ایسنا نوشت: یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از عدم تبیین جایگاه حوزه علوم انسانی در کشور، اظهار کرد: رسالت مستقیم پیامبران در حوزه علوم انسانی بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسمی که به مناسبت چهلمین روز درگذشت حجت‌الاسلام احمد احمدی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه تهران برگزار شد، به بیان برخی ویژگی‌های شخصیتی حجت‌الاسلام احمدی پرداخت و گفت: آقای احمدی روحانی آزاده، معلم علم و اخلاق و پژوهشگر ژرف‌نگر بود که بر گردن جامعه علمی، مراکز پژوهشی و دانشگاهی و همچنین حوزه‌های علمیه حق بسیاری داشتند.

وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام احمدی بی‌ادعا و مخلصانه گام‌های بسیار اثربخشی برای پیشرفت علوم انسانی در کشور برداشت، خاطرنشان کرد: عشق و علاقه این فرهیخته در طول عمر خود، نشر علوم انسانی و آموزه‌های علمی بود. ایشان به درستی تشخیص داده بود که پیشرفت فرهنگ و تمدن هر جامعه‌ای در گرو علوم انسانی در آن جامعه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه جوامع پیشرفته با تکیه بر حوزه علوم انسانی، نظام‌های مختلف را تدوین می‌کنند، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های کشورهای پیشرفته، داشتن یک سیاستگذاری در حوزه علوم انسانی برای تربیت جامعه است. جامعه‌ای که می‌خواهد رشد کند، باید مدیریتی فهیم بر آن حاکم باشد.

ناطق نوری استفاده بهینه و بجا از نیروهای متعهد و متخصص در کشور را از ملزومات پیشرفت جامعه عنوان و تاکید کرد: آنچه که امروز در اداره کشور مورد نیاز است، تخصص و تعهد در کنار اخلاق و داشتن فرهنگ برخورد مناسب با مردم بر اساس عقلانیت است. اگر در جامعه‌ای مدیری هم تخصص و تعهد داشته باشد و هم از اخلاق خوب برخوردار باشد بر اساس عقلانیت آن جامعه رشد و پیشرفت خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به تاکیدات شهید بهشتی درباره ویژگی‌های شخصیتی یک مدیر، خاطرنشان کرد: شهید بهشتی معتقد بود که مدیر کسی نیست که زیاد بدود و کار کند بلکه مدیر فردی است که بیندیشد، فکر و برنامه‌ریزی کند و از انسان‌های متخصص و متدین در جای خود استفاده نماید. یکی از مشکلات امروز کشور نیز مربوط به حوزه مدیریتی است.

رییس پیشین دفتر بازرسی مقام معظم رهبری افزود: گاهی برخی از مدیران آنقدر سرگرم مسائل خرد می‌شوند که به برنامه‌ریزی، فکر کردن و استفاده بهینه از نیروها نمی‌رسند و گاهی نیز بر این بی‌برنامگی مسائلی از جمله گرایشات سیاسی، جناحی و باندی اضافه می‌شود.

ناطق نوری با تاکید بر اینکه تخصص، تعهد و اخلاق از ویژگی‌های شایسته‌سالاری است، به بیان خاطره‌ای از روند انتخاب رییس صداوسیما در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در ابتدای انقلاب هنوز اینگونه نبود که رییس صداوسیما را امام یا رهبری تعیین نمایند و به این صورت بود که شورای انقلاب فردی را در این زمینه انتخاب می‌کرد. در آن ایام من که مسئولیتی در جهاد سازندگی داشتم برای انجام کاری نزد آیت‌الله بهشتی در دیوان عالی رفتم.

وی ادامه داد: هنگامی که در کنار آیت‌الله بهشتی بودم، برای ایشان لیستی از اسامی افراد دارای صلاحیت برای ریاست بر صداوسیما ارسال کرده بودند و ایشان نیز آن لیست را بررسی و در کنار برخی اسامی علامتی به نشانه تایید قرار داده بودند. آیت‌الله بهشتی لیست مذکور را به من نشان دادند و از من نیز خواستند که راجع به آن نظر خود را بیان کنم، هنگام مشاهده لیست به نام فردی بر خوردم که آیت‌الله هاشمی در کنار نام او علامتی به نشانه تایید قرار داده بود. این در شرایطی است که آن فرد نسبت به ایشان بی‌مهری‌های بسیاری ابراز کرده بودند.

ناطق نوری اظهار کرد: موضوع را با آیت‌الله بهشتی در میان گذاشتم اما ایشان فرمودند «خوب آقای نوری، ممکن است ایشان با شخص بهشتی مشکل داشته باشد و از چهره من خوشش نیاید، اما مدیر لایقی است».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت علوم انسانی در مدیریت کشور، تصریح کرد: بر اساس آیات قرآن، رسالت انبیاء نشر علوم انسانی و تربیت مدیران لایق در جامعه است و همه انبیاء به ویژه پیامبر اسلام (ص) هر آنچه که بیان کردند برای انسان، انسانیت، اخلاق، سلامت،‌ مدیریت و تقوا بوده است و هیچگاه مشاهده نکردیم که پیامبران درباره فرستادن سفینه به فضا صحبت کنند؛ چرا که اصلا رسالت آنها این نیست.

وی با بیان اینکه اسلام مخالف علوم و رشته‌های دیگر نیست، خاطرنشان کرد: علمی که اسلام می‌گوید به دنبال آن بروید فقط علم دین و احکام نیست، بلکه اسلام می‌گوید به دنبال همه علومی بروید که می‌تواند منجر به سعادت بشر شود، با این حال رسالت مستقیم پیامبران در حوزه علوم انسانی و تربیت مدیران سالم و متدین و برنامه‌ریزی در جامعه است.

به گزارش ایسنا، ناطق نوری در ادامه صحبت‌های خود به بیان برخی معضلات و مشکلات حوزه علوم انسانی در کشور پرداخت و گفت: در ایران به گونه‌ای با رشته علوم انسانی رفتار کرده‌ایم که با وجود همه تلاش‌هایی که اساتیدی نظیر دکتر احمدی و همچنین انتشار کتب و مقالات بسیار و برگزاری همایش‌های مختلفی که انجام شده، هنوز نتوانستیم جایگاه این علوم را در کشور تبیین و آن را به جامعه معرفی کنیم.

وی یکی دیگر از معضلات حوزه علوم انسانی را عدم رغبت و تمایل دانش‌آموزان برای گرایش به این رشته‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: عدم تبیین جایگاه صحیح علوم انسانی در کشور باعث شده که دانش‌آموزان هنگامی که در دوران متوسطه قصد تعیین رشته دارند، معمولا رغبت و تمایلی نسبت به رشته‌های حوزه علوم انسانی از خود نشان نمی‌دهند، این در حالی است که رشته‌ علوم انسانی زیرساخت سایر رشته‌های تحصیلی در کشور است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تصور غلط دیگری که در جامعه به وجود آمده و گاهی اوقات نیز دانش‌آموزان مستعد در این رشته با آن مواجه می‌شوند، سهل‌الوصول دانستن این دانش در مقایسه با علوم ریاضی و تجربی است. این در شرایطی است که نظریه‌پردازی در رشته علوم انسانی و تولید علوم بومی اگر پیچیده‌تر از سایر علوم نباشد، آسان‌تر نخواهد بود.

ناطق نوری با انتقاد از قرار نگرفتن افراد تحصیلکرده در حوزه علوم انسانی در مشاغل مربوط به این حوزه، گفت: آینده فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی بسیار مبهم است و این موضوع از جمله عواملی است که افراد یک جامعه را از توجه به علوم انسانی دور می‌کند.

وی در پایان با تاکید بر لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های علوم انسانی، اظهار کرد: متاسفانه هنوز آنطور که باید کرسی‌های آزاداندیشی در رشته علوم انسانی در کشور تشکیل نشده است. قطعا با تشکیل این کرسی‌ها شاهد توجه بیشتر جامعه نسبت به حوزه‌های علوم انسانی خواهیم بود.

2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =