از موفقیت در تثبیت شرایطش خبر دهیم.

وی اضافه کرد: این اتفاق درحالی رخ داده است که در ۱۶ سال بین سال ۷۶ تا ۹۲ بطور تقریبی هر سال ۴۰ سانتیمتر از تراز دریاچه کاهش داشته است.

بهادری گفت: با این حال باید با تلاش خود را برای احیای کامل این دریاچه انجام دهیم و یکی از این تلاش ها، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب منطقه است.

بهادری بیان کرد: در این راستا سازمان‌های مردم‌نهاد میتوانند نقش مهمی در فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف آب داشته باشند که این کار را با آموزش کشاورزان و مردم و همچنین اجرای برنامه های مختلف انجام دهند.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰هزار هکتار زمین های کشت سیب در استان وجود دارد که این خود یکی از دلایل خشکی دریاچه است زیرا سیب محصول کوهپایه‌ای است و آب زیادی نیز با توجه به کشاورزی سنتی منطقه مصرف می کند.

بهادری در خاتمه اظهار کرد: با توجه به وضعیت پروژه های احیای دریاچه ارومیه، بحث حفاری تونل زاب تا اواخر سال آینده به پایان خواهد رسید و بحث انتقال آب از وان ترکیه به دریاچه ارومیه نیز هم اکنون در حال مذاکرات سیاسی است.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =