۰ نفر
۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹
هیلی هم پر!

بیست و پنجمین مسافر قطار ترامپ در ایستگاه نیویورک پیاده شد تا بقیه راه را لنگان لنگان برود! استعفای نیکی هیلی بدون توضیح رسمی با هر انگیزه و دلیلی باشد بیشتر ناشی از سردرگمی در سیاست خارجی و اختلافات موجود در مراکز قدرت آمریکاست. اگرچه وی فاقد تجربه دیپلماتیک مخصوصاً در سازمانی پیچیده و تودرتو بود که هم نه تنها تجربه فرمانداری کمکی به وی نکرد بلکه مزید بر علت شد تا نتواند روابط درون‌گفتمانی چندجانبه‌گرایی را درک کند و به آن تن دهد! و هم نتوانست نپختگی دیپلماتیکش را با تندروی و قطبی‌سازی جبران کند! ترامپ با ویژگی‌های شخصیتی‌اش ماشین سیاست خارجی آمریکا را غیرکارآ نموده و مراکز سنتی و نوین دست‌اندرکار سیاست خارجی این کشور هر یک به صورت جزیره‌ای عمل می‌نمایند! این موضوع در کنار شعار اصلی "آمریکا اول" ترامپ که بار سنگینی بر این ماشینی زده که نتیجه‌اش تولید و تزریق دائمی تنش به جهان است!

«نصرت‌الله تاجیک» در خصوص علت استعفای «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل و تاثیر این استعفا در سیاست خارجی آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران گفت: دستگاه دیپلماسی آمریکا در دوران ترامپ وضعیت بدی یافته و هسته وزارت امور خارجه آمریکا به دلیل اعتماد نداشتن ترامپ از کارآیی لازم بی بهره مانده است و شاهد یک تفرقه و چندگانگی در سیاست های خارجی آمریکا هستیم.

سفیر سابق کشورمان در اردن با بیان اینکه اگرچه آمریکا تاکنون در سیاست خارجی خود همواره به صورت پخته تر عمل می کرد، افزود: اما پس از آمدن ترامپ مرکز تصمیم گیری در سیاست خارجی این کشور متعدد شده و هر قسمت از سیاست خارجی آن توسط یک بخش جدا تصمیم گیری می شود و همچنین تغییر متعدد افراد چه در وزارت خارجه از تیلرسون تا پمپئو و یا شورای امنیت ملی که این اواخر به بولتون ختم شده حالا به نمایندگی آمریکا در سازمان ملل رسیده است و این مسئله نیز مزید بر علت تغییر خانم نیکی هیلی شده است.

مشاور اسبق وزیر خارجه در امور خاورمیانه با اظهار اینکه آمریکا در سیاست خارجی خود نه تنها در برابر ایران بلکه در خصوص موارد مختلف نشان داده که ثباتی در تصمیم گیری ندارد، خاطرنشان کرد: به دلیل اختلافاتی که در سیاست خارجی آمریکا وجود دارد افراد همواره در حال تغییر است تا در نهایت ترامپ بتواند به اهداف خود در این زمینه دست یابد.

سفیر اسبق کشورمان در اردن راجع به اینکه هیلی در جلسه اخیر سازمان ملل نتوانست ایران را به شورای امنیت این سازمان بکشاند و این اقدام کمی ترامپ را ناامید کرد، افزود: این عامل نیز می تواند به یکی از عوامل و علت های تغییر خانم هیلی توسط ترامپ اضافه شود.

وی در پایان تصریح کرد: در هر صورت سیاست خارجی آمریکا عمدتا از سوی خود دونالد ترامپ طراحی می شود و نمی توان استعفای نیکی هیلی را موجب تغییر عمده ائی در روند سیاست خارجی این کشور نسبت به ایران و یا دنیا حتی دانست و به نظر می رسد ترامپ همچنان برای پیشبرد اهداف اصلی خود در سیاست خارجی تلاشش را ادامه دهد.

منبع: سایت شبستان مورخ ۹۷.۷.۱۹ با عنوان "تاثیر استعفای نیکی هیلی بر سیاست آمریکا نسبت به ایران" و اضافه نمودن خلاصه.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =