۰ نفر
۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۰

ایرنا نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه «بِرِت کَوِنا» یک قاضی محافظه کار دادگاه استیناف شهر واشنگتن را به عنوان گزینه جایگزینی عضو مستعفی دیوان عالی آمریکا معرفی کرد.

به گزارش تارنمای خبری وُکس، این موضوع موجب سنگینی وزنه جناح راست در تصمیم های مهم قضایی طی سال ها و شاید دهه های پیش رو خواهد شد.

با وجود اینکه کَوِنا در مقایسه با برخی افراد مورد نظر ترامپ، گزینه معتدل‌تری به شمار می‌رود، اما موضع‌گیری‌های او به ویژه در زمینه آزادی مذهبی و طرح بیمه‌های درمانی همگانی موسوم به «اوباماکر»، نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است.
از جمله دیگر موضع‌گیری‌های این قاضی جمهوریخواه که مورد توجه توجه قرار گرفته، پیشنهاد او برای افزایش حوزه قدرت رئیس جمهوری است؛ موضوعی که زنگ خطر را برای حامیان دمکراسی در آمریکا به صدا درآورده است.

از دیگر نقاط مورد توجه کارنامه کَوِنا می‌توان به همکاری او‌ در تشکیل پرونده‌های‌ قضایی علیه «بیل کلینتون» چهل و دومین رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد که در نهایت به کلید خوردن فرایند استیضاح او در سال 1998 انجامید.

وی قرار است جایگزین «آنتونی کندی» یکی از 9 قاضی دیوان عالی آمریکا شود که به تازگی از سمت خود کناره‌گیری کرده بود.
کندی 81 ساله طی چند دهه گذشته، خود را به عنوان یک جمهوریخواه میانه‌رو مطرح کرده بود و استعفای او ممکن است به تغییر برخی سیاست‌های کلی در آمریکا از جمله در زمینه هم‌جنس‌گرایان، مجازات اعدام و سقط جنین منجر شود.

در صورت موافقت سنای آمریکا با انتصاب کَوِنا، وی دومین فردی خواهد بود که توسط ترامپ به عضویت دیوان عالی آمریکا درمی‌آید و این موضوع به طور یقین موجب تقویت جناح دولت کنونی در جایگاه قضایی این کشور خواهد شد. ترامپ سال گذشته هم با حمایت جمهوریخواهان کنگره، «نیل گورسچ» را به عضویت این دیوان درآورده بود.

آخرین تصمیم مهم دیوان عالی آمریکا، تایید اجرای فرمان مهاجرتی ترامپ بود که اخیرا با رای غالب جمهوریخواهان، از جمله گورسچ، اتخاذ شد. این فرمان محدودیت هایی برای ورود اتباع برخی کشورها از جمله ایران وضع کرد.

قضات دیوان عالی به صورت دائمی به این سمت منصوب می شوند؛ اما ابتدا باید از سنای آمریکا رای اعتماد بگیرند. هم‌اکنون جمهوریخواهان با ترکیب 51 به 49، اکثریت کرسی‌های سنا را هم در اختیار دارند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    1 0
    رییس جمهور امریکا که شبیه احمدی نژاد خودمان است. دستگاه قضایی اش هم تندرو شده و حالا انجا هم گل و بلبل می شه و مخالف را به جرم تشویش اذهان عمومی یا اخلال در امنیت ملی یا جاسوسی ویا اشاعه فحشا زندانی می کنند.