۰ نفر
۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۵
ابربدهکاران بانکی چه کسانی هستند؟

حالا 12 سال از روزی که رییس جمهور سابق ایران وعده داد اسامی مفسدان اقتصادی که وام‌های میلیاردی گرفته‌اند و تسویه نکرده‌ اند را افشا می کند، می‌گذرد،اما هنوز افکار عمومی بخش بزرگی از بدهکاران بزرگ بانکی را نشناخته اند .

 زهرا علی‌اکبری: سال 1385 بود، محمود احمدی نژاد در سفری استانی به اطراف تهران مهلتی 15 روزه به بدهکاران بانکی داد تا بدهی هایشان را تسویه کنند. وی تهدید کرد در غیر این صورت اسامی آنها را فاش خواهد کرد .وی گفته بود:  «به مفسدان اقتصادي که با رابطه‎بازي وامهاي ميلياردي از بانکها گرفته اند، فقط 15 روز وقت ميدهم تا حساب خود را با آن بانکها تسويه کنند؛ در غير اين صورت، اسامي آنان را براي ملت ايران افشا خواهم کرد.». یک سال پیش از این اما در جمع نمایندگان مجلس تاکید کرده بود اسامی مفسدان اقتصادی را در جیب دارد و به زودی اعلام خواهد کرد .

 فهرست مفسدان اقتصادی و بدهکاران بزرگ بانکی هیچ گاه از جیب محمود احمدی نژاد بیرون نیامد اما درست در میانه تهدیدها و هشدارها هر روز طولانی تر از قبل می شد تا جایی که بنا برخی قول ها از 110 هزار میلیار تومان نیز فراتر رفت .

چه کسانی بدهی بزرگ دارند؟
مطالبات معوق بانک ها چقدر است؟ این سئوال باید با طمانینه پاسخی دریابد چرا که رقم بدهی های بانکی از این محل بین 90 تا 120 هزار میلیارد تومان اعلام شده است .

در اولین ماه های تصدی دولت دوازدهم بود که 15 تن از نمایندگان مجلس در نامه ای به حسن روحانی خواستار افشای اسامی ابربدهکاران بانکی شدند . استناد نمایندگان برای افشای اسامی آن بود که در سایه عدم شفافیت، آنها که از بازگرداندن منابع بانکی خودداری می کنند، در حقیقت توان سیستم بانکی را برای وام دهی از میان برده اند.در بخشی از این نامه تاکید شده بود: از آنجا که این اقدام باعث می شود تا تعارفات و رودربایستی‌ها کم و گامی عملی برای وصول مطالبات باشد، انتظار دارد دستور فرمایید حداقل فهرست بدهکاران بالای 50 میلیارد تومان را که بدهی معوق دارند، برای اطلاع عموم منتشر کنند. اسامی بدهکاران بزرگ بانکی اما به جای انتشار در رسانه ، روی میز مسئولان دستگاه قضا قرار گرفت . درست یک روز پس از ارسال این نامه بود که جهانگیری از ارائه اسامی 575 ابربدهکار بانکی به قوه قضاییه خبر داد .

معاون اول رئیس‌جمهور گفت که 575 نفر به عنوان بدهکار کلان بانکی شناسایی شده و اسامی این افراد به قوه قضاییه ارسال شده است.

اسحاق جهانگیری که در نشست مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان رهروان مجلس تاکید کرد: مجموع مطالبات معوق بانک‌ها به 82 هزار میلیارد تومان رسیده و سیستم بانکی کشور در وضع بحرانی و در مرز هشدار قرار دارد.

در واکنش به اعلام این خبر غلامحسین اژه ای، دادستان کل کشور در اردیبهشت سال 1393 گفته بود: اسامی بالغ بر 500 بدهکار بانکی ارسالی از بانک مرکزی به قوه قضاییه واصل شده است.

پیش تر در سال 1392 نیز بانک مرکزی در گزارشی تاکید کرده بود : " تعداد افراد دارای مطالبات غیر‌جاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان، ۶۱ نفر است که مجموعاً حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان (معادل 9.18 درصد از کل این بدهی‌ها) وام‌های بازپرداخت‌نشده گرفته‌اند.

 همچنین، ۱۱۲ نفر نیز بدهی غیر‌جاری بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان داشته‌اند که کل بدهی آنان، حدود هشت هزار میلیارد تومان (6.9 درصد از کل مطالبات غیر‌جاری) عنوان شده بود. مجموع این دو گروه با هم تعداد بدهکاران با بدهی ۵۰ میلیارد تومان را مشخص می‌کند که بر این اساس، تعداد آنان معادل ۱۷۳ نفر و مجموع بدهی آنان، در حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان (5.28 درصد از کل مطالبات غیرجاری) خواهد بود."

 افشای برخی اسامی از سوی نماینده تهران
آذرماه سال گذشته که فهرستی از بدهکاران بزرگ بانک سرمایه از سوی محمود صادقی منتشر شد . او فرصتی 48 ساعته را برای تسویه حساب به بدهکارانی که در حدود 6 هزار و 900 میلیارد تومان بدهی داشتند،  در نظر گرفت و پس از انقضای این مهلت بود که اسامی را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد .

وی که رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصادی و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی است، در توضیحی درباره شرایط پیش امده در این حوزه گفته بود: "مهم تر از نام ها و اعداد و ارقام خیره کننده مطالبات معوق در نظام بانکی ما تحلیل این پدیده در اقتصاد ما است؛ شاید واژه سرمایه‌داری رفاقتی  (crony capitalism) بهترین واژه برای تبیین این وضع باشد"

داستان ناتمام بدهکاران میلیاردی
با اینکه سالیان طولانی از ورود واژه بدهکاران میلیاردی به عرصه اقتصاد و سیاست ایران می گذرد اما نه تنها این پرونده سرانجامی نیافته بلکه اعداد و ارقام مندرج در آن هر روز بزرگ تر از دیروز می شود .

بسیاری بحران سیستم بانکی ایران را ناشی از وجود بدهکاران بزرگی می دانند که هر از چندی خبر فرار یا ورشکستگی شان ، فضای رسانه ای را از ان خود می کند . هر چند بانک ها نیز به دلیل شکل وثایق دریافتی و شیوه اعطای تسهیلات در بسیاری از موارد در جایگاه متهمان می نشینند اما به نظر می رسد در شرایطی که شفاف سازی کارویژه اقتصاد ایران نلقی می شود انتشار اسامی بدهکاران بزرگ بانکی که حداقل 110 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی را بلوکه کرده اند، خواسته ای منطقی و معقول باشد . آنها چه کسانی هستند و پشت پرده اعطای تسهیلات مشکل دار به این افراد چه بود؟ 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    54 0
    دخترعمه و پسرخاله و عمو و دایی من !
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    19 0
    وای از این زخم قدیمی
  • بی نام DE ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    46 0
    انتشار اسامی و شفافیت... روحانی این وظیفه ی شماست... چرا سکوت...
    • حمید A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
      1 0
      واقعیت اینه بدهکاران بانکی تعدادشون زیاده و رانت خواران تعدادشون چند برابر بدهکارانه که اکثرا هم گمنام هستند.هر تصنیمی که دولت و مجلس میگیره رانت میشه برای یک عده بعد که فهمیدن نصمیم اشتباه بود و لغو میکنند دوباره فرصت رانت میشه برای یک عده جدید.ایران دچار سرطانی شده به اسم رانت خواری که همجاشو گرفته.تو هر صنف و بخشی وارد میشی یه عده مافیاش شدند و با رانت بازارشو گرفتند.در نبود سیستم مالیاتی قوی و قوه قضایه قوی خیلی ها ۱شبه پولدار میشن و کسی هم نیست بپرسهاز کجا اوردی.برای رفیقم خواستم ۲هزار یورو تو المان بریزم حسابش که از طرف بده به یکی گفت نده چون اینجا خفتم میکنه اداره مالیات و باید بهش توضیح بدم از کجا اومده این ۲هزارتا.اینه فرق ما و اونا
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    34 0
    این همه ظلم و اچحاف ؟؟؟
  • محسنی IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    32 0
    ما برای یک وام 15 میلیونی شش ماه دویدیم و سه تا کفش پاره کردیم . این ها چطور هزار هزار بردند؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    5 27
    قوه قضاییه ورود کند
  • بی نام CA ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    33 0
    ابر بدهکاران همونای هستن که با توصیه و پارتی رده بالا پول گرفتن و وثیقه هیچ
  • بی نام CA ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    22 0
    دوره ای که این بدهکاران بانکی بوجود امدن جلو اسامیشون نوشته بشه
  • علی A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    23 3
    انشاله بشه درد بی درمون . خیر از زندگیشون نبینن به حق بی بی فاطمه زهرا .
  • رضا A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    12 0
    رسیدگی کنید ، بابا در این گزارش نوشته 12 سال قبل هم این حرف ها بود . بسه دیگه
  • A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    11 0
    راهش محاکمه عمومی و معرفی این ها به مردم است
  • رضا A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    0 0
    وزیر مزبور گفته چرا اطلاعات تجاری مردم فاش می شود. اطلاعات کلیه اشخاص حقوقی از جمله میزان سود و زیان، حجم تجارت، میزان بدهی بانکی، خوش حسابی یا احیانا بدهی های معوقه بانکی همه بر اساس قانون برای دسترس عموم آزاد است تا با ایجاد شفافیت حداکثری طرفهای تجاری از آنچه که پشت پرده در جریان است مطلع بوده و کمتر در دام زالوهای اقتصادی گرفتار شوند. وظیفه نظام بنا بر تقسیم وظایف، قانون گذاری، اجرا و رصد و نظارت بر اجرای قوانین تعیین قیمت، نحوه توزیع، میزان سود مجاز شرکتها و غیره است. در خصوص وضعیت پیش آمده برای ارزهای اختصاصی چندین اقدام در خصوص شفاف سازی بالطبیعه لازم هستند: انتشار مشخصات کامل شرکتها از جمله اساسنامه، میزان سود و زیان، حجم تجارت، میزان بدهی بانکی و وضعیت پرداخت بدهی های بانکی
  • رضا A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    1 0
    از دید یک ناظر خارج از محیط مربوطه، اینگونه اظهار نظرهای حیرت آور نشان از تصور وصف ناپذیر متوهم گونه این افراد دارد به طوری که از دید این وزیر و اینگونه عوامل ، خوانندگان این نظرها از جمله احیانا مقامات کشور توانایی تشخیص دقیق مطالب مطرح شده را ندارند و به این ترتیب میتوان با سر هم کردن مهملات و مغالطه از آب گل آلود ماهی گرفت. جهت اطلاع و مقایسه در نهایت به مقایسه ای اشاره کرد که در آن اشخاص اعم از حقوقی و خصوصا حقیقی در صورت خرید ملک یا خانه از اداره دارایی مورد سوال قرار میگیرند که سرمایه خرید ملک یا خانه از کجا تامین شده و میزان سرمایه باید از سنوات مالیاتی سالهای قبل مشهود باشد. جان کلام آنکه وضع قوانین نظارتی و تعریف پروسه های مریوطه از ملزومات عاجل کشور است.
  • رامین IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    31 0
    سالها است بگم بگم بود اما نگفت پول ملت تاراج رفت اما کسی نگفت
  • بی نام DE ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    21 0
    از این همه شفاف سازی متشکرم
  • ناشناس A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
    19 0
    سال گذشته خانمی که رییس جمهور کره جنوبی بود بایکی از مقامات شرکت سامسونگ به خاطر اشنایی چند هزار دلاری را به صورت غیر قانونی درقالب رشوه , اختلاس و... جابجا کردند , الان هردو نفر در زندان دارند اب خنک می خورند , ولی در ایران؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
    6 0
    بدهکار بانکی منم که برای یک بدهی دو هزار تومانی از سال 92 بابت عدم تسویه وام، جزو بدهکاران بانکی حساب شدم و ضمانتم برای همکارم مورد قبول واقع نشد تا این دو هزار تومان را دادم !!!
  • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
    11 0
    از گلوتون پایین نره
  • بی نام A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
    8 0
    نان تون حرومه بدهکاران کلان
  • بی نام A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
    12 4
    این ها از اسراییل هم بدترند
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    13 0
    مرسی از یادآوری این مساله . همه یادشو ن رفته . یعنی هنوز این بدهکاران پول هاشون را ندادند؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    16 0
    ملت سر کار
  • سمندون IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    3 0
    همانها وام میلیاردی می گیرند یک شبه کارخانها را با یکد هم قیمت صاحب می شوند و پول بانک را نمی دهند کسی جرات ندارد اسم اینها را برای مردم افشا کند پدرانشان صاحب قدرت زر وزور هستند تمام
  • مقیمی RO ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    1 0
    برای وام ۲۰ میلیونی کالا به بانک صادرات رفتم گفتند گردش مالیت کمه فقط می تونی ۵ میلیون بگیری وام هم مال پولداراست برای ما فقرا فقط تلاشی نا فرجام برای حفظ آبرو . آخه قرار پسرم زن بگیره منهم متعهد شدم چند قلم کالا را به عروسم هدیه کنم