سه شنبه 1 آبان 1397
جمعه 11 خرداد 1397 - 11:15:18 چاپ

فراموش‌نکنیم، هم دانش‌آموزان و هم ناظم متعرض، قربانی‌اند!

نظام آموزشی، والدین را بدون اطلاع، دانش‌آموزان را بدون آموزش و معلمان را بدون مهارت کرده‌است

جامعه > آسیب‌ها - در اکثر گزارش‌های منتشر شده، حقوق ناظم به‌عنوان «حقوق متهم»، از کم‌ترین مواردی بود که به آن پرداخته شد و بیشترین تقصیرها گردن او افتاد و به‌عنوان یک غول ترسناک شناخته شد؛ اما ناظم این مدرسه از کجا آمده بود؟

فاطیما فردوس: ماجرای تعرض به دانش‌آموزان ضلع‌های مختلفی دارد که افکار عمومی و رسانه‌ها تقریبا توانسته‌اند تمام ابعاد آن را بررسی و نقد کنند؛ دانش‌آموزان به‌عنوان قربانی‌های اصلی، نقد به آموزش‌وپرورش به‌دلیل کوتاهی در فرآیند جذب و استخدام و جای خالی آموزش‌های خودمراقبتی در مدارس، نقد به خانواده‌ها به‌دلیل آموزش‌ندادن شیوه‌های خودمراقبتی به کودکان و تابو دانستن این مسائل و به‌طور کلی نقد ساختار آموزشی و اجتماعی. اما دربین فضای هیجانی و پرتنشی که به‌دنبال این اتفاق تلخ راه افتاد، حقوق ناظم به‌عنوان «حقوق متهم»، از کم‌ترین مواردی بود که به آن پرداخته شد و بیشترین تقصیرها گردن او افتاد و به‌عنوان یک غول ترسناک شناخته شد؛ اما ناظم این مدرسه از کجا آمده بود؟ از یک سیاره دیگر؟ در کجا کودکی کرده بود؟ در مریخ؟ کجا درس خوانده بود؟ با آدم‌فضایی‌ها؟ دوران نوجوانی و جوانی‌اش را چطور گذرانده بود؟ با آدم‌خوارها؟ قطعا نه! آن ناظم هم در همین ساختار آموزشی، با همین شیوه‌های تربیتی و خانواده و در همین فضاها بزرگ شده است. کسی که قطعا خودش هم قربانی است و نمی‌توان او را مقصر تمام این اتفاقات تلخ دانست. حتی نمی‌توانیم او را به‌طور قطع بیمار بدانیم و در بدترین حالت او هم قربانی یک تجاوز یا تعرض جنسی بوده که به‌خاطر نبودن آموزش، نداشتن امنیت در محیط خانواده و ترس از آبرو، آن را بازگو نکرده و حالا تصمیم به انتقام گرفته است. قطعا توجه به حقوق آن ناظم سرپوشی بر این اتفاق تلخ نیست اما مجازات‌هایی که بازدارنده هم نیستند، کمکی به توقف این روند نمی‌کند و تنها ریشه‌یابی، بررسی ابعاد آن و آموزش است که می‌تواند این اتفاق‌های تلخ را تاحدی متوقف کند.

مردم مسئول حکم صادر کردن برای متهم نیستند!
رعایت‌نکردن حقوق متهم علاوه بر اینکه قانونی نیست، آسیب‌های زیادی را هم به‌همراه دارد. افکار عمومی اغلب بدون تصمیم قانون، در فضای هیجانی برای او حکم صادر می‌کنند و اجازه هر واکنش و رفتاری را به خودشان می‌دهند. واکنش‌هایی که باعث می‌شود خانواده متهم هم در عذاب زندگی کنند. مصداق آن ماجرای قتل آتنا در پارس‌آباد مغان و قتل ستایش قریشی در خیرآباد ورامین است. در هر دوی این اتفاقات، صرف‌نظر از ماجرای تلخی که رخ داده و قطعا با هیچ سرپوشی، فراموش نمی‌شود اما خانواده‌ هر دو متهم، شرایط بسیار بدی را تجربه کردند. همانطور که در رسانه‌ها دیدیم خانواده قاتل آتنا مجبور به رفتن از آن شهر شدند و در ماجرای قتل ستایش هم تمام اهالی خیرآباد با خانواده امیرحسین قطع ارتباط کردند. در واقع فضای پرتنشی که پس از هر اتفاق تلخ اینچنینی رخ می‌دهد، فضای ترحم‌برانگیزی را برای خانواده قربانی و فضای خشم‌آلودی را برای خانواده متهم رقم می‌زند. خانواده قربانی به یک فرشته تبدیل می‌شود و خانواده متهم به یک شیطان. در حالی که در هر کدام از این اتفاق‌ها مقصرهای زیادی پیدا می‌شود و خود متهم هم به‌عنوان یک قربانی شناخته می‌شود.

در ماجرای آتنا می‌توان خانواده را مقصر دانست که اجازه می‌دهند دختر کوچکشان به تنهایی هرجایی برود و اینکه به او آموزش‌های خودمراقبتی را نداده بودند. علاوه بر این تاثیر محیط را در آن منطقه نباید نادیده گرفت و اینکه قاتل را هم باید به‌عنوان یک مورد بررسی قرار داد که چرا و با چه گذشته‌ای، دست به این کار زده است؟ در ماجرای ستایش هم به همین شکل است؛ همانطور که آسیب‌شناسی‌ها در مورد قاتل نشان داد که عوامل مختلفی چون محیط، نظام آموزشی، تربیت خانوادگی، ساختار اجتماعی و ... در این حادثه مقصر بوده‌اند. قطعا هم بدون ریشه‌یابی و با مجازات‌‌هایی چون اعدام، این قبیل اتفاقات ریشه‌کن نمی‌شود. اعدام یک شیوه حذفی است و حذف‌کردن این آدم‌ها تجاوز و قتل را از بین نمی‌برد. تجاوز و اتفاق‌هایی از این قبیل زمانی از بین می‌رود که ریشه هرکدام از این اتفاق‌ها بررسی شود، ساختار آموزشی تغییر کند، آموزش اولویت اصلی خانواده و آموزش‌و‌پرورش شود و ... .

در همین میان انجمن حمایت از حقوق کودکان نیز به این اتفاق واکنش نشان داده و مهم‌ترین راه پیشگیری را آموزش دانسته است؛ هادی شریعتی، الهه خوشنویس و فرشید یزدانی به ترتیب نایب‌رئیس و از اعضای هیئت‌مدیره هستند که هرکدام با زاویه‌ای جدید به این اتفاق پرداخته‌اند.

نگاه مجازات‌نگر، اهرمی برای فراموشی درمان مجرمان

هادی شریعتی، نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان
این اولین بار نیست که خبری اینچنین تکان‌دهنده جامعه را در بهت و ناباوری فرومی‌برد. آزارهای جنسی در محیطی که قرار بوده خانه دوم کودکان باشد، هر بار هراس‌انگیزتر از بار قبل رخ می‌دهد. پیش‌تر نیز کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان وکالت در پرونده آزار جنسی در یکی از مدارس غیر انتفاعی مقطع راهنمایی را به عهده گرفته بود و این به آن معناست که آسیب به سرعت رو به افزایش است و به همان اندازه آموزش‌وپرورش منفعل و مغموم در برابر این هجوم قرار گرفته است. حادثه اخیر در آن مجتمع آموزشی نیز همچون سایر حوادث مشابه حاصل فراموشی، غفلت، عدم آگاهی و نبود آموزش‌های استاندارد است. بدون شک ختم شدن علت این حادثه سیاه و تلخ به یک فرد یعنی نادیده گرفتن یک کل آسیب‌زا و یک ساختار معیوب در بین این نگاه‌های شتابزده و حاشیه‌ای، پرداخت علمی و آسیب‌شناختی به مسئله را دچار چالشی جدی کرده است. بی‌تفاوتی و مقاومت در برابر آموزش صحیح و علمی خود مراقبتی به کودکان، درهای همیشه بسته مدارس به روی فعالین حقوق کودک، سیستم معیوب و منسوخ استخدامی در آموزش و پرورش، ارتباط‌های مخدوش و قطع‌شده خانواده‌ها با فرزندان، رها کردن و غفلت از نوجوانان در آستانه بلوغ، اختلالات جنسی حل‌نشده در بزرگسالان و در عین حال تابو بودن همین اختلالات، همگی در قربانی‌شدن کودکان آزاردیده جنسی نقش غیر قابل انکاری دارند. همچنین نگاه مجازات‌نگر جامعه که البته با به توجه هراس جمعی و عدم اعتماد به سیستم‌های حمایتی قابل درک است باعث شده که نگاه درمان‌نگر به مجرمان جنسی فراموش شده و فرصت علت‌یابی نیز از متخصصین گرفته شود.

تابوی آموزش خودمراقبتی زیر سایه عدم احساس امنیت

الهه خوشنویس، روانشناس و عضو هیئت‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان
نکته مهمی که در این حادثه کودک‌آزاری نیاز به توجه جدی دارد و زنگ خطری برای خانواده‌هاست، این است که هیچ‌یک از این نوجوانان تعرض ناظم را با خانواده‌هایشان مطرح نکرده‌اند. این موضوع مهم از احساس عدم امنیت نوجوان و فقدان روابط صمیمانه با والدین و خانواده‌ ریشه می‌گیرد. کودک و نوجوان آسیب‌دیده ما خانواده‌اش را اولین و مطمئن‌ترین پناهگاه و تکیه‌گاه خود که وقتی با مسئله‌ای مواجه می‌شوند به آن رجوع کند و در محیط امن و پذیرای آن (بدون ترس از قضاوت و سرزنش) به مسئله‌اش رسیدگی شود، نمی‌داند. در واقع ترس و احساس ناامنی یکی از دلایلی است که ممکن است باعث شود کودک‌آزاری جنسی سال‌ها ناگفته باقی بماند. آموزش خانواده در خصوص تربیت جنسی کودک و شیوه‌های برقراری ارتباط با فرزند از ضروریات جامعه ماست. در جامعه‌ای که خانواده پرداختن به تربیت جنسی (به عنوان یکی از ابعاد مهم فرزندپروری) را حرمت‌شکنی و تابو می‌داند، وقتی با تعرض جنسی به فرزندش مواجه می‌شود، سردرگم و بلاتکلیف می‌شود و نمی‌داند به کجا پناه ببرد؟کجا حرفش بدون قضاوت شنیده می‌شود و به او فرصت می‌دهند که مسئله‌اش را مطرح کند و نقطه امنی برای او تعریف می‌شود؟


این خانواده به دلیل اما و اگرهای متعدد در اثبات حقانیت خود اغلب سکوت می‌کنند؛ چرا که نه می‌تواند از نظر حقوقی مسئله را پیگیری کند، نه می‌تواند صدایش را به گوش جامعه برساند و پس از آن زندگی راحتی داشته باشد. همانگونه که در همین مورد شاهد هستیم پس از رسانه‌ای شدن موضوع یکی از اعتراض‌های خانواده‌های درگیر و آسیب‌دیده، همه آنها را با انگشت نشان می‌دهند و ترجیح می‌دهند فرزندانشان را از نوجوانان آزاردیده جدا کنند (چون آن کودک تجربه متفاوتی داشته و دیگر خانواده‌ها از ترس آسیب‌دیدن کودکشان، او را طرد می‌کنند). این خانواده‌ها حتی نگران پذیرش و ثبت نام فرزندانشان در مدرسه‌های دیگر هستند و همه این اتفاق‌ها به‌دنبال ناامنی ایجاد می‌شود؛ خانواده ناامن است، جامعه احساس امنیت نمی‌کند و همه اینها برمی‌گردد به اینکه ما آموزش را از پایه نداشته‌ایم. در حال حاضر ما در انجمن حمایت از حقوق کودکان پروژه‌ای به نام پیشگیری از کودک‌آزاری جنسی داریم که هدف آن آموزش خودمراقبتی به کودکان و همزمان آموزش تربیت جنسی به پدر و مادرها به منظور پیشگیری از کودک آزاری جنسی است. یادمان باشد که اغلب کسانی که اقدام به آزار و سوء استفاده جنسی از کودکان می‌کنند لزوما بچه باز نیستند. سوءاستفاده‌کنندگان جنسی با استفاده از موقعیت برتر و قدرتشان برای ارضای نیازهای جنسی خود، کودکان و نوجوانان را مورد سوءاستفاده و آزار (روحی، جسمی، جنسی و عاطفی) قرار می‌دهد.

جای خالی آموزش‌های خودمراقبتی میان کودکان، خانواده‌ها و معلم‌ها

فرشید یزدانی، پژوهشگر اجتماعی و عضو هیئت‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان
به‌نظر من تقصیر فردی سر جای خودش هست ولی بخش زیادی از آن مربوط به ساختار است و اینکه ما سه گروه اصلی را برای پیشگیری از این اتفاقات دخیل نکرده‌ایم؛ مهم‌ترین و اولین گروه کودکان هستند که هیچ آموزش خودمراقبتی‌ای به آنها داده نشده است و آنها بلد نیستند که چطور از بدن خودشان محافظت کنند. به‌همین منظور آموزش خودمراقبتی باید در سه سطح صورت گیرد؛ کودکان، خانواده‌ها و معلم‌ها؛ زیرا خانواده‌ها هم در همین سیستم رشد کرده‌اند و باید این آموزش‌ها را ببینند و محیط امنی برای کودکانشان فراهم کنند تا تابوهای اینچنینی با مصادیق ترس از آبرو و .. از بین برود. متاسفانه با توجه به ساختاری که ما داریم این اتفاق‌های تلخ بیشتر رخ می‌دهد و باید با آموزش از آن پیشگیری کرد. این آموزش‌ها را آموزش‌و‌پرورش نیز باید در سطح معلمان اجرایی کند. در واقع مدارس نیاز به مشاور دارند تا این آموزش‌ها را به صورت دوره‌ای برگزار کنند. نکته دیگر اینکه انجمن حمایت از حقوق کودکان با توجه به سابقه و تجاربی که دارد آماده ارائه این خدمات هست و می‌تواند پکیج‌های آموزشی را برای کودکان، خانواده‌ها و کادر آموزشی فراهم کند.

۴۲۲۳۸

مطالب مرتبط
75 دیدگاه
  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 11:44:38
    پاسخ
    186 93

    خواست عمومی جامعه برخورد قاطع و بدون اغماض و سفارشات خاص است اعدام نشدن این کفتار باعث افزایش بدبینی در حامعه خواهد شد.

    • علی
      جمعه 11 خرداد 1397 - 14:45:41
      1 0

      دوست عزیز جامعه با قانون‌گرایی آرامش پیدا می‌کنه. اونی که باید حکم اعدام صادر کنه «قاضی» هست نه من و شما

    • مهربان توسی
      جمعه 11 خرداد 1397 - 15:02:33
      0 0

      فراموش نکنیم هم لزوم لایحه سازمان نظام معلمی را و هم پارلمان معلمان و رفع مشکلات معیشتی منزلتی انها و توجه به مدرسه معلم و دانش اموز را

    • بی نام
      جمعه 11 خرداد 1397 - 15:12:50
      1 0

      فاجعه ای که اتفاق افتاد واقعا شوک برانگیز بود و تا چند روز من هم فکر می کردم حتما اولین اقدام باید اعدام متهم باشه. اما شاید طرف بیمار روانی باشه. بیمار بیماره. همنطور که بیمار فیزیکی باید درمان بشه و نه زندان بره بیمار روانی هم باید درمان بشه و نه اعدام. باید مجازات بشه ولی ما در جایگاهی نیستیم که بخوایم به صورت قاطع و محکم براش حکم ببریم

    • دبیر فیزیک
      جمعه 11 خرداد 1397 - 15:17:26
      1 0

      وقتی به این ارگان مهم بی توجهی میشه و پدر من با 30 سال سابقه تدریس فیزیک دبیرستان و پیش دانشگاهی با حقوق زیر 2 میلیون بازنشسته میشه چه انتظاری از این وزارت دارید؟ راستی یادم نره که بگم پدرم در شیوه تدریس یک بار معلم نمونه شهر در بین بیش از 1000 معلم شد که بهش یک صندل هدیه دادن. خیلی با حال بود:. سازمان های مختلف وزارت نیرو و شرکت نفت و ... رو ببینید. حقوق های کارکنانش رو ببینیدنوش جونشون بشه ولی پس سهم تربیت چی؟. وقتی نیرو و نفت اولویت ما هست و اهمیت تربیت و آموزش در جایگاه صدم هست انتظار نداشته باشید نخبگان بیان وقتشون رو در این راه تلف کنند.

    • جمعی از معلمان
      جمعه 11 خرداد 1397 - 16:36:18
      0 2

      به جای پرداختن به این قبیل مسائل زرد و چوچ که ساخته تخیل ذهن مریض دانش آموزان است که فقط جهت تخریب وجهه معلمان صورت میگیرد پیگیر مطالبات به حق معلمان از تعطیلی زمستانه و تعطیلی چهارشنبه ها و سه سنبه های مدارس باشید این دانش آموزان مقصر اصلی هستند ناظم بی گناه است تربیت دانش آموزان مذکور ناشی از فقر تربیتی خانواده هاست در جامعه فقط ما معلمان تربیت درست و بجا داریم

    • بی نام
      جمعه 11 خرداد 1397 - 17:44:23
      0 0

      وای مادر یکی از این بچه ها یه طوری جیغ میزد که نگو؟؟؟ آخه مادر بایست مهربان باشه صداش بلند نباشه تا بچه ها درست تربیت بشن مادر اینطور باشه مشخصه هر روز دعوا داره و بچه ها هم هر روز از اینطور پدر و مادری دور و دورتر میشن.

    • آکا
      جمعه 11 خرداد 1397 - 21:54:02
      55 27

      خشونت، خشونت است چه تجاوز باشد چه ضرب و شتم چه اعدام... همه چهره های مختلف یک عنصر ضد اجتماعی بنام خشونت هستند.یعنی تفکر متجاوز همان تفکر خواهان اعدام و بگیر و ببند است... فقط بفکر رنگ زدن لکه ها نباشیم. چرا فکری برای پیشگیری نمیشه و همه خواهان اعدام هستیم.... اگر تفکر عمومی صحیح بود این همه معضلات اجتماعی داشتیم؟ رانندگی و...؟؟؟ هیچکدام معصوم نیستیم و پشت نقاب فریاد یا مصیبتا نزنیم .اگر روزی پرده از نقاب مردم بیافتد که اکثرا باید اعدام شوند حتی خواهان و صادر کنندگان حکم اعدام....

    • امیر تبریز اوغلی
      شنبه 12 خرداد 1397 - 00:21:12
      11 33

      از زاین طرف میگن اعدام بده از اون طرف میگن اینا دستشون باهمه /اعدام نمیکنن. که. والدین اشتباه کردن ابروی بچه های خ.دشون رو بردن با رسانه ای کردن موضوع

    • بی نام
      شنبه 12 خرداد 1397 - 02:46:26
      68 15

      اﮔﺮ اﻋﺪاﻡ ﻛﺎﺭ ﺳﺎﺯ ﺑﻮﺩ اﻳﺮاﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺮﻩ ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﺗﺮﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﻫﺎ ﻗﺮاﺭ ﻣﻲ ﮔﺮﻓﺖ

    • بی نام
      شنبه 12 خرداد 1397 - 12:55:12
      27 15

      اینهمه اعدام شدن نتیجش چی شد؟

    • بی نام
      شنبه 12 خرداد 1397 - 13:08:41
      18 25

      اگر قانون به درستی اعمال شود، مجازات اعدام باعث از بین رفتن چنین رفتارهایی می شود. اعدام برای درس عبرت لازم است.

    • بی نام
      یکشنبه 13 خرداد 1397 - 10:52:33
      1 0

      دیگه عادت کردیم وقتی اتفاقی میوفته که به صلاح اقایان نیست یا یک اقا زاده پشت قضیه هست اینقدر لووس میکنن داستان و جوری به گند میکشن که اخرشم معلوم نمیشه چی شد و مثل طووسی این یکی هم چند وقت دیگه ازادانه میگرده تو اجتماع

  • سپهر
    جمعه 11 خرداد 1397 - 12:14:22
    پاسخ
    214 32

    خبر آنلاین گرامی حرف شما درست است متهم در هر قانونی حقوقی دارد ولی لطفا از فاحشه، فرشته نسازید

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 12:17:54
    پاسخ
    202 53

    یک ناظم مدرسه به ۱۵ دانش آموز تعرض جنسی کرده و شما از قربانی بودن اون حرف می زنید ؟ اگر پسر خودت بین همینها بود بازهم چنین حرفی می زدی ؟

    • علی
      جمعه 11 خرداد 1397 - 14:46:18
      1 0

      اگر متهم عضو خانواده شما بود هم همین حرف رو می‌زدید؟

    • بی نام
      جمعه 11 خرداد 1397 - 15:16:27
      1 0

      البته احتمالا تمام این ها مشکلاتی دارند.ولی در تمام دنیا مجازات ذکودک ازاران بیشتر از قاتلین است.

    • بی نام
      جمعه 11 خرداد 1397 - 20:04:48
      86 5

      والا سال قبل نمونه دیگری از این رو داشتیم که البته به خاطر جایگاهش بدون هیچ مجازاتی در رفت و داره راست راست میچرخه متوحه نمیشه اعدام این آدم چه کمکی به قضیه میکنه؟ باید مجازات بشه ولی اون فرد پارسالی هم باید بیاد پای میز محاکمه

    • بی نام
      شنبه 12 خرداد 1397 - 18:44:07
      0 1

      پارسالیه دستش به جایی بند بود

    • بی نام
      دوشنبه 14 خرداد 1397 - 11:19:13
      1 1

      این جمله حال بهم زن کلیشه ای اگر فلانی هم بود همین حرفو میزدی کار رو به اینجا کشونده. البته در بزهکاری طرف شکی نیست ولی واقعیت اینه از بین بردن صورت مساله به تنهایی دیگه جوابگو نیست. ایرانی در فقر فرهنگی و عقده داره دست و پا میزنه و هیچ کمکی از جامعه شناس ها برای جلوگیری از اتفاقات آینده گرفته نمیشه.

  • رضا
    جمعه 11 خرداد 1397 - 12:35:21
    پاسخ
    87 7

    با عرض سلام مطلب خوبی بود یکی از واقعیتها در مورد عدم اطلاع رسانی و تحقیق کامل و اریه راحل های درمانی در مورد رفتار نابهنجار دانش آموزان و امار کارهای نابهنجار انها در مدرسه است مثل پخش فیلمهای مستهجن خوردن مشروب اوردن انواع سلاح سرد و درگیری های شدید و حتی تجاوز خصوصا در دوره دبیرستان است و همیشه از طرف آموزش و پرورش کتمان میشه اینها سالها اتفاق می افته و جامعه و مطبوعات و رسانه ها در مورد ش سکوت می کنند تا حالا فگر کردید تو آموزش و پرورش تو مدرسه چطوری فردی مدیر یا معاون میشه صد درصد با رابطه

    • حامد
      جمعه 11 خرداد 1397 - 14:42:02
      0 0

      اینطوری هم نیست که شما کلی حرف میزنی. خیلیها با تواناییهاشون مدیر و معاون میشن. ضمنا آموزش و پرورش مثل ادارات دیگه نیست که حقوق مدیر خیلی زیاد بشه. فوقش سیصد چهارصد تومن فرقشه.

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 12:54:49
    پاسخ
    133 33

    ریشه یابی کردی که به این نتیجه رسیدی، اصلا بگو دانش آموزان مقصر بودند و ناظم بی گناه

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 12:55:37
    پاسخ
    127 43

    من هم قربانی تجاوزم، بگذار به بچه ات تجاوز کنم چون من را بی گناه میدانی

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 13:05:08
    پاسخ
    45 5

    فراموش نکنیم لزوم لایحه سازمان نظام معلمی را

  • هموطن
    جمعه 11 خرداد 1397 - 13:06:03
    پاسخ
    96 20

    اینطور هم نیست که مجرم را هم به دید روانی نگاه کنیم در اینصورت جرم و مجازات اینها چی میشه من خودم روانشناسم ولی اگه با این دید نگاه کنیم مجازات و عدالت الهی معنی نخواهد داشت

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 13:09:49
    پاسخ
    112 14

    یعنی چون مهارت نداشته باید تجاوز کنه؟ شما دیگه چه دل خجسته ای دارید، بابا

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 13:25:27
    پاسخ
    88 17

    لطفا دنبال تبریه ناظم نباش وانگ زدایی نکن جرمش بزرگه کم چیزی نیست

  • محمد
    جمعه 11 خرداد 1397 - 13:34:33
    پاسخ
    69 98

    تو کلیپی که ما دیدیم بچهها دریده تر بودن تا ناظم. عاقبت تربیت پای شبکه های ماهواره ای بیشتر از این نمیشه.

    • بی نام
      جمعه 11 خرداد 1397 - 14:37:03
      0 0

      این هم نکته ایه البته. صد در صد باید تحقیق بشه و کسایی که مجرم هستن یه سزای کارشون برسن، ولی اگه پدر و مادرها فک میکنن که بچه هاشون فرشته هستن، مخصوصا اینهایی که بعضا توی خیابون میبینیم که حتی دخترها هم از گفتن ناسزاهای ناموسی هم شرمی ندارن، در توهم هستن. کافیه دنبال کنن بچه هاشون کجا میرن و با کی هستن. مشکلات این نسل تازه شروع شده و بدتر هم میشه.

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 13:36:00
    پاسخ
    101 3

    آموزش وپرورش کیلو چنده.وزارتخانه ای که سالهاست فراموش شده و از آن در کابینه به عنوان وزارتخانه بودجه خوار یاد می شود نتیجه بهتر از این نمی شود.خوب مشخص است وقتی دست هر کسی را در خیابان بگیری و ببری در مدرسه برای اینکه در هزینه ها صرفه جویی کرده باشید این اتفاقات وبدتر از اینها را باید شاهد باشیم.دولت ها یکی پس از دیگری آموزش وپرورش را قربانی کردند.وحالا با ابر چالشها و ابر بحران ها ی اجتماعی مواجهه شده ایم.حالا زندان ها پر شده وکمپ های ترک اعتیاد جوابگو نیست و میلیونها پرونده جور واجور دیگر.....

  • احمدرضا
    جمعه 11 خرداد 1397 - 14:01:25
    پاسخ
    82 13

    بس کنید تو رو خدا این شیوه روانشناسی صرفا قربانی محور رو که همه رو به نوعی قربانی می بینه. شما هم از آن ور بوم افتاده اید. درست است که جامعه ما هزار و یک مشکل تربیتی و فرهنگی داره و ممکنه فردی از این جامعه در یک جایی خطایی مرتکب بشه. ولی جنایت و تجاوز گروهی دیگه یک خطا نیست. عملی شیطانی و خطرناکه که هر کسی نمیتونه مرتکب بشه. ولو در جامعه ای با هزار و یک مشکل بزرگ شده باشه. این طور باشه همه ما کم و زیاد باید دست به چنین اقداماتی بزنیم. چون در این جامعه بزرگ شدیم. آموزشهای خود مراقبتی و آموزشهای عمومی در مواجه کودکان با دیگران قطعا ضروریه. ولی عمل جنایتکارانه در این ابعاد و یا قتل آتنا با آن درجه از سبوعیت کار یک مجرم صرفا قربانی نیست. در عین حال خانواده متهم هم شریک جرم او نیستن.

    • حامد
      جمعه 11 خرداد 1397 - 14:39:37
      0 0

      من هنوز نفهمیدم تجاوز گروهی یعنی چی؟ یعنی یک نفر یک گروه رو به زور نگه داشته و با هم بهشون تجاوز کرده؟ اونها هم صاف صاف وایسادن؟

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 14:05:12
    پاسخ
    68 10

    این فردوس رومینشاسم من سر ستایش هم یه مطلب ننوشت از قاتل دفاع کرد خبراتنلاین بی خیال شو

  • علی
    جمعه 11 خرداد 1397 - 14:06:17
    پاسخ
    34 84

    من چند روزه میخوام این مساله رو تو جاهای مختلف بگم از ترس نمی‌تونم بیان کنم زود برچسب به آدم می‌زنند. طرف تو اینستاگرام پست گذاشته که اگر موافق اعدام هستی اعلام کن. اگر این متهم عضو خانواده خودشون هم بود همین رفتار رو می‌کردند؟

    • بی نام
      جمعه 11 خرداد 1397 - 18:07:11
      19 1

      اگر متجاوز از خانواده ام بود اصلا رویم نمی شد حرف دیگری بزنم و قلبا خواستار اشد مجازاتش بودم

    • بی نام
      جمعه 11 خرداد 1397 - 18:13:48
      5 13

      اعدام متناسب نيست سي سال زندان خوبه اگه خودش تجاوز كرده اگه خودش تجاوز نكرده پونزده سال بره زندان به نظر من كافيه

    • خیبری
      شنبه 12 خرداد 1397 - 00:24:27
      16 6

      بله فقط اعدام

    • بی نام
      شنبه 12 خرداد 1397 - 15:12:03
      1 0

      موارد چند سال اخیر که زندانی کردیم ایا بازدارنده بود؟

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 14:29:10
    پاسخ
    1 0

    معلمان فقط باید از طریق کنکور و دانشگاه فرهنگیان جذب شوند.

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 14:47:09
    پاسخ
    1 0

    معلمان فقط باید از طریق کنکور و دانشگاه فرهنگیان جذب شوند.

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 15:06:24
    پاسخ
    1 0

    شما با چه مدرکی میگید خودش قطعا قربانی بوده و در بدترین شرایط شاید خودش مورد تجاوز واقع شده؟ نظرات قطعی شما ناشی از مصاحبه با متهم یا مطالعه پرونده ای که هنوز در مراحل مقدماتی تحقیقه نیست. بلکه ناشی از پیشداروی شماست و جایی برای قطعیت وجود نداره. بیمار و قربانی پنداشتن مجرمان خطرناک سلامت روانی بقیه افراد جامعه رو بیشتر تحت تاثیر قرار میده.

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 15:51:23
    پاسخ
    0 1

    این چیزا تو همه جای دنیا اتفاق میفته.یه چیز کاملا طبیعیه.در هر حال حق و حقوق متهم باید رعایت بشه

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 16:31:23
    پاسخ
    1 0

    چرا یه معلم پرورشی که بخواد توی آموزش و پرورش استخدام بشه باید چهار سال تمام آموزش ببینه توی تربیت معلم و بعد از اون هم تا ده سال بره مدارس نواحی کم امکانات ... ولی یه نفری هم بدون آموزش میاد تکی مدارس غیرانتفاعی و نتیجش میشه همینی که میبینید ...

  • فرامرز
    جمعه 11 خرداد 1397 - 17:18:49
    پاسخ
    1 0

    شما هم گفته اید:حتی نمی‌توانیم او را به‌طور قطع بیمار بدانیم و در بدترین حالت او هم قربانی یک تجاوز یا تعرض جنسی بوده که به‌خاطر نبودن آموزش، نداشتن امنیت در محیط خانواده و ترس از آبرو، آن را بازگو نکرده و حالا تصمیم به انتقام گرفته است. لذا شما هم حکم کرده اید و مجرمید

  • شهلا
    جمعه 11 خرداد 1397 - 17:47:07
    پاسخ
    2 0

    قربانی خواندن فرد متعرض به نوعی توجیه کردن عقده های روانی است من بارها در کودکی تحقیر شدم و کتک خوردم ولی از تحقیر کردن بچه ها و انسانها و یا کتک زدن آنها بیزارم . فراموش نکنید که در زندگی هر کس خودش راهش را انتخاب می کند.

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 18:22:33
    پاسخ
    12 4

    هر چند در نظر گرفتن حقوق متهم از بدیهیات است اما اجتهاد در مقابل نص نمی توان کرد. فراموش نکنیم که حکم لواط و زنای به عنف اعدام است. این نص است. پس لطفا مسائل حقوقی را به سبک غربی تفسیر نکنید.

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 18:40:57
    پاسخ
    35 2

    دانش آموزان نسل جديد بسيار با معلم ها راحت و ندار تشريف دارن مثل ما دهه شصتي ها نيستن از اسم معلم هم خوف كنن اينا انقدر پر رو و وراحت بودن كه با ناظم سيگار مي كشيدن حرف هاي راحت و ركيك مي زدن با معلم ، بعدش هم گوشي معلم راحت دست به دست ميشده ، صرفأ فيلم مستهجن توي گوشي ناظم ديدن دليل بر از راه به در شدن نيست الان نود درصد دبيرستاني ها و سال پايين تر ها به راحتي دسترسي به هر فيلم مستهجني توي گوشي هاي خودشون دارن هنوز اتهام تجاوز معلم ثابت نشده اما اعتراف رابطه جنسي دانش اموزان با هم رو خودشون اعتراف كردن هر چند اون معلم هم كه توي محيط مدرسه با دانش اموز سيگار بكشه فيلم پورن نگاه كنه قطعأ آدم سالمي نيست

  • ذکایی
    جمعه 11 خرداد 1397 - 19:09:48
    پاسخ
    16 4

    آقا حنای شما رنگ ندارد چون میخوای آقا زاده رو تبرئه کنی. رهبر فرمودند حد شرعی اجرا شود

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 19:19:34
    پاسخ
    14 10

    اعدام تنها راه موثره

  • همایون
    جمعه 11 خرداد 1397 - 19:24:03
    پاسخ
    29 7

    ریشه تمام این بدبختیها بر میگرده به اینکه مال مردم تماما حلال نیست.با کمی اندیشه باید فهمید که چرا در گذشته جرم و جنایت کمتر از یک درصد الان بود.

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 20:06:28
    پاسخ
    13 28

    والا به نظر من بچه تو این سن خودش کلی کنجکاوی جنسی داره و اون صرفا تحریک کرده،طبق چیزایی که من شنیدم واسشون فیلم میفرستاده توی مبوگرام،اون بچه اگه خودش تنش نمیخارید نگاه نمیکرد فیلما رو،به نظر من تا حدی شیطنت خود این بچه هام بوده که حالا گندش دراومده...فقط اون اقا مقصر نیستنواقعیتا رو بپذیریم

    • بی نام
      شنبه 12 خرداد 1397 - 12:41:06
      12 2

      خوبه خودت میگی "بچه"... اصلا تقصیر و گناه ناظم با اون بچه های بیگناه، قابل قیاس نیست.

    • بی نام
      شنبه 12 خرداد 1397 - 15:14:51
      1 0

      ریشه یابی کردی که به این نتیجه رسیدی؟ تو ریشه یابی حتی جای مجرم و قربانی عوض میشه

  • بی نام
    جمعه 11 خرداد 1397 - 21:24:15
    پاسخ
    26 0

    وقتی مدارس تبدیل شده به تجارتخانه و روسای مدارس با حمایت اموزش و پرورش از بچه ها به عنوان کالا استفاده میکنن و همش به دنبال جبران کسری حقوقشان با سو استفاده از نگرانی والدین برای اینده بچه هایشان هستن و فلسفه اموزش و پرورش در اولویتهای اخرشان هست وضعیت روز به روز بدتر میشهخواهشا کامنتم را حذف نکن

    • بی نام
      دوشنبه 14 خرداد 1397 - 04:05:53
      1 0

      جالب اینه که اسم مدارس غیرانتفاعی هست یعنی بدون منفعت اقتصادی

  • مهرنوش
    جمعه 11 خرداد 1397 - 22:46:26
    پاسخ
    21 4

    البته باید در نظر داشت وقتی در زمان دولت پاکان به صورت فله ای استخدام جهت تامین نیاز آموزش و پرورش به عمل آمد، معیار فقط حزب الهی بودن بود و صد البته با ده روز آموزش الکلی فرستادن سر کلاس حالا هم باید چوبشو بخوریم. در ثانی نظارت چندانی بر مدارس غیر انتفاعی نیست و اغلب نیروها از خارج معلمان مدارس انتخاب می شوند.

    • ناصر
      شنبه 12 خرداد 1397 - 21:19:09
      5 0

      بابا 6 سال از اون دولت گذشته هنوز همه چیز تقصیر احمدی نژاده حتما لغو برجام هم تقصیر احمدی نژاد بوده خوبه خدا احمدی نژاد رو فرستاد تا مقصر تمامی اتفاقات اشتباه تاریخ ایران باشد

    • بی نام
      یکشنبه 13 خرداد 1397 - 15:06:01
      0 0

      اقا مثل اینکه غیر انتفاعی بوده و ربطی به این چیزی که شما میگی نداره.

  • جعفر
    شنبه 12 خرداد 1397 - 00:20:41
    پاسخ
    5 5

    خودمراقبتی در برابر چی؟ در برابر چیزی که تابو هست؟ چی رو آموزش بدن تو مدارس؟ پسر در دوره دبیرستان تو کشورهای خارجی خودش تجاوز جنسی میکنه به دیگران اینجا تو ایران حتی ساده ترین آموزش رو هم ندیده. خب یک دفعه بگید پسرهاتون رو مدرسه نیارید چون پسرها خبیثن. محیط مدرسه باید عاری از این مسائل باشه پسرها مدرسه رو آلوده میکنند.

  • بی نام
    شنبه 12 خرداد 1397 - 00:51:02
    پاسخ
    19 3

    معلمان باید از طریق کنکور و دانشگاه فرهنگیان, استخدام شوند. ۴ سال در محیطهای دانشگاه فرهنگیان, معلمان را خوب بار می آورد.

    • بی نام
      شنبه 12 خرداد 1397 - 18:41:44
      0 0

      احسنت. واقعا حرفتون درسته.

  • بی نام
    شنبه 12 خرداد 1397 - 00:51:48
    پاسخ
    10 3

    ما چه زود قضاوت می کنیم و چه زود حکم صادر میکنیم، اینجور مسائل در بین دانش آموزان تمام مدارس وجود داره منظورم دانش آموز با دانش آموز هست ولی اشتباه بزرگ این ناظم این بوده که با این گروه از دانش آموزان خیلی نزدیک شده

  • بی نام
    شنبه 12 خرداد 1397 - 06:28:43
    پاسخ
    43 0

    چه خبر از سعید طوسی؟

  • بی نام
    شنبه 12 خرداد 1397 - 07:25:54
    پاسخ
    18 4

    نظرات بیش از حد روشنفکرانه و بیشتر مسخره بر چه اساسی صد در صد ناظم رو قربانی تجاوز در کودکی میدانی؟ خیلی از این جانورها، بخاطر رها شدن توسط خانواده و عدم توجه به تربیت در خانواده به این شکل هرز و بوته ای بار میان و کاملا پلیدی ها و کثافتهای جامعه رو به خود جذب میکنند. اتفاقا خانواده این جانوران باید هم به بدترین شکلی مجازات بشن تا بفهمن بچه دار شدن فقط و فقط تولید مثل کردن نیست. خانواده ای که بچه دار میشن مسئولیت بسیار سنگینی از بابت تربیت و تعلیم بچه را می پذیرند که بدبختانه در خیلی ازخانواده های ایرانی کمترین اهمیتی به آن داده نمیشود. بعد شما ناراحتی که بخاطر این قصور بزرگ چرا خانواده این مجرمین تحت فشار قرار میگیرند؟؟؟؟

  • بی نام
    شنبه 12 خرداد 1397 - 09:33:15
    پاسخ
    5 27

    از ماست که بر ماست. شما این کامنتا رو بخونید متوجه میشید که خیلی ها اصلا چشم و گوششون رو بستن. صحبت از حقوق متهم می کنید میگن شما می خواید متهم رو تبرئه کنید حتی پیامبر و اماما هم به رفتار مناسب با متهمین تاکید کردن ولی بعضیا دوست دارن مثل دوران بربریت با متهمین برخورد بشه

  • بی نام
    شنبه 12 خرداد 1397 - 10:19:08
    پاسخ
    16 1

    به هر حال در همه جای دنیا وقتی چنین جنایتی در حق کودکان و نوجوانان رخ می دهد پاسخ مهم و اول برخورد شدید و مجازات فرد ازارگر و متجاوز است .اینکه گذشته ی فرد چه بوده و چه فرایندی برای رسیدن به این مرحله طی کرده به هیچ عنوان مسئولیت فرد را در مقابل جرم خود کم نمیکند .عدم برخورد قاطع و قانونی با چنین مجرمانی پیامی غلط به متجاوزان دیگر است که در حاشیه ی امن قرار دارند.متاسفم با دادن آدرس غلط به مردم و تلاش در خلط بحث سعی در کمرنگ کردن اهمیت مجازات شدید و قانونی چنین متخلفانی دارید.

  • بی نام
    شنبه 12 خرداد 1397 - 10:55:47
    پاسخ
    19 0

    به نظر منهر توجیهی که برای هر کارزشتی می کنید راه این کارهای زشت را برای افراد بد باز می کنید هر ادمی که کار بدی می کند باید شدیدا تنبیه شود اگر نه سنگ روی سنگ بند نمی اید ومغز هم که توجیه گر خوبی است اگر چنین حرفایی درست باشد پس هیچ قانونی در دنیا لازم نیست چون هر جنایتکاری برای خودش علتی دارد وزندانها هم بیهوده درست شده

  • بی نام
    شنبه 12 خرداد 1397 - 11:30:21
    پاسخ
    3 2

    هم قاتل و هم مقتول بی گناهند. مقتول که مرده بی خیالش. قاتل را دریابیم و نجات دهیم فامیل فلانی است

  • بی نام
    شنبه 12 خرداد 1397 - 13:42:36
    پاسخ
    19 2

    افراد زيادي ممكن هست كه در كودكي مورد تجاوز قرار بگيرند ولي فقط درصد كمي مثل اين آقاي ناظم اين روش انتقام گيري رو انتخاب مي كنه. پس عمل شنيع ايشون هيچ جايي براي طرفداري نداره

  • بی نام
    شنبه 12 خرداد 1397 - 15:36:18
    پاسخ
    0 1

    وقتی شرایط ازدواجو از جوانان گرفتید و در خیلی جاها بسته شد بالاخره از یه جا میزنه بیرون این کارها چاره ای بیندیشید

  • مقیمی
    یکشنبه 13 خرداد 1397 - 02:03:35
    پاسخ
    0 0

    قبل از هرچیزی باید بررسی کرد چرا در جامعه امروز ما عده ای رو به اینکارا میارن و عداه ای هم اجازه اینکار را میدن .بشخصه معتقدم دهها دلیل وجود داره که مهمترینش نقش آموزش و پرورشه که در مدارس کلی دروس بدرد نخور را به بچه ها میده ولی چهارتا مطلب مهم را بنا بدلایلی از کنارش رد میشه . آیا اموزش مراقبتهای جنسی و همینطور آموزش کمک های اولیه و آموزش رفتار و آداب اجتماعی اینقدر بی اهمیت هستند که بجای آنها بابد جغرافیا و ... تدریس کرد . چرا هنوز بعداز دهها سال کتب درسی ما تغییر چندانی نکرد و چرا نباید مطابق روز نکات جدیدی به آن اضافه بشه.

  • بی نام
    یکشنبه 13 خرداد 1397 - 09:36:28
    پاسخ
    0 0

    کسی طرفداری نکرده.. پرونده باید برسی بشه این که زود حکم اعدام صادر می کنید بدون تحقیق و بررسی و کارهای روانشناسی اون موقع هیچوقت نمی تونید پیشگیری کنید...چون نمیدونید چی شد که اینطوری شد؟ مردم ما فقط هیجانی تصمیم می گیرند..البته که متجاوز باید به نتیجه اعمالش برسه

  • تحصیلکرده ستم دیده
    یکشنبه 13 خرداد 1397 - 17:27:28
    پاسخ
    0 0

    با سلام.بنده در آزمون استخدامی آموزش و پرورش با نمره خیلی خوبی قبول شدم.مصاحبه تخصصی نمره کامل را گرفتم اممممما در گزینش رد شدم.حالا فهمیدم چه کسانی را به جای بنده استخدام کردند.... "خداوند به حساب اعمال همه بندگان رسيدگى مى كند"

  • تحصیلکرده ستم دیده
    دوشنبه 14 خرداد 1397 - 14:08:29
    پاسخ
    0 0

    خبر آنلاین، منتشر کن

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین