اعتماد نوشت: بیشتر شهرها در ایران از مبلمان جذاب برخوردار نیستند. در ورودی شهرها عموما کارخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌هایی قرار گرفته‌اند که یا دود از خود متصاعد می‌کنند یا بوی بد. انواع تعمیرگاه و تعویض روغنی در ورودیه‌ها قرار دارند که هیچ جذابیتی برای گردشگران ایجاد نمی‌کند. زمانی هم که وارد شهر می‌شویم عموما به بلوارهایی برمی‌خوریم که در تمام شهرها تکرار شده‌اند. حتی گاه نوع درخت کاشته شده در شمال و جنوب ایران با هم تفاوت ندارد و نخل وجه مشترک آنهاست.

اين در حالي است كه در شهرهاي گردشگرپذير مسيرهايي براي پياده‌روي و دوچرخه‌سواري درنظر گرفته‌اند، تابلوهاي راهنما، توريست‌ها را به سمت اين مسيرها هدايت مي‌كند و آنها مي‌توانند گشت و‌ گذاري در شهر داشته باشند. اما در ايران آيا چنين موضوعي محقق شده است؟ نقاشي‌هاي ديواري، تنوع ساختمان‌ها، شكل صندلي‌ها، ‌طراحي رستوران‌ها و كافه‌ها و... همگي مي‌توانند در احساس علاقه گردشگر به شهر نقش ايفا ‌كنند و آن را به تصويري ماندگار تبديل كنند. اما همچنان در اين زمينه اقدام قابل‌توجهي در ايران انجام نشده است. آنچه از آن براي جذب گردشگر صحبت مي‌كنم البته بدان معنا نيست كه شهر را دوباره معماري كنيم، بلكه ما نيازمند دكوراسيون مناسب براي آشنايي با شهر هستيم.

به عنوان مثال اوتريخت به واسطه جشنواره فيلم شناخته شده است. از اين رو مسوولان شهري اثر كف دست بهترين بازيگران‌، كارگردانان و... را در مسير قدم زدن گردشگران گذاشته‌اند و از اين امر به عنوان يك جاذبه گردشگري بهره گرفته‌اند. ما در ايران هر ساله جشنواره بين‌المللي فيلم فجر را برگزار مي‌كنيم و كارگردان‌هايي داريم كه در دنيا شناخته شده‌اند. چه مي‌شود اگر اثري از كف دست عباس كيارستمي، داريوش مهرجويي، بهرام بيضايي و... را در محل‌هاي اكران فيلم‌هاي جشنواره داشته باشيم، فكر مي‌كنيد براي چند نفر جذاب است كه اين آثار را از نزديك ببينند؟

كلام آخر اينكه بايد بتوانيم دكوراسيون شهري را به شكلي تنظيم كنيم كه گردشگر شهر را در آغوش بگيرد و آن را دوست داشته باشد. هنرهاي تجسمي و خياباني مي‌توانند در ماندگاري شهر در ذهن توريست‌ها نقش اساسي ايفا كنند، به شرط آنكه دكوراسيون شهري و محصولات فرهنگي را جدي بگيريم.

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =