هفتمین جشنواره موسیقی کردی در سنندج برگزار می شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از برگزاری هفتمین جشنواره موسیقی کردی همزمان با دی ماه سال جاری در سنندج خبر داد.

جلال قلعه شاخانی، در گفتگو با خبرآنلاین اظهار کرد: هفتمین جشنواره موسیقی کوردی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حمایت معاونت امور هنري و دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن موسیقی ایران شعبه استان کردستان همزمان با دی ماه سال جاری در سنندج برگزار می شود.
وی از اعلام فراخوان این جشنواره در بین گروه های هنری خبر داد و عنوان کرد: این جشنواره در دو بخش مسابقه شامل آواز و نوازندگی و بخش جنبی شامل گروه نوازی است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان همچنین گفت: این جشنواره با هدف فراهم کردن زمينه ي مناسب برای ترویج گنجینه ی ارزشمند موسیقی کردی و ارج گذاری به تلاش هنرمندان برگزار می شود.
قلعه شاخانی، موضوع جشنواره را موسیقی کوردی اعلام کرد و افزود: بخش مسابقه این جشنواره در چهار بخش و در سه رده سنی، شامل آوازهای موسیقی کردی، سازهای بادی، سازهای زهی و سازهای کوبه ای است.
وی به بخش آوازهای موسیقی کوردی اشاره کرد و اذعان کرد: بخش آوازهای موسیقی کوردی، اجرای مقام، بیت، لاوک، حیران، سیاوچمانه، آوازهای خانواده گورانی و یا دیگر آوازهای رایج در سنت موسيقايي منطقه ی شركت كننده را در برمی گیرد.
وی سازهای بادی را شمشال، سرنا، نرمه نای، دوزله، قشمه، سازهای زهی را شامل تنبور، دوتار، دیوان، عود، کمانچه و سازهای کوبه ای را دهل، تنبک، دایره اعلام و اضافه کرد: در تمامی این سازها اجرا بر اساس سنت اجرایی و رپرتوارساز است.
این مقام مسئول با اشاره به رده های سنی بخش مسابقه هفتمین جشنواره موسیقی کوردی ابراز داشت: رده سنی «الف» افراد 14 تا 17 سال، رده سنی «ب» افراد 18 تا 22 سال و رده سنی «ج» افراد 23 تا 28 سال را شامل می شود و متقاضیانی که سن آنها کمتر از 14 سال است در صورت آمادگی و توانایی می توانند در رده سنی «الف» با ارسال مدارک شرکت کنند.
قلعه شاخانی ادامه داد: متقاضیان دقت کنند که ارسال نمونه تصویری اجرا حداکثر ده دقیقه است و شرکت کنندگانی که مایل به شرکت در بیش از یک بخش هستند باید برای شرکت در هر بخش، مدارک و فرم درخواستِ جداگانه تکمیل و ارسال کنند.
وی با بیان اینکه نمونه اجرای ارسالی ارزیابی خواهد شد و پذیرفته شدگان به جشنواره راه خواهند یافت، افزود: در مواردی که به طور معمول اجرا به شکل دو نوازی است، مانند دونوازی دوزله و دایره یا دهل و سرنا، در صورت تمایل شرکت کننده گان، اجرا همزمان داوری می شود.
به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، کلام بخش آواز بایستی متآثر از ادبیات کلاسیک و وزین کوردی باشد.
بخش جنبی این جشنواره شامل گروه نوازی است که تعداد اعضا گروه حداقل چهار و حداکثر هشت نفر در نظر گرفته شده است و لازم است حداقل سی دقیقه اجرای گروه به صورت تصویری برای داوری به جشنواره ارسال شود.
وی با بیان اینکه گروه باید آمادگی دو اجرای چهل و پنج دقیقه ای را در زمان برگزاری جشنواره داشته باشد، اظهار داشت: اولویت پذیرش با گروه هایی است که از گونه ها ی بخش آوازی وسازهای مندرج در فراخوان (بخش مسابقه) خلاقانه بهره بگیرند و تنوع در ساز آرایی داشته باشند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در پایان با اشاره به تقویم جشنواره خاطر نشان کرد: 20 آبان سال جاری اخرین مهلت ارسال آثار در نظر گرفته شده است و اعلام نتابج آثار راه یافته به جشنواره نیز همزمان با 14 آذر خواهد بود.
وی با بیان اینکه هفتمین جشنواره موسیقی کوردی همزمان با 4 تا 6 دی ماه سال جاری در شهرستان سنندج برگزار می شود، یادآوری کرد: داوری نهایی درهر بخش و در هر رده سنی جشنواره، به صورت جداگانه انجام می شود و به نفرات منتخب اول تا سوم لوح تقدیر جشنواره و جوايزی اهدا می شود.

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =