سال ۹۷ با گرانی آغاز شد تا جایی که این گرانی در برخی کالاها به ۷۰ درصد قیمت قبلی نیز می رسد، طی روزهای اخیر برخی از خرده فروشان قطعات اتومبیل از وضعیت بازار گلایه کردند.

نساء خلخالی؛ از آغاز سال ۹۷ تاکنون شاهد گرانی برخی کالاها هستیم. اگر از فروشندگان کالاها علت گرانی کالای مورد نظر را سوال کنید، دلیل را بالا رفتن قیمت ارز می‌دانند، این در حالی است که قیمت بیشتر این کالاها نمی تواند ارتباطی با قیمت ارز داشته باشد، چراکه تولید خود استان هستند.

برخی از کالاها نیز در سایر استان های کشور تولید می‌شوند و آذربایجان غربی به عنوان مصرف کننده، این کالاها را وارد می کند که شاهد افزایش قیمت این کالاها نیز هستیم. این در حالی است که با توجه به گران نشدن قیمت سوخت هزینه های حمل و نقل افزایش نیافته است. هرچند که افزایش قیمت در طول یک سال و به آرامی امری طبیعی است، اما طی سه ماه اخیر شاهد صعود قیمت‌ها به طور غیرطبیعی هستیم. جدا از افزایش نرخ ارز که تاثیر مستقیم بر گرانی کالاها دارد، یکی از عوامل گرانی در بازار احتکار است. برخی از سودجویان کالاهای مورد نیاز مردم را احتکار می‌کنند و در بازار سیاه با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسانند.

کنترل گرانی
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در مصاحبه با همشهری می‌گوید: طی روزهای آتی جلساتی بین قوای سه گانه برگزار خواهد شد که در نتیجه این جلسات نحوه کنترل گرانی موجود در بازار و نحوه برخورد با احتکار کنندگان مشخص خواهد شد.

«سلیمان علیزاده » درباره شکایات مردمی از وضعیت موجود، ادامه می دهد: همواره افرادی سودجو وجود دارند که کالاها را بالاتر از نرخ تعیین شده بین مردم عرضه م یکنند بازرسان ما با این افراد برخورد می‌کنند، اما طی سه ماه اخیر شکایت های زیادی از طرف مردم مبنی بر گرانی خودسرانه کالاها داشته ایم و پرونده نیز تشکیل شده است که با دستور قوای سه گانه و تصمیمات
این مسئولان با افراد سودجو به نحو جدی برخورد خواهد شد.

وی درباره احتکار توضیح می دهد: احتکار شرایط خاصی دارد که این شرایط بیشتر در مورد کالاهای طرح تنظیم بازار و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود و در مورد کالاهای خاص بیشتر مقابله با گران فروشی مد نظر است.

معنی دقیق احتکار
معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه مصداق تخلف باید در قانون آمده باشد، توضیح می‌دهد:  طبق قانون نظام صنفی، احتکار یعنی بر خلاف اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت فرد به صورت عمده کالایی را نگه داری کند. در صورت اثبات این تخلف سازمان های مربوطه با تشکیل پرونده قضایی به برخورد با این افراد می‌پردازند.

«خلیل ابراهیمی » ادامه می دهد: احتکار با هدف گران فروشی و ایجاد بازار سیاه انجام می شود که لازمه برخورد با این افراد در قدم اول نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر این است که نگهداری آن کالا احتکار محسوب می‌شود یا نه. وی توضیح می‌دهد: برای برخورد با احتکار ابتدا باید گزارش یا شکایتی از سوی مردم دریافت کنیم که در صورت دریافت گزارش مردمی ابتدا کالای مورد نظر مورد استعلام قرار می گیرد تا در صورت وجود نام آن کالا در لیست کالاهایی که نگهداری آنها غیرقانونی است با فرد متخلف برخورد شود.
معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی می‌افزاید: البته تنها گزارش مردمی مد نظر نیست و در صورت گزارش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، اتاق اصناف، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی و اتحادیه های صنفی نیز با بررسی کارشناسان ما و تشخیص جرم، پرونده تشکیل و با فرد متخلف برخورد می‌شود.

برخورد جدی با احتکارکنندگان
معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی ، گران فروشی های گزارش شده طی یک ماه اخیر را مربوط به انواع میوه، سبزی ، نان روغنی، زولبیا و بامیه اعلام می‌کند. 

وی درباره نحوه برخورد با احتکار کنندگان می‌گوید: در صورت اثبات احتکار اگر مجرم برای اولین بار دست به این کار زده باشد، باید کالاهای احتکار شده را زیر نظر سازمانهای مربوطها از جمله بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت با قیمت تعیین شده در بین مردم بفروشد و ۷۰ درصد از ارزش کالاها را به عنوان جریمه نقدی بپردازد و در صورت تکرار جرم برای بارهای بعد علاوه بر الزام به
فروش کالاها به قیمت مصوب زیر نظر بازرسان، بار دوم باید ۳ برابر و بار سوم ۷ برابر ارزش کالاها را به عنوان جریمه نقدی بپردازد و محل کسب خود را برای بار دوم ، یک ماه و بار سوم به مدت ۳ ماه تعطیل کند. ضمن اینکه پارچه ای مبنی بر احتکار این فرد در محل کسبش نصب می‌شود.

گلایه‌های یک خرده فروش
یک خرده فروش قطعات خودرو درباره وضعیت بازار می‌گوید:
از وضعیت موجود در صنف خود بگویید؟
در بازار قطعات اتومبیل از آغاز سال ۹۷ هرروز شاهد گرانی قطعات و کاهش میزان آن هستیم. گرانی در تمامی کالاها دیده می شود و این کاملا طبیعی است که در سال قیمت برخی قطعات به طور میانگین تا ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کند، اما گرانی اخیر مهار گسیخته است.

دلیل بروز این وضعیت چیست؟
تنها ۱۰ درصد از قطعات اتومبیل در داخل کشور تولید می شوند و ۹۰ درصد آن از کشورهای دیگر و در راس آنها از چین وارد می شوند. به طور تقریبی تنها ۵۰ وارد کننده قطعات اتومبیل در کشور وجود دارد و بازار به طور کامل روی انگشت این افراد می‌چرخد.طوری که افزایش قیمت ارز را بهانه می کنند و علاوه بر کم فروشی، قیمت کالاها را یکباره بالا می برند. به طور مثال

طی یک ماه گذشته قیمت بوش و پیستون پژو ۲۵۰ هزار تومان و قیمت سرسیلندر پژو نیز ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و این افزایش منطقی نیست.

بالا رفتن قیمت قطعات اتومبیل بر تقاضای مردم تاثیر گذاشته است؟
بله؛ متاسفانه با وجود اهمیت ایمنی خودرو افراد از تعویض و تعمیر قطعات اتومبیل خود خودداری می کنند و جان خود را به خطر می‌اندازند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که علاوه بر گرانی، قطعات بسیار کمی در بازار وجود دارند چراکه واردکنندگان از بالا رفتن دوباره قیمت ارز و پایین آمدن قدرت خریدشان واهمه دارند و کالاهای خود را به کندی به بازار تزریق می‌کنند.

اعلام گران‌فروشی
«خلیل ابراهیمی » معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی با بیان اینکه مردم می‌توانند با شماره‌گیری سامانه ۱۲۴ شکایت‌های خود را اعلام کنند، م‌یگوید: طی روزهای اخیر بخشنامه ای از سوی سازمان تعزیرات حکومتی مبنی بر لزوم افزایش جدیت در برخورد با گران فروشی و احتکار دریافت کرده‌ایم که در عمل به این بخشنامه به صورت شبانه روزی و حتی در روزهای تعطیل نیز آماده رسیدگی به شکایت‌های مردمی هستیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =