ورود قوه‌قضاییه به ماجرای‌فیضیه/ ماجرای دادگاه‌رحیم‌مشایی و...

سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به ماجرای فیضیه و تهدید به قتل رئیس جمهور گفت: دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم این موضوع را در دستور کار قرار داد و دادسرای ویژه روحانیت پرونده تشکیل داد و به دنبال روشن کردن ابعاد مختلف قضیه است و سیستم های اطلاعاتی و امنیتی هم دنبال روشن کردن موضوع هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست یکصد و سی‌ام سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران با تبریک اعیاد ماه ذی الحجه توسط غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه آغاز شد.

او در ابتدای سخنانش با اشاره به ماجرای مدرسه فیضیه گفت: در آنجا شعارهایی داده شده و شعاری نوشته شد که از ناحیه بسیاری افراد این حرف محکوم شد. دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم این موضوع را در دستور کار قرار داد و دادسرای ویژه روحانیت پرونده تشکیل داد و به دنبال روشن کردن ابعاد مختلف قضیه است و سیستم های اطلاعاتی و امنیتی هم دنبال روشن کردن موضوع هستند.

 سخنگوی قوه‌قضاییه در ادامه نشست خیری خود گفت: پرونده دیگری در این هفته قرار مجرمیت صادر شد و پرونده به دادگاه ارسال می شود و به زودی دادگاه تشکیل خواهد شد، پرونده آقای وحید مظلومین فرزند حبیب الله است که به عنوان متهم اصلی مطرح است.

 محسنی اژه‌ای در ادامه، گزارشی از برخورد قوه قضاییه با متخلفان اقتصادی داد و گفت: پرونده 311 نفر از محکومان به اعدام، حبس ابد و حبسهای از 15 تا 5 سال و کمتر به دلیل مفاسد اقتصادی بررسی شد.

سخنگوی دستگاه قضا گزارشی از عملکرد این دستگاه در مبارزه با مفاسد اقتصادی بیان کرد و گفت: در خصوص مفاسد مالی، 6 نفر محکوم به اعدام به عنوان مفسد فی الارض شده بودند که دیوان عالی کشور رای 2 نفر از آنها را نقض کرد و دادگاه تجدیدنظر، حکمشان 20 سال زندان شد. 4 نفر هنوز حکم اعدام دارند. یک نفر حکمش اجرا شد و حکم یک نفر دیگر در مسیر اجراست و 2 نفر دیگر هم درخواست اعاده دادرسی داشتند که در حال بررسی است. همچنین به دلیل مفاسد مالی، یک نفر به 25 سال حبس محکوم شده، 3 نفر به حبس ابد و 14 نفر به 20 سال حبس محکوم شدند. برای حبس های 5 تا 10 سال هم 95 نفر محکوم شدند. برای حبس 10 تا 15 سال، 36 نفر و کسانی که از یک تا 5 سال محکوم شدند، 124 نفر هستند. محکومیت زیر یکسال هم 34 نفر داشتیم. 54 نفر هم کارمند دولتی بودند که به انفصال دائم از مشاغل دولتی محکوم شدند. 93 نفر به انفصال موقت از مشاغل دولتی محکوم شدند. 9 نفر تبعید 1سال تا 7 سال داشتند. حدود 70 نفر به شلاق محکوم شدند.

اعلام اسامی مفسدان اقتصادی
در ادامه سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه سخنانش به برخورد با قضات مفسد اشاره کرد و گفت: طبق قانون، اسامی و تصاویر قضاتی که حکمشان قطعی شده، اعلام می شود. رئیس شعبه 105 دادگاه کیفری 2 اصفهان به نام آقای محمود سعادت فرزند حسینعلی به اتهام فساد اخلاقی، محاکمه شد و به سلب صلاحیت قضایی و انفصال دائم از شغل قضایی محکوم و در 22 مرداد 97 رای او قطعی شد. فرد دیگری به نام آقای مجید شکاری فرزند خسرو، رئیس شعبه 1024 دادگاه کیفری 2 تهران به اتهام اخذ رشوه و فساد مالی در دادگاه عالی محکومیت یافت و حکم سلب صلاحیت قضایی و بازخریدی محکومیت قطعی یافت. 

او به قضات توصیه کرد به وسوسه های شیطان و اشخاص شیطان صفتان توجه نکنند.

توضیح سخنگوی قوه قضاییه به خبر رفع حصر و آزادی تردد محصوران
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رفع حصر و آزادی تردد و ملاقاتهای محصوران سئوال کرد. معاون اول قوه قضاییه در این باره گفت: بخشی از چیزهایی که شایعه شده، قطعا درست نیست و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و مانند سابق است. بخشی از گشایشها نسبت به بستگان نزدیک محصورین به وجود آمده بود که مال اخیر نیست. برخی ملاقاتها با بستگان موضوع تازه ای نیست و تصمیم شورای عالی امنیت ملی به قوت خود باقی است.

همچنین، خبرنگاری پرسید تغییری در وضعیت محدودیت های آقای خاتمی ایجاد شده؟ اژه ای پاسخ داد: خیر، تغییری ایجاد نشده است.

اژه ای درباره ماجرای کتک زدن پلیس راهور در استان فارس هم گفت: حکم جلب این فرد صادر شده است ولی از بازداشت او خبر ندارم.

یکی از واردکنندگان خودرو بازداشت شد
اژه ای درباره بازداشت فردی که از واردکنندگان خودرو بود گفت: این فرد تحت تعقیب بود که در حال خروج غیرقانونی از کشور، توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و در اختیار بازپرس است.

معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه

دادستان به ماجرای قم ورود می‌کند
خبرنگاری درباره بازداشت یا احضار ماجرای فیضیه قم و تهدید به قتل رئیس جمهور توسط یک مداح در روز عرفه سئوال کرد. اژه ای گفت: توهین به مقامات و تهدید در قانون، جرم تلقی می شود و مدعی العموم تعقیب می کند. در قم مدعی العموم وارد شده است و دادسرای ویژه روحانیت تشکیل پرونده داده است. نمی دانم چه کسی احضار شده است و چون پرونده در دادسرای ویژه است، سئوال کرد و گفتند از روز اول پرونده تشکیل شده و طبیعی است در پرونده برخی افراد احضار شده باشند. درباره سخنرانی رحیم پورازغدی هم صحبتهایی مطرح شده و من کل صحبت ایشان را ندیدم ولی آن مقداری که من دیدم ایشان جرمی مرتکب نشده است.

وضعیت زندانیان مهریه و افزایش نرخ سکه
خبرنگاری معسر شدن برخی محکومان مالی مهریه (سکه) سئوال کرد. اژه ای گفت: کسانی که محکومیت مالی چه مهریه و چه غیر آن پیدا می کنند، اگر اعسارشان ثابت شود، تا پایان معسر بودن، فرجه پیدا می کنند. بعضا زوج، هیچی از مهریه را نمی تواند پرداخت کند. ممکن است کسی بخشی از مهریه یا بدهی اش را می تواند بپردازد که دادگاه باقی بدهی را تقسیط می کند. اگر محکوم روزی دارا شد، باید بدهی اش را بدهد. درباره سکه مقداری کار قوه قضاییه سخت و زیاد شده است.

دادستان کل کشور به همه دادستانها اعلام کردند کسانی که قرار بود ماهی دو یا یک سکه بدهند، با توجه به وضعیت معیشت و شغل آنها، اگر با طلبکار توافق کردند که بهتر است، ولی اگر به توافق نمی رسند، دادگاه همراهی در تعدیل مبلغ پرداختی می‌کند.

ماجرای پرونده احمد عراقچی
خبرنگاری درباره بازداشت واتهام احمد عراقچی سئوال پرسید. اژه ای گفت: دادگاههای مفاسد مالی نوعا علنی است با این تفاوت کرد که مسایل دادگاه علنی قابل انتشار است و می توان عکس او را نشان داد و اسمش را اعلام کرد. با اذن خاصی که گرفته شد، این کار شدنی است. معمولا دادگاه ها هم علنی است. برای پرونده ایشان هنوز کیفرخواست صادر نشده و زمانی که کیفرخواست صادر شود طبیعی است به دادگاه می رود.

اتهام مفسد فی الارض برای مفسدان اقتصادی
او با ذکر یادی از پرونده فساد مالی 3000 میلیاردی تومانی گفت: زمانی که مه آفرید خسروی بازداشت شد، بیش از 2800 میلیارد تومان بدهی او بود. کل مالی که او برده بود برگشت داده شد و 625 میلیارد تومان هم جزای نقدی از او دریافت شد. در این پرونده 101 مورد حکم قطعی صادر شد و بیش از 4 هزار میلیارد تومان وصول شده است و 3.5 میلیون دلار و یورو هم محکومیت ارزی بود که به ریال امروز، عدد قابل توجهی می شود. این که مردم فکر کنند 3000 میلیارد بردند و خوردند و خبری نبود، اینطور نیست. محکومان اعدام، زندان، جریمه و اموالشان وصول شد. 

اژه ای درباره پرونده های ارزی اخیر گفت: پرونده دیگری در این هفته قرار مجرمیت صادر شد و پرونده به دادگاه ارسال می شود و به زودی دادگاه تشکیل خواهد شد، پرونده آقای وحید مظلومین فرزند حبیب الله است که به عنوان متهم اصلی مطرح است. در این پرونده 18 نفر متهمند. برای برخی از آنها که سرشبکه و سرشاخه بودند در این قرار مجرمیت به عنوان افساد فی الارض تقاضای مجازات شده است. مظلومین در سال 91 هم به خاطر مسایل ارزی بازداشت شد و برای او باز هم اتهام مفسد فی الارض در نظر گرفته شد که آن زمان معاونت حقوقی بانک مرکزی و حراست آن مجموعه گفت اینها با هماهنگی ما کار کرده اند. این فرد به کارش ادامه داده و نیروی انتظامی هم مطرح کرد در طول این مدت 2 تن سکه خرید و فروش کرده است.

او در ادامه گفت: نفر بعدی آقای محمد اسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم فرزند غلامعلی است که آن موقع هم دستگیر شده بود که بانک مرکزی از او حمایت کرد و آزاد شد. همچنین محمدرضا مظلومین در این پرونده دستگیر شد. آقای سالار آقاخان هم دستگیر شده بود که قبلا درباره آنها بیان شد اقدامات اینها با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت اطلاعات بوده که امسال این مسئله از آنها پذیرفته نشد و حتی دیدید برخی مدیران بانک مرکزی هم بازداشت شدند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت:دیروز دادگاه مسئول دفتر دولت اسبق بود. اعلام شد دادگاه تحت نظر قاضی علنی است. ابتدا گفتند ما اگر علنی نباشد، نمی آییم. فکر می کردند قاضی چیزی نمی گوید.

سخنگوی قوه‌قضاییه درباره دادگاه دیروز اسفندیار رحیم مشایی گفت: دیروز دادگاه مسئول دفتر دولت اسبق بود. اعلام شد دادگاه تحت نظر قاضی علنی است. ابتدا گفتند ما اگر علنی نباشد، نمی آییم. فکر می کردند قاضی چیزی نمی گوید. تشخیص این بود دادگاه علنی باشد. قرار بود صبح ساعت 9 حضور یابد. ایشان گزارش داد حاضر نیستند. در دادگاه و غیره و وکلا گفتند که در جریان هستید. صبح اول وقت، آقایی مراجعه می کند من وکیل هستم از دو وکیل قبلی ایشان آقای حسینی و حیدری وکالت دارم که این اعلام هم ثبت بشود این دو نفر از وکالت عزل شده اند. همچنین خود متهم هم طبق لایحه ای که به رئیس دادگاه داده است، دو وکیل خود را عزل کردند.

چرا حکم بابک زنجانی اجرا نشد؟
خبرنگاری پرسید نتیجه پرونده بابک زنجانی چه شد؟ اژه ای در پاسخ گفت: بخش دیگری از اموال او در حال شناسایی است و وکالتی داده اند که برخی از اموال و طلبهای ایشان در خارج از کشور مطالبه شود. بخشی از اموال او برای رد مال شناسایی نشده است. چندین بار گفته من موجودی در کشورهای خارج دارم که اثبات نشده. تا الان کسی موفق نشده از موجودی شخصی او که مورد ادعایش است، اگر اقداماتی که لازم به حضور او نیست، اجرا شود، کل حکم اجرا خواهد شد.

خبرنگاری پرسید تغییری در وضعیت محدودیت های آقای خاتمی ایجاد شده؟ اژه ای پاسخ داد: خیر، تغییری ایجاد نشده است.

خبرنگاری درباره ازدواج یکی از قربانیان تجاوز در ایرانشهر سئوال کرد. اژه ای گفت: اطلاعی ندارم و درباره این پرونده هم حکمی اجرا نشده است.

خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده بورسیه ها سئوال کرد. سخنگوی قوه قضاییه گفت: آقای بهرامی رئیس دیوان عدالت اداری گفته اند امیدواریم ظرف دو هفته آینده پرونده ها تمام شد. برخی به بورسیه اعتراض کردند و برخی موارد دیگری است. بالای 300 نفر شاکی هستند که مدعی بورسیه نیستند. برخی اشتغال به کار را مشکل داشتند. تعدادی از پرونده ها رسیدگی شده و امیدواریم ظرف 2 تا 3 هفته آینده پرونده ها تعیین تکلیف شود.

اژه ای درباره ماجرای کتک زدن پلیس راهور در استان فارس هم گفت: حکم جلب این فرد صادر شده است ولی از بازداشت او خبر ندارم.

چرا احمدی نژاد هر کار کند، حاشیه امن دارد؟
خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین پرسید با توجه به سخنان اخیر آقای احمدی نژاد و انتشار فایل های صوتی و هجمه به قوه قضاییه و تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی چرا برخورد با او صورت نمی گیرد؟ شما گفته اید حکمت و مصلحتی است که او تعقیب نمی شود. اگر مردم غریبه نیستند، بفرمایید حکمت عدم تعقیب او چیست؟ آیا سخنانی که توسط هواداران او درباره افشاگری احتمالی بیان می شود، باعث عدم تعقیب شده؟

اژه ای در جواب گفت: سئوال شما را تایید می کنم. مردم و شما محرم هستید ولی بگذارید حکمتی که عرض کرده ام باقی بماند. بخش سوم سخنان شما را تایید نمی کنم. اینها سخنان و فضاسازی هایی است که دارند و نباید توجه کرد.

وزارت اطلاعات می گوید کارمند دوتابعیتی‌ها نداریم
خبرنگاری درباره جرم بودن یا نبودن تابعیت مضاعف سئوال کرد. اژه ای گفت: ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسد و کسی که تابعیت مضاعف دارد نمی تواند وارد کار دولتی شود. اگر وارد کار دولتی شد و مخفی کرد؛ ممکن است شکل جرم هم بگیرد و در صورت افشا شدن تابعیت مضاعف، باید از کار اخراج شود. درباره اشخاص دوتابعیتی که کار دولتی ندارند، قانونی نداریم. درباره این که دوتابعیتی داریم یا نه، بنده هم مانند شما منتظر تحقیق و تفحص مجلس هستیم.

وزارت اطلاعات می گوید ما کارمند دوتابعیتی نداریم. من اطلاعی ندارم.

42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 799858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =